Ocena zdolności i umiejętności motorycznych dzieci 5-letnich

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Ocena zdolności i umiejętności motorycznych dzieci 5-letnich
  • Autor/Autorzy: MARTYNA SZCZOTKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Nauczyciel i Szkoła
  • Rok: 2017
  • ISSN: 1426-9899
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/nis/article/view/935
  • Strony od-do:
    • 65-84
    • 1.02
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Obecnie ludzie zapominają o rozwoju fizycznym. Rodzice głównie skupiają się na zapewnieniu dzieciom możliwości zdobywania i poszerzania wiedzy o świecie. Dzieci zapisywane są na różnorodne zajęcia dodatkowe z zakresu nauki języków obcych (angielski, niemiecki, czy hiszpański), sztuki (warsztaty plastyczne, rzeźbiarskie, ceramiczne). Dzieci uczestniczą w warsztatach kulinarnych, na których uczą się zasad zdrowego odżywiania i higienicznego przygotowania posiłków. W wielu placówkach można skorzystać z terapii logopedycznej, terapii psychologiczno-pedagogicznej. Na szczęście, oprócz tych wszystkich zajęć o charakterze umysłowym, przedszkola coraz częściej oferują zajęcia mające na celu dobro rozwoju motorycznego dziecka. Możemy się spotkać z zajęciami dodatkowymi, na których dzieci zdobywają podstawowe umiejętności np. z gry w tenisa ziemnego, czy z zajęciami z gimnastyki korekcyjnej, których celem jest troska o prawidłową sylwetkę dziecka. Powstają klubiki sztuk walki wschodu (karate czy aikido), szkółki piłkarskie, sekcje nauki pływania. Te wszystkie zajęcia dodatkowe mają na celu rozwój psychomotoryczny dziecka. Przy tym wszystkim nie należy zapominać o „swobodnym ruchu”, który jest bardzo ważny dla dziecka. Panowanie nad własnym ciałem, możliwość przemieszczania się w przestrzeni, umożliwia dziecku podejmowanie czynności eksplorujących otoczenie. Poprzez ruch dziecko ugruntowuje poczucie własnej odrębności i sprawczości. Dzięki coraz lepszej sprawności ruchowej ma szansę być w coraz szerszym zakresie samodzielne, rozwija swoje umiejętności samoobsługowe, wzbogaca zasób doświadczeń pomagających mu poznać otaczający go świat. Około 5. roku życia dziecko osiąga tzw. równowagę przedszkolną. Okres ten nazywany jest okresem złotym, co stanowi pierwsze apogeum motoryczności. Jeżeli w tym czasie będzie poddawane systematycznym ćwiczeniom zgodnym z jego naturalnym rozwojem oraz zainteresowaniami, może osiągnąć wysoki poziom sprawności ruchowej. Koniec okresu przedszkolnego to etap, kiedy możemy doskonalić formy wykonywania czynności i kiedy należy wymagać od dziecka, aby to, co wykonuje, było pewne, płynne i swobodne. W związku z powyższym, a także dostrzegając korzyści wynikające z rozwijania sprawności fizycznej dzieci, głównym celem badań było określenie poziomu zdolności i umiejętności motorycznych dzieci 5-etnich.
    • The Assessment of 5-years-olds' Motor Abilities and Skills These days people forget about physical development. Parents focus mainly on providing their children with the possibility to acquire and extend their knowledge about the world. Children are signed up for a variety of extracurricular activities within the scope of learning foreign languages (English, German or Spanish), art (art workshops, sculpture workshops, ceramic workshops). Children participate in cooking workshops, where they learn the principles of healthy eating and hygienic preparation of meals. In many establishments, it is possible to take advantage of speech or psychological and educational therapy. Luckily, besides all the above activities an intellectual nature, nursery schools increasingly often offer activities which aim at the proper motoric development of children. We can find extracurricular activities during which children acquire basic skills e.g. tennis skills, or corrective gymnastics classes which aim to take care of the proper posture of children. Martial arts clubs (karate or aikido), football schools or swimming learning sections are being set up. All such extracurricular activities aim at the psychological and motoric development of children. Concurrently, one may not forget about “free movement”, which is very important for children. Control of one’s own body, the possibility to move in space, makes it possible for children to undertake activities exploring their surroundings. Movement will allow children to establish their own individuality and agency. Owing to better and better motor skills, they have a chance to be more and more independent, they develop their self-service skills and enrich their experiences which helps them to get to know the surrounding world. At the age of about 5, children reach the so-called “preschool balance”. This period is called a golden period, constituting the first apogee of motor activity. If at that time they exercise systematically in accordance with their natural development and interests, they may reach a high level of motor skills. The end of the preschool period is a stage when we can improve the forms of performing activities and when it is necessary to demand children perform their activities confidently, flowingly and freely. With respect to the foregoing, and bearing in mind the benefits resulting from the development of physical fitness of children, the main purpose of the research was to determine the level of motor abilities and skills of children at the age of 5.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Ocena zdolności i umiejętności motorycznych dzieci 5-letnich
