Wizerunek rodziny w podręcznikach do edukacji wczesnoszkolnej = The Picture of the Family in Early School Education Textbooks

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Wizerunek rodziny w podręcznikach do edukacji wczesnoszkolnej = The Picture of the Family in Early School Education Textbooks
  • Autor/Autorzy: MARTYNA SZCZOTKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Nauczyciel i Szkoła
  • Rok: 2018
  • ISSN: 1426-9899
  • DOI: 10.14632/NiS.2018.65.119
  • Strony od-do:
    • 119-137
    • 0.93
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Przedmiotem rozważań była analiza wybranych podręczników do edukacji wczesnoszkolnej pod kątem prezentowanych w nich modeli rodziny, relacji panujących w rodzinie, wspólnie spędzanego czasu wolnego, wartości przekazywanych dzieciom i obowiązków, jakie pełnią w domu dzieci oraz ich rodzice. Podręcznik w edukacji wczesnoszkolnej, obok nauczyciela, staje się dla dziecka nie tylko głównym źródłem informacji, ale i autorytetem, swoistym przewodnikiem po świecie. Traktujemy go jako środek dydaktyczny współdziałający z tzw. żywym nauczaniem oraz całym zestawem innych pomocy dydaktycznych. Pytanie, o to, jaki obraz świata prezentują dziecku współczesne podręczniki, jest równocześnie pytaniem o ich potencjał socjalizacyjny, na który składają się rekomendowane systemy wartości, wzorce ról społecznych, postaw i interpersonalnych relacji czy zakres podejmowanej tematyki.
    • The subject of this study was an analysis of the selected early school education textbooks with regard to the family models presented in them as well as family relationships, free time spent together, values transferred to children and duties that are fulfilled by children and their parents. The textbook in early education, besides the teacher, becomes not only a major source of information for the child, but also an authority, a sort of guide to the world. It is treated as a didactic resource interacting with the so-called ‘live teaching’ and the whole set of other teaching aids. The question of what image of the world is being presented to the child by contemporary textbooks is also a question of their socialization potential involving recommended values systems, patterns of social roles, attitudes and interpersonal relationships, or the scope of the subject matter.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Wizerunek rodziny w podręcznikach do edukacji wczesnoszkolnej = The Picture of the Family in Early School Education Textbooks
  • 003 $a MARTYNA SZCZOTKA (Autor)
  • 003 $b 0000-0003-0302-2961
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Nauczyciel i Szkoła
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 1426-9899
  • 013 $a 10.14632/NiS.2018.65.119
  • 015 $a 119-137
  • 016 $a 0.93
  • 017 $a polski
  • 019 $a Przedmiotem rozważań była analiza wybranych podręczników do edukacji wczesnoszkolnej pod kątem prezentowanych w nich modeli rodziny, relacji panujących w rodzinie, wspólnie spędzanego czasu wolnego, wartości przekazywanych dzieciom i obowiązków, jakie pełnią w domu dzieci oraz ich rodzice. Podręcznik w edukacji wczesnoszkolnej, obok nauczyciela, staje się dla dziecka nie tylko głównym źródłem informacji, ale i autorytetem, swoistym przewodnikiem po świecie. Traktujemy go jako środek dydaktyczny współdziałający z tzw. żywym nauczaniem oraz całym zestawem innych pomocy dydaktycznych. Pytanie, o to, jaki obraz świata prezentują dziecku współczesne podręczniki, jest równocześnie pytaniem o ich potencjał socjalizacyjny, na który składają się rekomendowane systemy wartości, wzorce ról społecznych, postaw i interpersonalnych relacji czy zakres podejmowanej tematyki.
  • 020 $a The subject of this study was an analysis of the selected early school education textbooks with regard to the family models presented in them as well as family relationships, free time spent together, values transferred to children and duties that are fulfilled by children and their parents. The textbook in early education, besides the teacher, becomes not only a major source of information for the child, but also an authority, a sort of guide to the world. It is treated as a didactic resource interacting with the so-called ‘live teaching’ and the whole set of other teaching aids. The question of what image of the world is being presented to the child by contemporary textbooks is also a question of their socialization potential involving recommended values systems, patterns of social roles, attitudes and interpersonal relationships, or the scope of the subject matter.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core