Obraz społeczeństwa polskiego w filmie "Między nami dobrze jest" Grzegorza Jarzyny

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Obraz społeczeństwa polskiego w filmie "Między nami dobrze jest" Grzegorza Jarzyny
  • Autor/Autorzy: URSZULA TES (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
  • Rok: 2017
  • ISSN: 1734-3801
  • Adres www:: http://uwm.edu.pl/mkks/wp-content/uploads/MKKS_13_3_2017_05_Tes-U.pdf
  • Strony od-do:
    • 85-95
    • 0.85
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest rozpoznanie kontekstów socjologicznych w filmie Grzegorza Jarzyny „Między nami dobrze jest”, opartym na sztuce Doroty Masłowskiej. Autorka bada temat pamięci i tożsamości, odwołując się do tekstu dramatu, filmu i refleksji socjologów zainteresowanych problemem transformacji ustrojowej. Masłowska w groteskowy sposób ukazała przemiany społeczne po 1989 roku, wybujały konsumpcjonizm, kompleksy i problemy Polaków z tożsamością, zafascynowanie Zachodem. Społeczeństwo zaczęło również cierpieć na swoistą amnezję, wypierając z pamięci niedawną historię i degradując symbole. Grzegorz Jarzyna wzmocnił wymowę sztuki, między innymi zmieniając znacząco jej zakończenie. Dzięki temu widz ma do czynienia z jedną z bardziej trafnych, choć gorzkich diagnoz stanu społeczeństwa polskiego. Autorka artykułu dokonała interpretacji najważniejszych wątków poruszanych przez reżysera.
    • The Image of Polish Society in „Między nami dobrze jest” by Grzegorz Jarzyna The aim of the article is to identify sociological contexts in Grzegorz Jarzyna’s film „Między nami dobrze jest” ["It Is OK Between Us"] based on Dorota Maslowska’s play. The author examines the subject of memory, identities referring to the text of drama, film and reflection of sociologists interested in the problem of political transformation. Maslowska, in a grotesque way, showed the social transformations after 1989, exaggerated consumerism, complexes and identity problems of Poles and the fascination with the West. Society also began to suffer from amnesia, displacing recent history and degrading symbols. Grzegorz Jarzyna enhanced the meaning of play in many ways, for example by significantly changing its end. Thanks to that, we have one of the most accurate although bitter diagnoses of Polish society. The author of the article has interpreted the most important themes raised by the director.
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 $a Obraz społeczeństwa polskiego w filmie "Między nami dobrze jest" Grzegorza Jarzyny
  • 003 $a URSZULA TES (Autor)
  • 003 $b 0000-0003-0602-2609
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 1734-3801
  • 014 $a http://uwm.edu.pl/mkks/wp-content/uploads/MKKS_13_3_2017_05_Tes-U.pdf
  • 015 $a 85-95
  • 016 $a 0.85
  • 017 $a polski
  • 019 $a Celem artykułu jest rozpoznanie kontekstów socjologicznych w filmie Grzegorza Jarzyny „Między nami dobrze jest”, opartym na sztuce Doroty Masłowskiej. Autorka bada temat pamięci i tożsamości, odwołując się do tekstu dramatu, filmu i refleksji socjologów zainteresowanych problemem transformacji ustrojowej. Masłowska w groteskowy sposób ukazała przemiany społeczne po 1989 roku, wybujały konsumpcjonizm, kompleksy i problemy Polaków z tożsamością, zafascynowanie Zachodem. Społeczeństwo zaczęło również cierpieć na swoistą amnezję, wypierając z pamięci niedawną historię i degradując symbole. Grzegorz Jarzyna wzmocnił wymowę sztuki, między innymi zmieniając znacząco jej zakończenie. Dzięki temu widz ma do czynienia z jedną z bardziej trafnych, choć gorzkich diagnoz stanu społeczeństwa polskiego. Autorka artykułu dokonała interpretacji najważniejszych wątków poruszanych przez reżysera.
  • 020 $a The Image of Polish Society in „Między nami dobrze jest” by Grzegorz Jarzyna The aim of the article is to identify sociological contexts in Grzegorz Jarzyna’s film „Między nami dobrze jest” ["It Is OK Between Us"] based on Dorota Maslowska’s play. The author examines the subject of memory, identities referring to the text of drama, film and reflection of sociologists interested in the problem of political transformation. Maslowska, in a grotesque way, showed the social transformations after 1989, exaggerated consumerism, complexes and identity problems of Poles and the fascination with the West. Society also began to suffer from amnesia, displacing recent history and degrading symbols. Grzegorz Jarzyna enhanced the meaning of play in many ways, for example by significantly changing its end. Thanks to that, we have one of the most accurate although bitter diagnoses of Polish society. The author of the article has interpreted the most important themes raised by the director.
  • 966 $a nauki o kulturze i religii
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Kulturoznawstwa

Dublin Core