  • 003 $a MARTYNA SZCZOTKA (Autor)
  • 003 $b 0000-0003-0302-2961
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Nauczyciel i Szkoła
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 1426-9899
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/nis/article/view/935
  • 015 $a 65-84
  • 016 $a 1.02
  • 017 $a polski
  • 019 $a Obecnie ludzie zapominają o rozwoju fizycznym. Rodzice głównie skupiają się na zapewnieniu dzieciom możliwości zdobywania i poszerzania wiedzy o świecie. Dzieci zapisywane są na różnorodne zajęcia dodatkowe z zakresu nauki języków obcych (angielski, niemiecki, czy hiszpański), sztuki (warsztaty plastyczne, rzeźbiarskie, ceramiczne). Dzieci uczestniczą w warsztatach kulinarnych, na których uczą się zasad zdrowego odżywiania i higienicznego przygotowania posiłków. W wielu placówkach można skorzystać z terapii logopedycznej, terapii psychologiczno-pedagogicznej. Na szczęście, oprócz tych wszystkich zajęć o charakterze umysłowym, przedszkola coraz częściej oferują zajęcia mające na celu dobro rozwoju motorycznego dziecka. Możemy się spotkać z zajęciami dodatkowymi, na których dzieci zdobywają podstawowe umiejętności np. z gry w tenisa ziemnego, czy z zajęciami z gimnastyki korekcyjnej, których celem jest troska o prawidłową sylwetkę dziecka. Powstają klubiki sztuk walki wschodu (karate czy aikido), szkółki piłkarskie, sekcje nauki pływania. Te wszystkie zajęcia dodatkowe mają na celu rozwój psychomotoryczny dziecka. Przy tym wszystkim nie należy zapominać o „swobodnym ruchu”, który jest bardzo ważny dla dziecka. Panowanie nad własnym ciałem, możliwość przemieszczania się w przestrzeni, umożliwia dziecku podejmowanie czynności eksplorujących otoczenie. Poprzez ruch dziecko ugruntowuje poczucie własnej odrębności i sprawczości. Dzięki coraz lepszej sprawności ruchowej ma szansę być w coraz szerszym zakresie samodzielne, rozwija swoje umiejętności samoobsługowe, wzbogaca zasób doświadczeń pomagających mu poznać otaczający go świat. Około 5. roku życia dziecko osiąga tzw. równowagę przedszkolną. Okres ten nazywany jest okresem złotym, co stanowi pierwsze apogeum motoryczności. Jeżeli w tym czasie będzie poddawane systematycznym ćwiczeniom zgodnym z jego naturalnym rozwojem oraz zainteresowaniami, może osiągnąć wysoki poziom sprawności ruchowej. Koniec okresu przedszkolnego to etap, kiedy możemy doskonalić formy wykonywania czynności i kiedy należy wymagać od dziecka, aby to, co wykonuje, było pewne, płynne i swobodne. W związku z powyższym, a także dostrzegając korzyści wynikające z rozwijania sprawności fizycznej dzieci, głównym celem badań było określenie poziomu zdolności i umiejętności motorycznych dzieci 5-etnich.
  • 020 $a The Assessment of 5-years-olds' Motor Abilities and Skills These days people forget about physical development. Parents focus mainly on providing their children with the possibility to acquire and extend their knowledge about the world. Children are signed up for a variety of extracurricular activities within the scope of learning foreign languages (English, German or Spanish), art (art workshops, sculpture workshops, ceramic workshops). Children participate in cooking workshops, where they learn the principles of healthy eating and hygienic preparation of meals. In many establishments, it is possible to take advantage of speech or psychological and educational therapy. Luckily, besides all the above activities an intellectual nature, nursery schools increasingly often offer activities which aim at the proper motoric development of children. We can find extracurricular activities during which children acquire basic skills e.g. tennis skills, or corrective gymnastics classes which aim to take care of the proper posture of children. Martial arts clubs (karate or aikido), football schools or swimming learning sections are being set up. All such extracurricular activities aim at the psychological and motoric development of children. Concurrently, one may not forget about “free movement”, which is very important for children. Control of one’s own body, the possibility to move in space, makes it possible for children to undertake activities exploring their surroundings. Movement will allow children to establish their own individuality and agency. Owing to better and better motor skills, they have a chance to be more and more independent, they develop their self-service skills and enrich their experiences which helps them to get to know the surrounding world. At the age of about 5, children reach the so-called “preschool balance”. This period is called a golden period, constituting the first apogee of motor activity. If at that time they exercise systematically in accordance with their natural development and interests, they may reach a high level of motor skills. The end of the preschool period is a stage when we can improve the forms of performing activities and when it is necessary to demand children perform their activities confidently, flowingly and freely. With respect to the foregoing, and bearing in mind the benefits resulting from the development of physical fitness of children, the main purpose of the research was to determine the level of motor abilities and skills of children at the age of 5.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core