Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym : (teoria i empiria) = Early Intervention and Support for the Development of Children with Cerebral Palsy : (Theoretical and Empirical Aspects)

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym : (teoria i empiria) = Early Intervention and Support for the Development of Children with Cerebral Palsy : (Theoretical and Empirical Aspects)
  • Autor/Autorzy: Piotr Kowolik (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Nauczyciel i Szkoła
  • Rok: 2018
  • ISSN: 1426-9899
  • DOI: 10.14632/NiS.2018.65.51
  • Strony od-do:
    • 51-67
    • 1.02
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Autor wyjaśnił podstawowe terminy występujące na kartach artykułu w świetle dostępnej literatury. Scharakteryzował następujące sfery w ocenie stanu dziecka: ruchową, zmysłową, mowy, umysłową, emocjonalną i społeczną. Wyróżnił i opisał czynniki wpływające na rozwój człowieka takie, jak m.in. zadatki wrodzone, warunki środowiska naturalnego, własną aktywność i metody wychowania. Na podstawie klasyfikacji topograficznej wyróżnia się sześć postaci mózgowych porażeń dziecięcych: kwadriplegię, hemiplegię, hemiplegię obustronną, diplegię, paraplegię, triplegię i monoplegię. Usprawnianie dzieci z zaburzeniami rozwojowymi powinno być nie tylko wczesne, ale również kompleksowe i ciągłe. Jest wiele metod leczenia usprawniającego dzieci z porażaniem mózgowym. Rozwijają się one od ponad 40 lat. Znaczący wkład w rozwój wiedzy o mózgowym porażeniu dziecięcym i jego leczeniu wnieśli: Collis, Phelps, Fay, Bobath, Kabat, Rood, Patö, Vojt i wielu innych. Rozważania teoretyczne poparto badaniami empirycznymi.
    • The author explains the basic terms appearing in the pages of the article in light of the available literature. He describes the following sphere of assessment of the child (physical, sensory, speech, mental, emotional and social). He also distinguishes and describes the factors affecting human development, such as, among others, birth, environmental conditions, their activity and methods of upbringing. Based on the topographical classification, he distinguishes six forms of cerebral palsy children: quadriplegia, hemiplegia, bilateral hemiplegia, diplegia, paraplegia, triplegia and monoplegia. Improving children with developmental disorders should not only be early, but also comprehensive and continuous. There are many methods of rehabilitation treatment of children with cerebral shock and they have been developed over the last 40 years. A significant contribution to the development of knowledge about cerebral palsy and its treatment has been made by Collis, Phelps, Fay, Bobath, Kabat, Rood, Pato and Vojta and many others. The theoretical considerations of the article are supported by empirical research.

MARC

  • 002 $a Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym : (teoria i empiria) = Early Intervention and Support for the Development of Children with Cerebral Palsy : (Theoretical and Empirical Aspects)
  • 003 $a Piotr Kowolik (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Nauczyciel i Szkoła
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 1426-9899
  • 013 $a 10.14632/NiS.2018.65.51
  • 015 $a 51-67
  • 016 $a 1.02
  • 017 $a polski
  • 019 $a Autor wyjaśnił podstawowe terminy występujące na kartach artykułu w świetle dostępnej literatury. Scharakteryzował następujące sfery w ocenie stanu dziecka: ruchową, zmysłową, mowy, umysłową, emocjonalną i społeczną. Wyróżnił i opisał czynniki wpływające na rozwój człowieka takie, jak m.in. zadatki wrodzone, warunki środowiska naturalnego, własną aktywność i metody wychowania. Na podstawie klasyfikacji topograficznej wyróżnia się sześć postaci mózgowych porażeń dziecięcych: kwadriplegię, hemiplegię, hemiplegię obustronną, diplegię, paraplegię, triplegię i monoplegię. Usprawnianie dzieci z zaburzeniami rozwojowymi powinno być nie tylko wczesne, ale również kompleksowe i ciągłe. Jest wiele metod leczenia usprawniającego dzieci z porażaniem mózgowym. Rozwijają się one od ponad 40 lat. Znaczący wkład w rozwój wiedzy o mózgowym porażeniu dziecięcym i jego leczeniu wnieśli: Collis, Phelps, Fay, Bobath, Kabat, Rood, Patö, Vojt i wielu innych. Rozważania teoretyczne poparto badaniami empirycznymi.
  • 020 $a The author explains the basic terms appearing in the pages of the article in light of the available literature. He describes the following sphere of assessment of the child (physical, sensory, speech, mental, emotional and social). He also distinguishes and describes the factors affecting human development, such as, among others, birth, environmental conditions, their activity and methods of upbringing. Based on the topographical classification, he distinguishes six forms of cerebral palsy children: quadriplegia, hemiplegia, bilateral hemiplegia, diplegia, paraplegia, triplegia and monoplegia. Improving children with developmental disorders should not only be early, but also comprehensive and continuous. There are many methods of rehabilitation treatment of children with cerebral shock and they have been developed over the last 40 years. A significant contribution to the development of knowledge about cerebral palsy and its treatment has been made by Collis, Phelps, Fay, Bobath, Kabat, Rood, Pato and Vojta and many others. The theoretical considerations of the article are supported by empirical research.

Dublin Core