Piętno upadku: Wybrane aspekty twórczości Anselma Kiefera

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Piętno upadku: Wybrane aspekty twórczości Anselma Kiefera
  • Autor/Autorzy: Agnieszka Tes (Autor)
  • Nazwa czasopisma: ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL
  • Rok: 2018
  • ISSN: 0860-8024
  • DOI: 10.12887/31-2018-4-124-15
  • Adres www:: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=787989
  • Strony od-do: 246-263
  • Język: polski
  • Abstrakt: Anselm Kiefer, obecny na międzynarodowej scenie artystycznej od kilkudziesięciu lat, należy do grona najwybitniejszych współczesnych twórców. Jego dzieło obejmuje rozległą oraz istotną tematykę, w tym problematykę Holocaustu, do prezentacji której twórca wykorzystuje wielość mediów, stosując zarazem oryginalne rozwiązania formalne. Sztuka Kiefera, mająca charakter erudycyjny, czerpie z rozlicznych źródeł, do których należą: niemiecka i światowa historia oraz kultura, Biblia, kabała, mitologie, sagi i legendy, literatura, filozofia oraz wybrane teorie nauki. Formuła artykułu została zainspirowana konstatacjami na temat twórczości Kiefera zawartymi w monografii autorstwa Daniela Arrase’a. Wykorzystując elementy metody analityczno-hermeneutycznej, staram się przedstawić wielość kontekstów, w jakich w sztuce niemieckiego twórcy pojawia się motyw upadku, oraz możliwości jego wielorakich odczytań. W perspektywie tej ukazuję zarówno ogólne cechy formalno-stylistyczne dzieła Kiefera i omawiam jego poszczególne prace, w tym: Upadłe obrazy, Ikar, Resurrexit, Zimowy las, Rozbicie naczyń i Upadek gwiazd. W sztuce artysty analizuję przede wszystkim motyw Zagłady oraz reprezentację ,,po Auschwitz”. W prezentowanym tekście uwydatniam zagadnienie aktualizacji mitu, pokazując, w jaki sposób wybrane dzieła czerpią z tradycji antycznej, biblijnej i kabalistycznej, wiążąc ją z dramatem historii dwudziestego wieku. Przybliżam zarówno analizowane już w polskiej literaturze przedmiotu, jak i mało znane prace artysty, starając się wskazywać na złożoność ich inspiracji i przesłania oraz na ewolucję twórczości, którą zaobserwować można w okresie kilkudziesięcioletniej kariery Anselma Kiefera

MARC

  • 002 $a Piętno upadku: Wybrane aspekty twórczości Anselma Kiefera
  • 003 $a Agnieszka Tes (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 0860-8024
  • 013 $a 10.12887/31-2018-4-124-15
  • 014 $a https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=787989
  • 015 $a 246-263
  • 017 $a polski
  • 019 $a Anselm Kiefer, obecny na międzynarodowej scenie artystycznej od kilkudziesięciu lat, należy do grona najwybitniejszych współczesnych twórców. Jego dzieło obejmuje rozległą oraz istotną tematykę, w tym problematykę Holocaustu, do prezentacji której twórca wykorzystuje wielość mediów, stosując zarazem oryginalne rozwiązania formalne. Sztuka Kiefera, mająca charakter erudycyjny, czerpie z rozlicznych źródeł, do których należą: niemiecka i światowa historia oraz kultura, Biblia, kabała, mitologie, sagi i legendy, literatura, filozofia oraz wybrane teorie nauki. Formuła artykułu została zainspirowana konstatacjami na temat twórczości Kiefera zawartymi w monografii autorstwa Daniela Arrase’a. Wykorzystując elementy metody analityczno-hermeneutycznej, staram się przedstawić wielość kontekstów, w jakich w sztuce niemieckiego twórcy pojawia się motyw upadku, oraz możliwości jego wielorakich odczytań. W perspektywie tej ukazuję zarówno ogólne cechy formalno-stylistyczne dzieła Kiefera i omawiam jego poszczególne prace, w tym: Upadłe obrazy, Ikar, Resurrexit, Zimowy las, Rozbicie naczyń i Upadek gwiazd. W sztuce artysty analizuję przede wszystkim motyw Zagłady oraz reprezentację ,,po Auschwitz”. W prezentowanym tekście uwydatniam zagadnienie aktualizacji mitu, pokazując, w jaki sposób wybrane dzieła czerpią z tradycji antycznej, biblijnej i kabalistycznej, wiążąc ją z dramatem historii dwudziestego wieku. Przybliżam zarówno analizowane już w polskiej literaturze przedmiotu, jak i mało znane prace artysty, starając się wskazywać na złożoność ich inspiracji i przesłania oraz na ewolucję twórczości, którą zaobserwować można w okresie kilkudziesięcioletniej kariery Anselma Kiefera

Dublin Core