Strona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Są to dane tekstowe, zapisywane przez przeglądarkę na urządzeniu użytkownika. Wykorzystywane są one do prawidłowego funkcjonowania serwisu, gromadzenia informacji statystycznych o odwiedzających oraz obsługi udogodnień dla zalogowanych użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Ustawienia obsługi plików cookies można zmienić w swojej przeglądarce. Brak zmian tych ustawień oznacza akceptację dla stosowanych na stronie cookies.

How Is Moral Education Possible? Antinomies of the Kantian Philosophy of Education

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: How Is Moral Education Possible? Antinomies of the Kantian Philosophy of Education
  • Autor/Autorzy: STANISŁAW GAŁKOWSKI (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia z Historii Filozofii
  • Rok: 2020
  • ISSN: 2083-1978
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/szhf/article/view/szhf.2020.016/25862
  • Strony od-do: 123-138
  • Język: angielski
  • Abstrakt: This paper is an attempt to reconstruct (and therefore to interpret) the concept of moral education and development contained in Kant’s writings as well as to show ways to avoid the difficulties that arise within his system. The basic problem is how to reconcile – within one system – Kant’s conviction of the importance of upbringing with the claim that autonomy, treated both as the goal of education and a feature of a mature man, means no subordination to external influences, which indirectly questions the possibility of exerting educational influence. The similar question is the relationship between respect for humanity and the belief that humanity relies on rationality and autonomy, which children do not yet possess. In my opinion, these difficulties can be dispelled by taking into account the subsequent phases of human development which can be found in the writings of the thinker from Königsberg, while pointing to the necessary role of grace as a causative agent of emerging human morality
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a How Is Moral Education Possible? Antinomies of the Kantian Philosophy of Education
  • 003 b 0000-0003-1084-0487
  • 003 a STANISŁAW GAŁKOWSKI (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Studia z Historii Filozofii
  • 008 a 2020
  • 011 a 2083-1978
  • 014 a https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/szhf/article/view/szhf.2020.016/25862
  • 015 a 123-138
  • 017 a angielski
  • 020 a This paper is an attempt to reconstruct (and therefore to interpret) the concept of moral education and development contained in Kant’s writings as well as to show ways to avoid the difficulties that arise within his system. The basic problem is how to reconcile – within one system – Kant’s conviction of the importance of upbringing with the claim that autonomy, treated both as the goal of education and a feature of a mature man, means no subordination to external influences, which indirectly questions the possibility of exerting educational influence. The similar question is the relationship between respect for humanity and the belief that humanity relies on rationality and autonomy, which children do not yet possess. In my opinion, these difficulties can be dispelled by taking into account the subsequent phases of human development which can be found in the writings of the thinker from Königsberg, while pointing to the necessary role of grace as a causative agent of emerging human morality
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Galkowski_How.pdf (474 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.