Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne nauczycieli szkół specjalnych

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne nauczycieli szkół specjalnych
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2020
  • ISSN: 2450-5358
  • DOI: 10.12775/SPI.2020.4.005
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2020.4.005
  • Strony od-do: 111-134
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Artykuł podejmuje tematykę inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych nauczycieli. Po wprowadzeniu teoretycznym zostały przedstawione założenia metodologiczne oraz wyniki badań własnych. Przedmiotem badań była inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne nauczycieli szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Celem badań było określenie poziomu oraz ocena poszczególnych aspektów inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych badanych nauczycieli. Podstawowym problemem badawczym było zatem pytanie: Jak kształtuje się poziom inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych badanych nauczycieli? Badania zostały przeprowadzone za pomocą dwóch wystandaryzowanych narzędzi badawczych: Popularnego Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej (PKIE) oraz Profilu Kompetencji Społecznych PROPOS. W badaniu wzięło udział 100 nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych lub ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (90% kobiet, 10% mężczyzn; średnia wieku 45 lat). Wyniki badań wskazują, że ogólny poziom inteligencji emocjonalnej oraz kompetencji społecznych badanych nauczycieli jest na średnim poziomie (6,61 stena; 6,19). Jeśli zaś chodzi o poszczególne aspekty inteligencji emocjonalnej, to badani wysokie wyniki uzyskali w skali kontroli własnych stanów emocjonalnych (7,15 stena). Biorąc pod uwagę, że poziom kompetencji emocjonalno-społecznych nauczycieli jest związany z poziomem tych kompetencji uczniów, zaleca się promowanie rozwoju tych kompetencji u nauczycieli już na poziomie kształcenia akademickiego.
    • The article deals with the subject of emotional intelligence and social competences of teachers. After a theoretical introduction, methodological assumptions and research results have been presented. The subject of the research was emotional intelligence and social competences of the teachers of special schools for children and young people with intellectual disabilities. The aim of the research was to determine the level of individual aspects of emotional intelligence and social competences of the examined teachers, and its assessment. Therefore, the basic research problem is the following question: How is the level of emotional intelligence and social competences of the surveyed teachers shaped? The research has been conducted using two standardized research tools: Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE) (in English: Popular Emotional Intelligence Questionnaire) and Profil Kompetencji Społecznych (PROPOS) (in English: Social Competences Profile). The study involved 100 teachers working in special schools or educational centers for children and young people with intellectual disabilities (90 % women, 10% men; average age 45 years). The results of the research indicate that the overall level of emotional intelligence and social competences of the teachers surveyed is at an average level (6.61 sten; 6.19). As far as the individual aspects of emotional intelligence are concerned, the respondents who were examined obtained high scores regarding the scale of control of their own emotional states (7.15 sten). Given that the level of teachers’ emotional and social competences is related to the level of these competences in students, it is recommended to promote the development of these competences in teachers as early as at the level of academic.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne nauczycieli szkół specjalnych
  • 003 $b 0000-0001-5499-7393
  • 003 $a ESTERA TWARDOWSKA-STASZEK (Autor)
  • 003 $a Małgorzata Alberska (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2020
  • 011 $a 2450-5358
  • 013 $a 10.12775/SPI.2020.4.005
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2020.4.005
  • 015 $a 111-134
  • 017 $a polski
  • 019 $a Artykuł podejmuje tematykę inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych nauczycieli. Po wprowadzeniu teoretycznym zostały przedstawione założenia metodologiczne oraz wyniki badań własnych. Przedmiotem badań była inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne nauczycieli szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Celem badań było określenie poziomu oraz ocena poszczególnych aspektów inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych badanych nauczycieli. Podstawowym problemem badawczym było zatem pytanie: Jak kształtuje się poziom inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych badanych nauczycieli? Badania zostały przeprowadzone za pomocą dwóch wystandaryzowanych narzędzi badawczych: Popularnego Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej (PKIE) oraz Profilu Kompetencji Społecznych PROPOS. W badaniu wzięło udział 100 nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych lub ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (90% kobiet, 10% mężczyzn; średnia wieku 45 lat). Wyniki badań wskazują, że ogólny poziom inteligencji emocjonalnej oraz kompetencji społecznych badanych nauczycieli jest na średnim poziomie (6,61 stena; 6,19). Jeśli zaś chodzi o poszczególne aspekty inteligencji emocjonalnej, to badani wysokie wyniki uzyskali w skali kontroli własnych stanów emocjonalnych (7,15 stena). Biorąc pod uwagę, że poziom kompetencji emocjonalno-społecznych nauczycieli jest związany z poziomem tych kompetencji uczniów, zaleca się promowanie rozwoju tych kompetencji u nauczycieli już na poziomie kształcenia akademickiego.
  • 020 $a The article deals with the subject of emotional intelligence and social competences of teachers. After a theoretical introduction, methodological assumptions and research results have been presented. The subject of the research was emotional intelligence and social competences of the teachers of special schools for children and young people with intellectual disabilities. The aim of the research was to determine the level of individual aspects of emotional intelligence and social competences of the examined teachers, and its assessment. Therefore, the basic research problem is the following question: How is the level of emotional intelligence and social competences of the surveyed teachers shaped? The research has been conducted using two standardized research tools: Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE) (in English: Popular Emotional Intelligence Questionnaire) and Profil Kompetencji Społecznych (PROPOS) (in English: Social Competences Profile). The study involved 100 teachers working in special schools or educational centers for children and young people with intellectual disabilities (90 % women, 10% men; average age 45 years). The results of the research indicate that the overall level of emotional intelligence and social competences of the teachers surveyed is at an average level (6.61 sten; 6.19). As far as the individual aspects of emotional intelligence are concerned, the respondents who were examined obtained high scores regarding the scale of control of their own emotional states (7.15 sten). Given that the level of teachers’ emotional and social competences is related to the level of these competences in students, it is recommended to promote the development of these competences in teachers as early as at the level of academic.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Twardowska-Staszek_Alberska_Inteligencja.pdf (224 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny