Psychologia nadziei w działalności społecznej Ireny Sendlerowej (1910–2008)
Opis
- Tytuł: Psychologia nadziei w działalności społecznej Ireny Sendlerowej (1910–2008)
- Autor/Autorzy: JERZY SMOLEŃ (Autor)
- Nazwa czasopisma: Praca Socjalna
- Rok: 2018
- ISSN: 0860-3480
- DOI: 10.5604/01.3001.0012.4706
- Adres www:: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-a3f2e8d8-24a1-38e6-8f90-07a38258c5c2
- Strony od-do:
- 57-66
- 0.5
- Język: polski
- Abstrakt:
- Nadzieja to istotny składnik życia człowieka. Trudno budować codzienność bez nadziei na lepsze jutro. Niniejszy artykuł prezentujący psychologię nadziei w działalności społecznej Ireny Sendlerowej, która razem z innymi w czasie drugiej wojny światowej (1939–1945) uratowała ok. 2500 dzieci żydowskich, składa się ze wstępu, dwóch punktów, w których zostały omówione następujące zagadnienia: 1) na podstawie struktury nadziei Józefa Kozieleckiego zaprezentowano składniki tworzące nadzieję aktywną: poznawczy, emocjonalny, temporalny, afiliatywny, sprawczy. Składniki te skonfrontowane zostały z życiem i działalnością Ireny Sendlerowej; 2) zostały opisane źródła nadziei Ireny Sendlerowej, a więc: 1 – doświadczenia z dzieciństwa, a zwłaszcza piękno atmosfery rodzinnego domu w którym była ogromna otwartość na drugiego człowieka, a zwłaszcza na człowieka w potrzebie; 2 – pewność w sobie, a nie pewność siebie Ireny Sendlerowej, co miało istotny wpływ i przełożenie na powodzenie podejmowanych działań; 3 – wiara, która nigdy nie była manifestowaną stroną Sendlerowej, a jednak możemy przypuszczać, że była dla niej siłą, milczącym oparciem w działaniu, o czym świadczą chociażby jej słowa: „Kiedyś znalazłam w sienniku mały zniszczony obrazek z napisem "Jezu ufam Tobie!" Ukryłam go i miałam cały czas przy sobie” (Mieszkowska, 2005, s. 200). Nie ulega wątpliwości, że Irena Sendlerowa może być wyjątkowym przykładem tego, jak ważną rolę w życiu człowieka pełni nadzieją i jak wiele człowiek może zdziałać, kiedy nią żyje na co dzień.
- PSYCHOLOGY OF HOPE IN THE SOCIAL ACTIVITY OF IRENA SENDLEROWA (1910-2008) Hope is a significant element of human life. It is very hard to build our everyday life without hope for a better tomorrow. This article presents psychology of hope in Irena Sendlerowa‘s social activity which saved about 2500 Jewish children during the Second World War (1939-1945) consists of an introduction, two points which present following issues: in the first point, according to the structure of hope by Józef Kozielecki, there are some elements presented that create active hope: cognitive, emotional, temporal, atfiliative, agency. These elements have been faced with life and activities of Irena Sendlerowa. In the second perspective the sources of Irena Sendlerowa's hope are described: 1. childhood experiences, especially the beauty of family house atmosphere where openness of heart to another human being was visible in particular to people in need. 2. lrena Sendlerowa’s self-confidence not overconfidence had an essential influence and translation into the success of taking actions. 3. belief which has never been expressed by Sendlerowa, although we still can assume that she was a strength, silent support for her actions which can be proved by her own words: "One day I found a small damaged picture with the inscription "Jesus, I trust You!" I hid it and had it all the time with me" (Mieszkowska, 2005, s. 200). lt is undeniable that Irena Sendlerowa can be a remarkable example how crucial the role of hope is in human life and how much people can do if they live in hope every day.
- Dyscyplina: psychologia
MARC
- 002 $a Psychologia nadziei w działalności społecznej Ireny Sendlerowej (1910–2008)
- 003 $b 0000-0003-1655-1248
- 003 $a JERZY SMOLEŃ (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Praca Socjalna
- 008 $a 2018
- 011 $a 0860-3480
- 013 $a 10.5604/01.3001.0012.4706
- 014 $a http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-a3f2e8d8-24a1-38e6-8f90-07a38258c5c2
- 015 $a 57-66
- 016 $a 0.5
- 017 $a polski
- 019 $a Nadzieja to istotny składnik życia człowieka. Trudno budować codzienność bez nadziei na lepsze jutro. Niniejszy artykuł prezentujący psychologię nadziei w działalności społecznej Ireny Sendlerowej, która razem z innymi w czasie drugiej wojny światowej (1939–1945) uratowała ok. 2500 dzieci żydowskich, składa się ze wstępu, dwóch punktów, w których zostały omówione następujące zagadnienia: 1) na podstawie struktury nadziei Józefa Kozieleckiego zaprezentowano składniki tworzące nadzieję aktywną: poznawczy, emocjonalny, temporalny, afiliatywny, sprawczy. Składniki te skonfrontowane zostały z życiem i działalnością Ireny Sendlerowej; 2) zostały opisane źródła nadziei Ireny Sendlerowej, a więc: 1 – doświadczenia z dzieciństwa, a zwłaszcza piękno atmosfery rodzinnego domu w którym była ogromna otwartość na drugiego człowieka, a zwłaszcza na człowieka w potrzebie; 2 – pewność w sobie, a nie pewność siebie Ireny Sendlerowej, co miało istotny wpływ i przełożenie na powodzenie podejmowanych działań; 3 – wiara, która nigdy nie była manifestowaną stroną Sendlerowej, a jednak możemy przypuszczać, że była dla niej siłą, milczącym oparciem w działaniu, o czym świadczą chociażby jej słowa: „Kiedyś znalazłam w sienniku mały zniszczony obrazek z napisem "Jezu ufam Tobie!" Ukryłam go i miałam cały czas przy sobie” (Mieszkowska, 2005, s. 200). Nie ulega wątpliwości, że Irena Sendlerowa może być wyjątkowym przykładem tego, jak ważną rolę w życiu człowieka pełni nadzieją i jak wiele człowiek może zdziałać, kiedy nią żyje na co dzień.
- 020 $a PSYCHOLOGY OF HOPE IN THE SOCIAL ACTIVITY OF IRENA SENDLEROWA (1910-2008) Hope is a significant element of human life. It is very hard to build our everyday life without hope for a better tomorrow. This article presents psychology of hope in Irena Sendlerowa‘s social activity which saved about 2500 Jewish children during the Second World War (1939-1945) consists of an introduction, two points which present following issues: in the first point, according to the structure of hope by Józef Kozielecki, there are some elements presented that create active hope: cognitive, emotional, temporal, atfiliative, agency. These elements have been faced with life and activities of Irena Sendlerowa. In the second perspective the sources of Irena Sendlerowa's hope are described: 1. childhood experiences, especially the beauty of family house atmosphere where openness of heart to another human being was visible in particular to people in need. 2. lrena Sendlerowa’s self-confidence not overconfidence had an essential influence and translation into the success of taking actions. 3. belief which has never been expressed by Sendlerowa, although we still can assume that she was a strength, silent support for her actions which can be proved by her own words: "One day I found a small damaged picture with the inscription "Jesus, I trust You!" I hid it and had it all the time with me" (Mieszkowska, 2005, s. 200). lt is undeniable that Irena Sendlerowa can be a remarkable example how crucial the role of hope is in human life and how much people can do if they live in hope every day.
- 966 $a psychologia
- 985 $a Wydział Filozoficzny
- 985 $b Instytut Psychologii
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Psychologia nadziei w działalności społecznej Ireny Sendlerowej (1910–2008)
- Autor (Twórca): JERZY SMOLEŃ (Autor)
- Tytuł czasopisma : Praca Socjalna
- Data: 2018
- Dyscyplina: psychologia
- Struktura:
- Język: polski