Obrazowanie "Dekalogu" : abstrakcyjne malarstwo Stefana Gierowskiego wobec biblijnych treści

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Obrazowanie "Dekalogu" : abstrakcyjne malarstwo Stefana Gierowskiego wobec biblijnych treści
  • Autor/Autorzy: Agnieszka Tes (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2017
  • ISSN: 2081-1446
  • Adres www:: https://www.ignatianum.edu.pl/files/upload/public/perspektywyk/p_k_19_bl.pdf
  • Strony od-do:
    • 189-206
    • 1.12
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Cykl "Malowanie Dziesięciorga Przykazań" (1986-1987) Stefana Gierowskiego powstał jako wizualna interpretacja "Dekalogu", wyrażona znamiennym dla artysty abstrakcyjnym językiem formy i koloru. W tekście przybliżam poglądy uznanego klasyka sztuki polskiej dotyczące możliwości powiązania malarstwa niefiguratywnego ze sferą duchowości, co stanowi swoistą kontynuację tendencji pojawiających się od początku XX wieku. Zamiarem artysty jest w tym wypadku poruszenie emocjonalności odbiorcy. Analizie zostały poddane poszczególne prace cyklu w ich relacji do treści biblijnych nakazów i zakazów. Prostota, klarowność kompozycji wraz z emocjonalnym, psychologicznym i symbolicznym oddziaływaniem barw odpowiada prostocie fundamentalnych praw moralnych. Omawianą realizację Gierowskiego umieszczam w obrębie współczesnej sztuki o charakterze ikonicznym, którą charakteryzuję podążając za myślą Anny Grzegorczyk. Sztuka ikoniczna stanowi wsparcie dla odradzającej się humanistyki obecności.
    • "Imaging of the Decalogue. Abstract painting of Stefan Gierowski in relation to biblical content" The cycle "Painting of the Ten Commandments" (1986-1987) by Stefan Gierowski was created as a visual interpretation of the "Decalogue", expressed in the abstract language of color and form, characteristic of the artist. I present the views of the recognized classic of Polish art concerning the possibility of relating nonfigurative painting to the sphere of spirituality, which is a kind of continuation of the tendencies started at the beginning of the XX century. The idea of the artist is to touch viewer’s emotionality. I analyze all ten works of the cycle in their relation to biblical precepts and prohibitions. The simplicity and clarity of the compositions together with the emotional, psychological and symbolical influence of colors correspond to the simplicity of the fundamental moral laws. I describe the discussed work of Gierowski as an example of contemporary iconic art which I characterize following Anna Grzegorczyk’s views. The iconic art is a kind of support for the renascent humanities of presence.

MARC

  • 002 $a Obrazowanie "Dekalogu" : abstrakcyjne malarstwo Stefana Gierowskiego wobec biblijnych treści
  • 003 $a Agnieszka Tes (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Perspektywy Kultury
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 2081-1446
  • 014 $a https://www.ignatianum.edu.pl/files/upload/public/perspektywyk/p_k_19_bl.pdf
  • 015 $a 189-206
  • 016 $a 1.12
  • 017 $a polski
  • 019 $a Cykl "Malowanie Dziesięciorga Przykazań" (1986-1987) Stefana Gierowskiego powstał jako wizualna interpretacja "Dekalogu", wyrażona znamiennym dla artysty abstrakcyjnym językiem formy i koloru. W tekście przybliżam poglądy uznanego klasyka sztuki polskiej dotyczące możliwości powiązania malarstwa niefiguratywnego ze sferą duchowości, co stanowi swoistą kontynuację tendencji pojawiających się od początku XX wieku. Zamiarem artysty jest w tym wypadku poruszenie emocjonalności odbiorcy. Analizie zostały poddane poszczególne prace cyklu w ich relacji do treści biblijnych nakazów i zakazów. Prostota, klarowność kompozycji wraz z emocjonalnym, psychologicznym i symbolicznym oddziaływaniem barw odpowiada prostocie fundamentalnych praw moralnych. Omawianą realizację Gierowskiego umieszczam w obrębie współczesnej sztuki o charakterze ikonicznym, którą charakteryzuję podążając za myślą Anny Grzegorczyk. Sztuka ikoniczna stanowi wsparcie dla odradzającej się humanistyki obecności.
  • 020 $a "Imaging of the Decalogue. Abstract painting of Stefan Gierowski in relation to biblical content" The cycle "Painting of the Ten Commandments" (1986-1987) by Stefan Gierowski was created as a visual interpretation of the "Decalogue", expressed in the abstract language of color and form, characteristic of the artist. I present the views of the recognized classic of Polish art concerning the possibility of relating nonfigurative painting to the sphere of spirituality, which is a kind of continuation of the tendencies started at the beginning of the XX century. The idea of the artist is to touch viewer’s emotionality. I analyze all ten works of the cycle in their relation to biblical precepts and prohibitions. The simplicity and clarity of the compositions together with the emotional, psychological and symbolical influence of colors correspond to the simplicity of the fundamental moral laws. I describe the discussed work of Gierowski as an example of contemporary iconic art which I characterize following Anna Grzegorczyk’s views. The iconic art is a kind of support for the renascent humanities of presence.

Dublin Core