The relationship between the culture and social life of a nation in Sylwester Ambroziak’s art project entitled “Mama, I’m coming home” The problem of Euro-orphanhood

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: The relationship between the culture and social life of a nation in Sylwester Ambroziak’s art project entitled “Mama, I’m coming home” The problem of Euro-orphanhood
  • Autor/Autorzy: MONIKA KOWALCZYK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2018
  • Tom:
  • ISSN: 2081-1446
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1436
  • Strony od-do:
    • 97-108
    • 0.7
  • Język: angielski
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest przedstawienie aktywnego udziału kultury w życiu społecznym narodu na przykładzie projektu artystycznego Sylwestra Ambroziaka zatytułowanego „Mamo, wracam do domu”. Głównym problemem tego artykułu jest „euro-sieroctwo”, które jest wynikiem emigracji ekonomicznej rodziców w odpowiedzi na sytuację geopolityczną. Wystawa „Mamo, wracam do domu” Sylwestra Ambroziaka jest reakcją na współczesny problem tak zwanego euro- -sieroctwa i związane z nim doświadczenia porzucenia, wykluczenia i eliminacji. Metodami badawczymi stosowanymi do osiągnięcia tego celu są analizy semiotyczne i interpretacja. Analizę formalną i merytoryczną wystawy poprzedzają informacje dotyczące inscenizacji wystawy w Białej Podlaskiej i Poznaniu. Poszczególne elementy wystawy są następnie opisywane i wyjaśniane. Środki artystyczne stosowane przez artystę są skromne, ale wymowne. Wystawa „Mamo, wracam do domu” autorstwa Sylwestra Ambroziaka pokazuje aktualny problem niezawinionego (anty) społecznego funkcjonowania euro-sierot. Doświadczenie porzucenia ma skutki psychospołeczne. Zewnętrznym wyrazem stanu psychicznego sierot są te rzeźby „Minotaurów” o ich „afrykańsko-embrionalno-obcych” kształtach z nieludzkimi twarzami i zaledwie zarysowanymi oczami. Ich fizyczna brzydota odzwierciedla ich stan psychiczno-duchowy. Wydaje się, że zachowanie „Minotaurów” na wystawie „Mama, wracam do domu” jest wynikiem ukrytej reakcji na zerwanie więzi rodzinnych. W ich postawie widoczna jest pasywność, wycofanie się i strach. Te figury-rzeźby są wyobcowane. Analiza formalna i merytoryczna ekspozycji ostatecznie prowadzi do odkrycia istoty i roli rodziny oraz wartości bliskich relacji w życiu wszystkich członków rodziny, których nie można zastąpić żadnymi dobrami materialnymi.
    • The aim of the article is to present the active participation of culture in the social life of a nation on the example of Sylwester Ambroziak’s art project entitled “Mama, I’m coming home”. The main problem of this article is “Euro-orphanhood”, which is a result of the economic emigration of parents in response to a geopolitical situation. Sylwester Ambroziak’s “Mama, I’m coming home” exhibition is a reaction to the present-day problem of Euro-orphanhood and the related experiences of abandonment, exclusion and eradication. The research methods used to achieve this purpose are semiotic analysis and interpretation. Formal and content analysis of the exhibition are preceded by information concerning stagings of the exhibition in Biała Podlaska and Poznań. Individual elements of the exhibition are then described, and the modest but eloquent artistic means used by the artist are explained. The “Mama, I’m coming home” exhibition by Sylwester Ambroziak shows the current problem of Euro-orphanhood and the nonculpable (anti)social functioning of Euro-orphans. The experience of
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 $a The relationship between the culture and social life of a nation in Sylwester Ambroziak’s art project entitled “Mama, I’m coming home” The problem of Euro-orphanhood
  • 003 $a MONIKA KOWALCZYK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-7778-9498
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Perspektywy Kultury
  • 008 $a 2018
  • 009 $a
  • 011 $a 2081-1446
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1436
  • 015 $a 97-108
  • 016 $a 0.7
  • 017 $a angielski
  • 019 $a Celem artykułu jest przedstawienie aktywnego udziału kultury w życiu społecznym narodu na przykładzie projektu artystycznego Sylwestra Ambroziaka zatytułowanego „Mamo, wracam do domu”. Głównym problemem tego artykułu jest „euro-sieroctwo”, które jest wynikiem emigracji ekonomicznej rodziców w odpowiedzi na sytuację geopolityczną. Wystawa „Mamo, wracam do domu” Sylwestra Ambroziaka jest reakcją na współczesny problem tak zwanego euro- -sieroctwa i związane z nim doświadczenia porzucenia, wykluczenia i eliminacji. Metodami badawczymi stosowanymi do osiągnięcia tego celu są analizy semiotyczne i interpretacja. Analizę formalną i merytoryczną wystawy poprzedzają informacje dotyczące inscenizacji wystawy w Białej Podlaskiej i Poznaniu. Poszczególne elementy wystawy są następnie opisywane i wyjaśniane. Środki artystyczne stosowane przez artystę są skromne, ale wymowne. Wystawa „Mamo, wracam do domu” autorstwa Sylwestra Ambroziaka pokazuje aktualny problem niezawinionego (anty) społecznego funkcjonowania euro-sierot. Doświadczenie porzucenia ma skutki psychospołeczne. Zewnętrznym wyrazem stanu psychicznego sierot są te rzeźby „Minotaurów” o ich „afrykańsko-embrionalno-obcych” kształtach z nieludzkimi twarzami i zaledwie zarysowanymi oczami. Ich fizyczna brzydota odzwierciedla ich stan psychiczno-duchowy. Wydaje się, że zachowanie „Minotaurów” na wystawie „Mama, wracam do domu” jest wynikiem ukrytej reakcji na zerwanie więzi rodzinnych. W ich postawie widoczna jest pasywność, wycofanie się i strach. Te figury-rzeźby są wyobcowane. Analiza formalna i merytoryczna ekspozycji ostatecznie prowadzi do odkrycia istoty i roli rodziny oraz wartości bliskich relacji w życiu wszystkich członków rodziny, których nie można zastąpić żadnymi dobrami materialnymi.
  • 020 $a The aim of the article is to present the active participation of culture in the social life of a nation on the example of Sylwester Ambroziak’s art project entitled “Mama, I’m coming home”. The main problem of this article is “Euro-orphanhood”, which is a result of the economic emigration of parents in response to a geopolitical situation. Sylwester Ambroziak’s “Mama, I’m coming home” exhibition is a reaction to the present-day problem of Euro-orphanhood and the related experiences of abandonment, exclusion and eradication. The research methods used to achieve this purpose are semiotic analysis and interpretation. Formal and content analysis of the exhibition are preceded by information concerning stagings of the exhibition in Biała Podlaska and Poznań. Individual elements of the exhibition are then described, and the modest but eloquent artistic means used by the artist are explained. The “Mama, I’m coming home” exhibition by Sylwester Ambroziak shows the current problem of Euro-orphanhood and the nonculpable (anti)social functioning of Euro-orphans. The experience of
  • 966 $a nauki o kulturze i religii
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Kulturoznawstwa

Dublin Core

Pliki

Kowalczyk_the relationship.pdf (160 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny