Funkcja poznawcza sztuki religijnej na podstawie „Listu Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów”

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Funkcja poznawcza sztuki religijnej na podstawie „Listu Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów”
  • Autor/Autorzy: MONIKA KOWALCZYK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio
  • Rok: 2020
  • ISSN: 2082-7067
  • DOI: 10.34766/fetr.v44i4.437
  • Adres www:: https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/437/347
  • Strony od-do: 73-85
  • Język: polski
  • Abstrakt: Koncepcja poznawczej funkcji sztuki religijnej w ujęciu Jana Pawła II to godna uwagi propozycja w obrębie współczesnej estetyki teologicznej. Należy ją analizować w perspektywie kreacjonistycznej wizji człowieka i świata. Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże jest ze swej natury twórcą, skoro Bóg jest Stwórcą całego świata. Każdy człowiek jest powołany do odpowiedzialnego samostanowienia o sobie, przez co staje się autorem własnego życia. Oprócz tak pojętej twórczości o charakterze powszechnym, Papież także wyróżnił wyjątkowe powołanie artysty, który ma do spełnienia ważną rolę w społeczeństwie, kulturze, narodzie, w związku z możliwościami poznawczymi sztuki. Artysta ukazując w swej sztuce coraz to nowe epifanie piękna, będąc zainspirowany motywami pochodzącymi z Pisma Świętego przekazuje prawdę o przeznaczeniu człowieka i Bogu. Poznanie przez sztukę wzbogacając poznanie przez wiarę zaspakaja ludzką potrzebę sensu związaną z pragnieniem poznania prawdy. Poznawcza funkcja sztuki w prezentowanej koncepcji ma charakter antropotwórczy. Człowiek poznając prawdę przy udziale sztuki w coraz pełniejszy sposób realizuje własną bytowość. Zachodzi ścisła zależność - człowiek tworząc sztukę buduje człowieczeństwo w człowieku.
  • Dyscyplina: filozofia

MARC

  • 002 $a Funkcja poznawcza sztuki religijnej na podstawie „Listu Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów”
  • 003 $a MONIKA KOWALCZYK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-7778-9498
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio
  • 008 $a 2020
  • 011 $a 2082-7067
  • 013 $a 10.34766/fetr.v44i4.437
  • 014 $a https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/437/347
  • 015 $a 73-85
  • 017 $a polski
  • 019 $a Koncepcja poznawczej funkcji sztuki religijnej w ujęciu Jana Pawła II to godna uwagi propozycja w obrębie współczesnej estetyki teologicznej. Należy ją analizować w perspektywie kreacjonistycznej wizji człowieka i świata. Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże jest ze swej natury twórcą, skoro Bóg jest Stwórcą całego świata. Każdy człowiek jest powołany do odpowiedzialnego samostanowienia o sobie, przez co staje się autorem własnego życia. Oprócz tak pojętej twórczości o charakterze powszechnym, Papież także wyróżnił wyjątkowe powołanie artysty, który ma do spełnienia ważną rolę w społeczeństwie, kulturze, narodzie, w związku z możliwościami poznawczymi sztuki. Artysta ukazując w swej sztuce coraz to nowe epifanie piękna, będąc zainspirowany motywami pochodzącymi z Pisma Świętego przekazuje prawdę o przeznaczeniu człowieka i Bogu. Poznanie przez sztukę wzbogacając poznanie przez wiarę zaspakaja ludzką potrzebę sensu związaną z pragnieniem poznania prawdy. Poznawcza funkcja sztuki w prezentowanej koncepcji ma charakter antropotwórczy. Człowiek poznając prawdę przy udziale sztuki w coraz pełniejszy sposób realizuje własną bytowość. Zachodzi ścisła zależność - człowiek tworząc sztukę buduje człowieczeństwo w człowieku.
  • 966 $a filozofia
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Kulturoznawstwa

Dublin Core

Pliki

Kowalczyk_Funkcja.pdf (291 KB)

  • Licencja: CC BY 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny