Pedeutologia systemologiczna od schematu do kreatywności w pedagogice

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Pedeutologia systemologiczna od schematu do kreatywności w pedagogice
  • Autor/Autorzy: Krystyna Duraj-Nowak (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Rocznik Lubuski
  • Rok: 2017
  • ISSN: 0485-3083
  • Adres www:: http://www.roczniklubuski.uz.zgora.pl/tom-43-2017/
  • Strony od-do:
    • 71-84
    • 0.75
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Cel opracowania to próba egzemplifikacji pedeutologii w ujęciu systemologicznym na drodze od technologiczno-schematycznych ujęć do podejść humanistycznych przez nieszablonowość, kreatywność, twórczoścć. Za obszar poznania sluza więc materiały z obu subdyscyplin pedeutologii i metodologii nauk. W obu obszarach ważkie są dane dwoistego pochodzenia - z piśmiennictwa spoleczno-humanistycznego najwybitniejszych autorów i z, konfrontowanego z pierwszym dorobku autorskiego i najblizszego grona współpracowników z ostatniego 35-lecia naszych prac studyjnych i badawczych. W pracach tych wykorzystywano najczęściej metodę studium przypadku, do każdej z prac dobrano literaturę według kryterium podmiotowego i przedmiotowego oraz przeprowadzono badania empiryczne. Wyniki i zawartość opracowania: Wstęp: cele i metodyka badań 1. Od nauki o systemach przez metodologię nauk do metodologii pedagogiki 2. Pedagogika systemologiczna 3. Systemologiczne inspiracje pedeutologii Zakończenie: pedeutologia sytemologiczna na drodze od schematu do kreatywności.
    • SYSTEMOLOGICAL PEDEUTOLOGY FROM SCHEMATIC ACTING TO CREATIVITY IN PEDAGOGY This paper is an attempt to perceive pedeutology in systemological perspective on the way from technology and schematic models to humanistic approaches, through non-pattern acting and creativity. Materials from both sub-disciplines - pedeutology and methodology of sciences - serve here as a sphere of cognition. In both of them, important data of double provenance can be found: first, in outstanding authors’ social and humanistic writings; secondly, in (after being confronted with the previous ones) the author of this article’s and the closest circle of her colleagues’ scientific writings gained from the last 35 years of collective study and research investigations. In those studies, the case study method was used most frequently, for each study, adequate subject- and object-matter literature was selected, and empirical research conducted. The results and contents of this paper are most briefly shown through the following theses: Introduction: aims and research methodology 1. From the science about systems, through the methodology of science, to the metho— dology of pedagogy 2. Systemological pedagogy 3. Systemological inspirations in pedeutology Conclusion: systemological pedeutology on its way from schematic acting to creativity.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Pedeutologia systemologiczna od schematu do kreatywności w pedagogice
  • 003 $a Krystyna Duraj-Nowak (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Rocznik Lubuski
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 0485-3083
  • 014 $a http://www.roczniklubuski.uz.zgora.pl/tom-43-2017/
  • 015 $a 71-84
  • 016 $a 0.75
  • 017 $a polski
  • 019 $a Cel opracowania to próba egzemplifikacji pedeutologii w ujęciu systemologicznym na drodze od technologiczno-schematycznych ujęć do podejść humanistycznych przez nieszablonowość, kreatywność, twórczoścć. Za obszar poznania sluza więc materiały z obu subdyscyplin pedeutologii i metodologii nauk. W obu obszarach ważkie są dane dwoistego pochodzenia - z piśmiennictwa spoleczno-humanistycznego najwybitniejszych autorów i z, konfrontowanego z pierwszym dorobku autorskiego i najblizszego grona współpracowników z ostatniego 35-lecia naszych prac studyjnych i badawczych. W pracach tych wykorzystywano najczęściej metodę studium przypadku, do każdej z prac dobrano literaturę według kryterium podmiotowego i przedmiotowego oraz przeprowadzono badania empiryczne. Wyniki i zawartość opracowania: Wstęp: cele i metodyka badań 1. Od nauki o systemach przez metodologię nauk do metodologii pedagogiki 2. Pedagogika systemologiczna 3. Systemologiczne inspiracje pedeutologii Zakończenie: pedeutologia sytemologiczna na drodze od schematu do kreatywności.
  • 020 $a SYSTEMOLOGICAL PEDEUTOLOGY FROM SCHEMATIC ACTING TO CREATIVITY IN PEDAGOGY This paper is an attempt to perceive pedeutology in systemological perspective on the way from technology and schematic models to humanistic approaches, through non-pattern acting and creativity. Materials from both sub-disciplines - pedeutology and methodology of sciences - serve here as a sphere of cognition. In both of them, important data of double provenance can be found: first, in outstanding authors’ social and humanistic writings; secondly, in (after being confronted with the previous ones) the author of this article’s and the closest circle of her colleagues’ scientific writings gained from the last 35 years of collective study and research investigations. In those studies, the case study method was used most frequently, for each study, adequate subject- and object-matter literature was selected, and empirical research conducted. The results and contents of this paper are most briefly shown through the following theses: Introduction: aims and research methodology 1. From the science about systems, through the methodology of science, to the metho— dology of pedagogy 2. Systemological pedagogy 3. Systemological inspirations in pedeutology Conclusion: systemological pedeutology on its way from schematic acting to creativity.
  • 966 $a pedagogika

Dublin Core