Obecne, kontemplacyjne, tworzące. O sposobach przejawiania się światławe współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym
Opis
- Tytuł: Obecne, kontemplacyjne, tworzące. O sposobach przejawiania się światławe współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym
- Autor/Autorzy: Agnieszka Tes (Autor)
- Nazwa czasopisma: ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL
- Rok: 2017
- ISSN: 0860-8024
- DOI: 10.12887/30-2017-3-119-15
- Adres www:: http://www.ethos.lublin.pl/index.php?mod=products&pid=100555&mid=9&mref=342
- Strony od-do: 256-268
- Język: polski
- Abstrakt: W prezentowanym tekście odnoszę się do wybranych aspektów problematyki światła we współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym. Wśród rozmaitych artystycznych postaw daje się wyodrębnić rozumienie światła w naturalnym, fizykalnym sensie, jak też poszukiwanie jego metafizycznych źródeł i konotacji. W przyjętej przez mnie perspektywie istotna jest refleksja nad związkiem między pojmowaniem światła w malarstwie niefiguratywnym a tradycją religijną i filozoficzną. To bogate i złożone zagadnienie omawiam na przykładach prac, które ukazują różnorodne artystyczne ujęcia i interpretacje. Analizie zostają poddane cztery cykle obrazów autorstwa wybitnych malarzy: Genesis Adama Brinckena, Dekalog Stefana Gierowskiego, Ikony Tadeusza G. Wiktora oraz Epifanie i Angelos Władysława Podrazika. Opisowi specyfiki poszczególnych cykli towarzyszy odpowiedni kontekst wyznaczany przez Biblię, teologię ikony, filozofię światła Pseudo-Dionizego Aeropagity czy Roberta Grosseteste. Interesuje mnie także osobisty aspekt twórczego doświadczenia, który znajduje wyraz w wypowiedziach samych autorów. Zawarte w tekście elementy analizy stylistycznej podkreślają oryginalność dzieł, przekładających odwieczny archetyp światła na współczesną formę i ekspresję.
MARC
- 002 a Obecne, kontemplacyjne, tworzące. O sposobach przejawiania się światławe współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym
- 003 a Agnieszka Tes (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL
- 008 a 2017
- 011 a 0860-8024
- 013 a 10.12887/30-2017-3-119-15
- 014 a http://www.ethos.lublin.pl/index.php?mod=products&pid=100555&mid=9&mref=342
- 015 a 256-268
- 017 a polski
- 019 a W prezentowanym tekście odnoszę się do wybranych aspektów problematyki światła we współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym. Wśród rozmaitych artystycznych postaw daje się wyodrębnić rozumienie światła w naturalnym, fizykalnym sensie, jak też poszukiwanie jego metafizycznych źródeł i konotacji. W przyjętej przez mnie perspektywie istotna jest refleksja nad związkiem między pojmowaniem światła w malarstwie niefiguratywnym a tradycją religijną i filozoficzną. To bogate i złożone zagadnienie omawiam na przykładach prac, które ukazują różnorodne artystyczne ujęcia i interpretacje. Analizie zostają poddane cztery cykle obrazów autorstwa wybitnych malarzy: Genesis Adama Brinckena, Dekalog Stefana Gierowskiego, Ikony Tadeusza G. Wiktora oraz Epifanie i Angelos Władysława Podrazika. Opisowi specyfiki poszczególnych cykli towarzyszy odpowiedni kontekst wyznaczany przez Biblię, teologię ikony, filozofię światła Pseudo-Dionizego Aeropagity czy Roberta Grosseteste. Interesuje mnie także osobisty aspekt twórczego doświadczenia, który znajduje wyraz w wypowiedziach samych autorów. Zawarte w tekście elementy analizy stylistycznej podkreślają oryginalność dzieł, przekładających odwieczny archetyp światła na współczesną formę i ekspresję.
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Obecne, kontemplacyjne, tworzące. O sposobach przejawiania się światławe współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym
- Autor (Twórca): Agnieszka Tes (Autor)
- Tytuł czasopisma : ETHOS. KWARTALNIK INSTYTUTU JANA PAWŁA II KUL
- Data: 2017
- Język: polski