Obecne, kontemplacyjne, tworzące. O sposobach przejawiania się światławe współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Obecne, kontemplacyjne, tworzące. O sposobach przejawiania się światławe współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym
  • Autor/Autorzy: Agnieszka Tes (Autor)
  • Nazwa czasopisma: ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL
  • Rok: 2017
  • ISSN: 0860-8024
  • DOI: 10.12887/30-2017-3-119-15
  • Adres www:: http://www.ethos.lublin.pl/index.php?mod=products&pid=100555&mid=9&mref=342
  • Strony od-do: 256-268
  • Język: polski
  • Abstrakt: W prezentowanym tekście odnoszę się do wybranych aspektów problematyki światła we współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym. Wśród rozmaitych artystycznych postaw daje się wyodrębnić rozumienie światła w naturalnym, fizykalnym sensie, jak też poszukiwanie jego metafizycznych źródeł i konotacji. W przyjętej przez mnie perspektywie istotna jest refleksja nad związkiem między pojmowaniem światła w malarstwie niefiguratywnym a tradycją religijną i filozoficzną. To bogate i złożone zagadnienie omawiam na przykładach prac, które ukazują różnorodne artystyczne ujęcia i interpretacje. Analizie zostają poddane cztery cykle obrazów autorstwa wybitnych malarzy: Genesis Adama Brinckena, Dekalog Stefana Gierowskiego, Ikony Tadeusza G. Wiktora oraz Epifanie i Angelos Władysława Podrazika. Opisowi specyfiki poszczególnych cykli towarzyszy odpowiedni kontekst wyznaczany przez Biblię, teologię ikony, filozofię światła Pseudo-Dionizego Aeropagity czy Roberta Grosseteste. Interesuje mnie także osobisty aspekt twórczego doświadczenia, który znajduje wyraz w wypowiedziach samych autorów. Zawarte w tekście elementy analizy stylistycznej podkreślają oryginalność dzieł, przekładających odwieczny archetyp światła na współczesną formę i ekspresję.

MARC

  • 002 a Obecne, kontemplacyjne, tworzące. O sposobach przejawiania się światławe współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym
  • 003 a Agnieszka Tes (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL
  • 008 a 2017
  • 011 a 0860-8024
  • 013 a 10.12887/30-2017-3-119-15
  • 014 a http://www.ethos.lublin.pl/index.php?mod=products&pid=100555&mid=9&mref=342
  • 015 a 256-268
  • 017 a polski
  • 019 a W prezentowanym tekście odnoszę się do wybranych aspektów problematyki światła we współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym. Wśród rozmaitych artystycznych postaw daje się wyodrębnić rozumienie światła w naturalnym, fizykalnym sensie, jak też poszukiwanie jego metafizycznych źródeł i konotacji. W przyjętej przez mnie perspektywie istotna jest refleksja nad związkiem między pojmowaniem światła w malarstwie niefiguratywnym a tradycją religijną i filozoficzną. To bogate i złożone zagadnienie omawiam na przykładach prac, które ukazują różnorodne artystyczne ujęcia i interpretacje. Analizie zostają poddane cztery cykle obrazów autorstwa wybitnych malarzy: Genesis Adama Brinckena, Dekalog Stefana Gierowskiego, Ikony Tadeusza G. Wiktora oraz Epifanie i Angelos Władysława Podrazika. Opisowi specyfiki poszczególnych cykli towarzyszy odpowiedni kontekst wyznaczany przez Biblię, teologię ikony, filozofię światła Pseudo-Dionizego Aeropagity czy Roberta Grosseteste. Interesuje mnie także osobisty aspekt twórczego doświadczenia, który znajduje wyraz w wypowiedziach samych autorów. Zawarte w tekście elementy analizy stylistycznej podkreślają oryginalność dzieł, przekładających odwieczny archetyp światła na współczesną formę i ekspresję.

Dublin Core

Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.