Stres zawodowy nauczycieli w kontekście relacji rodzinnych = Teachers’ professional stress in the context of Family Relations

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Stres zawodowy nauczycieli w kontekście relacji rodzinnych = Teachers’ professional stress in the context of Family Relations
  • Autor/Autorzy: Anna Malisz (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Nauczyciel i Szkoła
  • Rok: 2018
  • ISSN: 1426-9899
  • DOI: 10.14632/NiS.2018.68.29
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/nis/article/view/1337
  • Strony od-do:
    • 29-38
    • 0.59
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest przedstawienie wpływu stresu zawodowego nauczycieli na ich sytuację rodzinną. Stres zawodowy – z racji przemian ekonomicznych, społecznych i demograficznych, jakie zachodzą w dzisiejszym świecie – jest zjawiskiem przybierającym na sile. Rzutuje on na różnorakie sfery funkcjonowania człowieka, w tym także na życie rodzinne. Zmieniająca się rzeczywistość, a wraz z nią rynek pracy wymaga od współczesnego pracownika elastyczności w godzeniu ról zawodowych i rodzinnych. Problem ten dotyka w szczególności kobiet, które bardzo często, wypełniając rolę matki, żony, gospodyni i pracownika, nie radzą sobie z efektywnym godzeniem powierzonych im ról, co w konsekwencji rzutuje na ich sferę emocjonalną, psychiczną, zawodową, a także rodzinną. Aktywność zawodowa kobiet w dzisiejszym świecie bardzo często jest związana z przeciążeniem wynikającym z mnogości ról, jakie musi ona pełnić na polu zawodowym i rodzinnym. Taki stan rzeczy ma swoje daleko idące konsekwencje: brak czasu dla rodziny, frustracja, zmęczenie, kłótnie z domownikami. W artykule przedstawiono zjawisko stresu zawodowego i jego konsekwencji oraz odniesiono to zagadnienie do stresu zawodowego nauczycieli, wykorzystując w tym celu analizę kart pamiętnika nauczycielki wychowania przedszkolnego oraz prowadzony w literaturze dyskurs
    • The aim of the article is to present the influence of teachers’ professional stress on their family situation. Career stress is a phenomenon that is gaining momentum in today’s world due to economic, social and demographic changes. Such stress affects various spheres of human functioning, including family life. The changing reality and labor market requires that a modern employee is flexible in reconciling professional and family roles. This problem affects especially women who are often involved in the role of a mother, wife, housekeeper, and an employee, which influences their emotional, mental, professional and family life. Women’s occupational activity in today’s world is very often related to the overload resulting from the multitude of roles that a woman has to play in the professional and family field. Such situation has its far-reaching consequences, both in professional life and in the family functioning (lack of time for the family, frustration, tiredness, quarrelling with family members). The analysis of the discussion on teachers’ professional stress in the context of family relationships was carried out using the literature of the subject, as well as the study of a diary written by a pre-school teacher

MARC

  • 002 $a Stres zawodowy nauczycieli w kontekście relacji rodzinnych = Teachers’ professional stress in the context of Family Relations
  • 003 $a Anna Malisz (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Nauczyciel i Szkoła
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 1426-9899
  • 013 $a 10.14632/NiS.2018.68.29
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/nis/article/view/1337
  • 015 $a 29-38
  • 016 $a 0.59
  • 017 $a polski
  • 019 $a Celem artykułu jest przedstawienie wpływu stresu zawodowego nauczycieli na ich sytuację rodzinną. Stres zawodowy – z racji przemian ekonomicznych, społecznych i demograficznych, jakie zachodzą w dzisiejszym świecie – jest zjawiskiem przybierającym na sile. Rzutuje on na różnorakie sfery funkcjonowania człowieka, w tym także na życie rodzinne. Zmieniająca się rzeczywistość, a wraz z nią rynek pracy wymaga od współczesnego pracownika elastyczności w godzeniu ról zawodowych i rodzinnych. Problem ten dotyka w szczególności kobiet, które bardzo często, wypełniając rolę matki, żony, gospodyni i pracownika, nie radzą sobie z efektywnym godzeniem powierzonych im ról, co w konsekwencji rzutuje na ich sferę emocjonalną, psychiczną, zawodową, a także rodzinną. Aktywność zawodowa kobiet w dzisiejszym świecie bardzo często jest związana z przeciążeniem wynikającym z mnogości ról, jakie musi ona pełnić na polu zawodowym i rodzinnym. Taki stan rzeczy ma swoje daleko idące konsekwencje: brak czasu dla rodziny, frustracja, zmęczenie, kłótnie z domownikami. W artykule przedstawiono zjawisko stresu zawodowego i jego konsekwencji oraz odniesiono to zagadnienie do stresu zawodowego nauczycieli, wykorzystując w tym celu analizę kart pamiętnika nauczycielki wychowania przedszkolnego oraz prowadzony w literaturze dyskurs
  • 020 $a The aim of the article is to present the influence of teachers’ professional stress on their family situation. Career stress is a phenomenon that is gaining momentum in today’s world due to economic, social and demographic changes. Such stress affects various spheres of human functioning, including family life. The changing reality and labor market requires that a modern employee is flexible in reconciling professional and family roles. This problem affects especially women who are often involved in the role of a mother, wife, housekeeper, and an employee, which influences their emotional, mental, professional and family life. Women’s occupational activity in today’s world is very often related to the overload resulting from the multitude of roles that a woman has to play in the professional and family field. Such situation has its far-reaching consequences, both in professional life and in the family functioning (lack of time for the family, frustration, tiredness, quarrelling with family members). The analysis of the discussion on teachers’ professional stress in the context of family relationships was carried out using the literature of the subject, as well as the study of a diary written by a pre-school teacher

Dublin Core