Theoretical and Practical Aspects of Cooperation between Early Education Teachers and the Family Environment

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Theoretical and Practical Aspects of Cooperation between Early Education Teachers and the Family Environment
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2018
  • ISSN: 2450-5358
  • DOI: 10.12775/SPI.2018.2.008
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/SPI.2018.2.008/0
  • Strony od-do:
    • 157-175
    • 0.98
  • Język: angielski
  • Abstrakt:
    • Teoretyczne i praktyczne aspekty współpracy nauczycieli wczesnej edukacji dziecka ze środowiskiem rodzinnym Jednym z podstawowych czynników, które mają wpływ na prawidłowy rozwój dziecka jest środowisko, w którym przebiega proces edukacji. Środowisko to współtworzy zarówno dom rodzinny, jak również sfera szkolna. Oba te elementy muszą poprawnie współdziałać, aby przekaz dydaktyczny był spójny i skuteczny. Praktyka edukacyjna pokazuje jednak, że w wielu przypadkach przepływ informacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami jest niewystarczający, często brakuje podejmowania wspólnych działań, uzgadniania celów i zadań realizowanych w procesie dydaktycznym. W artykule autorki starają się ukazać problematykę związaną z możliwościami współpracy pomiędzy nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej a środowiskiem rodziców w różnych kontekstach. W pierwszej części szczegółowo zostały omówione aspekty prawne dotyczące współpracy, z uwzględnieniem perspektywy historycznej, przedstawiono również obowiązujące w Polsce przepisy prawne regulujące zasady i zakres przekazywania przez szkołę informacji rodzicom. Druga część nawiązuje do praktyki szkolnej, prezentuje ciekawe i nietypowe przykłady działań i rozwiązań sprzyjających zwiększeniu stopnia zaangażowania rodziców w proces edukacyjny. W końcowej części omówione z kolei zostały przykłady narzędzi ICT, które można wykorzystać budując przestrzeń wzajemnej komunikacji i współpracy w sieci.
    • One of the basic factors that influence a child’s correct development is the environment where the process of education takes place. The environment is made of the family home and the school zone. Both these elements have to cooperate correctly to make the didactic message consistent and effective. However, educational practice shows that in a number of cases the flow of information between the teachers and the parents is insufficient; joint activities are often lacking, along with mutual determination of objectives and tasks implemented in the didactic process. In the article, the authors try to show the problems related to the possibilities of cooperation among teachers of early school education and the environment of parents in various contexts. In the first part of the paper, legal aspects pertaining to the cooperation are described in detail, taking the historical perspective into account, along with legal provisions applicable in Poland and regulating the principles and the range of information provision by the school to the parents. The second part makes references to school practice, presents interesting and untypical examples of activities and solutions conductive to increased level of the parents’ involvement in the educational process. In the final part of the paper, ICT tools which may be used to build the online space of mutual communication and cooperation are described.
  • Dyscyplina:
    • pedagogika
    • pedagogika

MARC

  • 002 $a Theoretical and Practical Aspects of Cooperation between Early Education Teachers and the Family Environment
  • 003 $a IRENA PULAK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-7735-4590
  • 003 $a MARTYNA SZCZOTKA (Autor)
  • 003 $b 0000-0003-0302-2961
  • 003 $a KATARZYNA SZEWCZUK (Autor)
  • 003 $b 0000-0003-1914-6600
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 2450-5358
  • 013 $a 10.12775/SPI.2018.2.008
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/SPI.2018.2.008/0
  • 015 $a 157-175
  • 016 $a 0.98
  • 017 $a angielski
  • 019 $a Teoretyczne i praktyczne aspekty współpracy nauczycieli wczesnej edukacji dziecka ze środowiskiem rodzinnym Jednym z podstawowych czynników, które mają wpływ na prawidłowy rozwój dziecka jest środowisko, w którym przebiega proces edukacji. Środowisko to współtworzy zarówno dom rodzinny, jak również sfera szkolna. Oba te elementy muszą poprawnie współdziałać, aby przekaz dydaktyczny był spójny i skuteczny. Praktyka edukacyjna pokazuje jednak, że w wielu przypadkach przepływ informacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami jest niewystarczający, często brakuje podejmowania wspólnych działań, uzgadniania celów i zadań realizowanych w procesie dydaktycznym. W artykule autorki starają się ukazać problematykę związaną z możliwościami współpracy pomiędzy nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej a środowiskiem rodziców w różnych kontekstach. W pierwszej części szczegółowo zostały omówione aspekty prawne dotyczące współpracy, z uwzględnieniem perspektywy historycznej, przedstawiono również obowiązujące w Polsce przepisy prawne regulujące zasady i zakres przekazywania przez szkołę informacji rodzicom. Druga część nawiązuje do praktyki szkolnej, prezentuje ciekawe i nietypowe przykłady działań i rozwiązań sprzyjających zwiększeniu stopnia zaangażowania rodziców w proces edukacyjny. W końcowej części omówione z kolei zostały przykłady narzędzi ICT, które można wykorzystać budując przestrzeń wzajemnej komunikacji i współpracy w sieci.
  • 020 $a One of the basic factors that influence a child’s correct development is the environment where the process of education takes place. The environment is made of the family home and the school zone. Both these elements have to cooperate correctly to make the didactic message consistent and effective. However, educational practice shows that in a number of cases the flow of information between the teachers and the parents is insufficient; joint activities are often lacking, along with mutual determination of objectives and tasks implemented in the didactic process. In the article, the authors try to show the problems related to the possibilities of cooperation among teachers of early school education and the environment of parents in various contexts. In the first part of the paper, legal aspects pertaining to the cooperation are described in detail, taking the historical perspective into account, along with legal provisions applicable in Poland and regulating the principles and the range of information provision by the school to the parents. The second part makes references to school practice, presents interesting and untypical examples of activities and solutions conductive to increased level of the parents’ involvement in the educational process. In the final part of the paper, ICT tools which may be used to build the online space of mutual communication and cooperation are described.
  • 966 $a pedagogika
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Pulak_Theoretical.pdf (179 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny