U podstaw sekularyzacji : przyczyny teologiczno-filozoficzno-kulturowe z aspektem edukacyjnym

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: U podstaw sekularyzacji : przyczyny teologiczno-filozoficzno-kulturowe z aspektem edukacyjnym
  • Autor/Autorzy: WIT PASIERBEK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Polityki
  • Rok: 2018
  • ISSN: 2082-5897
  • DOI: 10.17399/HP.2018.092701
  • Adres www:: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2353-950X-year-2018-volume-9-issue-27-article-1676
  • Strony od-do:
    • 11-23
    • 0.64
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie przyczyn teologiczno-filozoficzno-kulturowych w perspektywie postmodernistycznej analizy. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy dotyczyć będzie wykazania realnego wpływu idei postmodernistycznych i empirycznych na kształtowanie religijności człowieka. Zastosowana zostanie metoda analizy tekstów oraz syntezy wniosków. PROCES WYWODU: Najpierw przedstawione zostaną idee filozoficzne z zakresu epistemologii modernizmu i postmodernizmu z wpływami empirycznego poznania. Następnie na podstawie analizy nauczania Benedykta XVI i innych myślicieli będziemy szukać odpowiedzi nauki (filozofii i teologii) na zarysowującą się sekularyzację społeczeństw europejskich. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wbrew stanowczemu stanowisku postmodernistów istnieje możliwość zgodności wiary i rozumu w wymiarze egzystencjalno-transcendentnym. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Powstały problem sekularyzacji należy rozwiązywać na bazie właściwych założeń epistemologicznych i jednocześnie właściwej koncepcji antropologicznej. Niniejsze wyniki rekomendowane są przede wszystkim środowiskom rzetelnych myślicieli.
    • WAT THE ROOT OF SECULARIZATION, ITS THEOLOGICAL, PHILOSOPHICAL AND CULTURAL CAUSES WITH EDUCATIONAL ASPECT RESEARCH OBJECTIVE : The main objective of the article is to present theological, philosophical and cultural causes in the perspective of the post‐modernist analysis. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research issue focuses on indicating genuine, considerable influence of postmodernist and empirical ideas on creating human religiousness. Two methods relying on text analysis and a synthesis of conclusions will be applied. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the beginning, philosophical ideas referring to epistemology of modernism and postmodernism with the influence of empirical cognition will be presented. Then, on the basis of the analysis by Benedict XVI and other thinkers, we will be seeking scientific responses (relating to philosophy and theology) to the secularisation of European societies. RESEARCH RESULTS: Despite an uncompromising attitude of postmodernists, there is a possibility of agreement between reason and faith in the existential and transcendent dimension. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The existing problem of secularisation needs to be solved on the basis of episte‐ mological conceptions, and simultaneously, on the appropriate anthropological conception. These results are, most of all, recommended to communities of ardent thinkers.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a U podstaw sekularyzacji : przyczyny teologiczno-filozoficzno-kulturowe z aspektem edukacyjnym
  • 003 $b 0000-0002-8774-4461
  • 003 $a WIT PASIERBEK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Horyzonty Polityki
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 2082-5897
  • 013 $a 10.17399/HP.2018.092701
  • 014 $a http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2353-950X-year-2018-volume-9-issue-27-article-1676
  • 015 $a 11-23
  • 016 $a 0.64
  • 017 $a polski
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie przyczyn teologiczno-filozoficzno-kulturowych w perspektywie postmodernistycznej analizy. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy dotyczyć będzie wykazania realnego wpływu idei postmodernistycznych i empirycznych na kształtowanie religijności człowieka. Zastosowana zostanie metoda analizy tekstów oraz syntezy wniosków. PROCES WYWODU: Najpierw przedstawione zostaną idee filozoficzne z zakresu epistemologii modernizmu i postmodernizmu z wpływami empirycznego poznania. Następnie na podstawie analizy nauczania Benedykta XVI i innych myślicieli będziemy szukać odpowiedzi nauki (filozofii i teologii) na zarysowującą się sekularyzację społeczeństw europejskich. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wbrew stanowczemu stanowisku postmodernistów istnieje możliwość zgodności wiary i rozumu w wymiarze egzystencjalno-transcendentnym. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Powstały problem sekularyzacji należy rozwiązywać na bazie właściwych założeń epistemologicznych i jednocześnie właściwej koncepcji antropologicznej. Niniejsze wyniki rekomendowane są przede wszystkim środowiskom rzetelnych myślicieli.
  • 020 $a WAT THE ROOT OF SECULARIZATION, ITS THEOLOGICAL, PHILOSOPHICAL AND CULTURAL CAUSES WITH EDUCATIONAL ASPECT RESEARCH OBJECTIVE : The main objective of the article is to present theological, philosophical and cultural causes in the perspective of the post‐modernist analysis. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research issue focuses on indicating genuine, considerable influence of postmodernist and empirical ideas on creating human religiousness. Two methods relying on text analysis and a synthesis of conclusions will be applied. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the beginning, philosophical ideas referring to epistemology of modernism and postmodernism with the influence of empirical cognition will be presented. Then, on the basis of the analysis by Benedict XVI and other thinkers, we will be seeking scientific responses (relating to philosophy and theology) to the secularisation of European societies. RESEARCH RESULTS: Despite an uncompromising attitude of postmodernists, there is a possibility of agreement between reason and faith in the existential and transcendent dimension. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The existing problem of secularisation needs to be solved on the basis of episte‐ mological conceptions, and simultaneously, on the appropriate anthropological conception. These results are, most of all, recommended to communities of ardent thinkers.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Dublin Core