Sharenting : współczesną formą rodzicielskiej narracji

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Sharenting : współczesną formą rodzicielskiej narracji
  • Autor/Autorzy: ANNA BŁASIAK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: HORYZONTY WYCHOWANIA
  • Rok: 2018
  • ISSN: 1643-9171
  • DOI: 10.17399/HW.2018.174209
  • Adres www:: https://www.bing.com/search?q=10.17399%2FHW.2018.174209&cvid=d46ba5bf0aa443518e51a6f652ad9198&aqs=edge..69i57j69i11004.447j0j1&pglt=43&FORM=ANNAB1&PC=U531
  • Strony od-do:
    • 125-134
    • 0.76
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest teoretyczny namysł nad zjawiskiem sharentingu, czyli upowszechniania przez współczesnych rodziców informacji, zdjęć i filmów dotyczących swoich dzieci w mediach społecznościowych. Ten rodzaj aktywności rodzicielskiej, stanowiący swoistą formę narracji, skłania do podejmowania refleksji nad jego istotą, przyczynami i konsekwencjami. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy sformułowano następująco: na czym polega zjawisko sharentingu oraz jakie są jego konsekwencje w kontekście wychowania rodzinnego? Wykorzystana będzie metoda analizy i syntezy literatury. PROCES WYWODU: Zostaną przedstawione zagadnienia związane ze zmianą sposobu pełnienia roli rodzicielskiej w kontekście rozwoju nowych mediów oraz obserwowanej potrzeby współczesnego człowieka, by opowiadać sobie samemu i innym o własnym życiu. Dzisiaj wiele osób upowszechnia swoje doświadczenia związane z rodzicielstwem w mediach społecznościowych. Ten typ rodzicielskiej narracji kształtuje tzw. „cyfrowy profil” dziecka. „Rzeczy” umieszczone w Internecie zwykle pozostają tam na zawsze, zaczynają żyć własnym życiem, na które rodzic nie ma wpływu, i mogą być wykorzystane przeciwko dziecku czy jego najbliższym. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Sharenting jest zjawiskiem powszechnym. Współcześni rodzice tworzą swoistą opowieść w wirtualnej rzeczywistości, dotyczącą życia najmłodszego pokolenia, często bez świadomości skutków, jakie mogą się z tym wiązać. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z dokonanych analiz wynika, że konieczna jest edukacja (medialna) rodziców w zakresie zjawiska sharentingu i konsekwencji, jakie z niego wynikają dla funkcjonowania dziecka teraz i w przyszłości, oraz dalsze badania naukowe w tym obszarze.
    • „Sharenting – a Contemporary Form of a Parental Narration” RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper is to offer theoretical considerations on the phenomenon of sharenting, that is a contemporary trend in which parents post information about, photos of, and films with their children in social media. This kind of parental activity, which is a kind of a narration, calls for reflections on its nature, causes and consequences. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem has been formulated the following way: what is the nature of sharenting and what are its consequences in the context of family upbringing? The research methods used include the analysis and synthesis of subject literature. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The paper presents the ideas referring to the changes in the ways in which parental roles are fulfilled in the context of the development of new media and a contemporary man’s need to tell himself and others about his life. Today many people share their parental experiences in social media. This type of a parental narration shapes a so called ‘digital profile’ of a child. ‘Things’ posted online usually remain there ‘forever’, begin to live their own life parents no longer can influence, and can be used against a child or his family. RESEARCH RESULTS: Sharenting is a common phenomenon. Contemporary parents create a specific story in virtual reality, which involves the life of the youngest generation, frequently without being aware of the consequences it might lead to. CONSULSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMENDATIONS: The analysis conducted reveals that it is necessary to provide parents with (media) education in the area of sharenting and its potential consequences for the functioning of their children now and in the future. It also indicates the need for further research in this area.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Sharenting : współczesną formą rodzicielskiej narracji
  • 003 $b 0000-0002-0824-2640
  • 003 $a ANNA BŁASIAK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a HORYZONTY WYCHOWANIA
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 1643-9171
  • 013 $a 10.17399/HW.2018.174209
  • 014 $a https://www.bing.com/search?q=10.17399%2FHW.2018.174209&cvid=d46ba5bf0aa443518e51a6f652ad9198&aqs=edge..69i57j69i11004.447j0j1&pglt=43&FORM=ANNAB1&PC=U531
  • 015 $a 125-134
  • 016 $a 0.76
  • 017 $a polski
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest teoretyczny namysł nad zjawiskiem sharentingu, czyli upowszechniania przez współczesnych rodziców informacji, zdjęć i filmów dotyczących swoich dzieci w mediach społecznościowych. Ten rodzaj aktywności rodzicielskiej, stanowiący swoistą formę narracji, skłania do podejmowania refleksji nad jego istotą, przyczynami i konsekwencjami. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy sformułowano następująco: na czym polega zjawisko sharentingu oraz jakie są jego konsekwencje w kontekście wychowania rodzinnego? Wykorzystana będzie metoda analizy i syntezy literatury. PROCES WYWODU: Zostaną przedstawione zagadnienia związane ze zmianą sposobu pełnienia roli rodzicielskiej w kontekście rozwoju nowych mediów oraz obserwowanej potrzeby współczesnego człowieka, by opowiadać sobie samemu i innym o własnym życiu. Dzisiaj wiele osób upowszechnia swoje doświadczenia związane z rodzicielstwem w mediach społecznościowych. Ten typ rodzicielskiej narracji kształtuje tzw. „cyfrowy profil” dziecka. „Rzeczy” umieszczone w Internecie zwykle pozostają tam na zawsze, zaczynają żyć własnym życiem, na które rodzic nie ma wpływu, i mogą być wykorzystane przeciwko dziecku czy jego najbliższym. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Sharenting jest zjawiskiem powszechnym. Współcześni rodzice tworzą swoistą opowieść w wirtualnej rzeczywistości, dotyczącą życia najmłodszego pokolenia, często bez świadomości skutków, jakie mogą się z tym wiązać. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z dokonanych analiz wynika, że konieczna jest edukacja (medialna) rodziców w zakresie zjawiska sharentingu i konsekwencji, jakie z niego wynikają dla funkcjonowania dziecka teraz i w przyszłości, oraz dalsze badania naukowe w tym obszarze.
  • 020 $a „Sharenting – a Contemporary Form of a Parental Narration” RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper is to offer theoretical considerations on the phenomenon of sharenting, that is a contemporary trend in which parents post information about, photos of, and films with their children in social media. This kind of parental activity, which is a kind of a narration, calls for reflections on its nature, causes and consequences. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem has been formulated the following way: what is the nature of sharenting and what are its consequences in the context of family upbringing? The research methods used include the analysis and synthesis of subject literature. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The paper presents the ideas referring to the changes in the ways in which parental roles are fulfilled in the context of the development of new media and a contemporary man’s need to tell himself and others about his life. Today many people share their parental experiences in social media. This type of a parental narration shapes a so called ‘digital profile’ of a child. ‘Things’ posted online usually remain there ‘forever’, begin to live their own life parents no longer can influence, and can be used against a child or his family. RESEARCH RESULTS: Sharenting is a common phenomenon. Contemporary parents create a specific story in virtual reality, which involves the life of the youngest generation, frequently without being aware of the consequences it might lead to. CONSULSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMENDATIONS: The analysis conducted reveals that it is necessary to provide parents with (media) education in the area of sharenting and its potential consequences for the functioning of their children now and in the future. It also indicates the need for further research in this area.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Błasiak_Sharenting.pdf (392 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny