Psicomachia nei drammi gesuitici in polonia (al XVIII secolo) sulla scena del teatro di scuola = Psychomachia w polskich dramatach jezuickich (do XVIII wieku) na scenie teatru szkolnego

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

MARC

  • 002 $a Psicomachia nei drammi gesuitici in polonia (al XVIII secolo) sulla scena del teatro di scuola = Psychomachia w polskich dramatach jezuickich (do XVIII wieku) na scenie teatru szkolnego
  • 003 $a Justyna Sprutta (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Nauczyciel i Szkoła
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 1426-9899
  • 013 $a 10.14632/NiS.2018.67.47
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/nis/article/view/1305
  • 015 $a 47-56
  • 016 $a 0.55
  • 017 $a włoski
  • 019 $a Miejscem skutecznego kształtowania religijno-moralnej postawy u widza i zarazem u aktora był w jezuickich kolegiach teatr szkolny. Stanowił on zresztą istotną część programu nauczania retoryki. Prezentowane na jezuickiej scenie szkolnej – czy to w sali teatralnej, czy w plenerze – dramaty przyczyniały się przez stulecia do odnowy duchowej i moralnej. Jednym z ważnych motywów, które w nich się pojawiały, była psychomachia, rozumiana jako walka dobra ze złem, czyli wyrażająca się chociażby w zmaganiu się świętego (cnót) z pokusami, czy też aniołów z diabłami, przy czym to moce anielskie odnosiły zwycięstwo. Zło zawsze było potępiane, pokonywane, zohydzane, i tylko pod tym warunkiem widniało na scenie. Widz, ale również młodociany aktor, miał zawsze dążyć do chrześcijańskiej doskonałości, tocząc przez całe swe życie duchową walkę z własnymi słabościami.

Dublin Core

Pliki

Sprutta_Psicomachia.pdf (114 KB)

  • Licencja: CC BY-NC-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny