Znaczenie zabawki w terapii autyzmu : wybrane aspekty = The Meaning of a Toy in Autism Therapy

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Znaczenie zabawki w terapii autyzmu : wybrane aspekty = The Meaning of a Toy in Autism Therapy
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2018
  • ISSN: 1896-2327
  • DOI: 10.14632/eetp.2018.13.49.173
  • Strony od-do:
    • 173-188
    • 1.05
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Artykuł jest szkicem naukowego namysłu nad zabawką rozumianą jako narzędzie terapeutyczne. Przedmiotem rozważań uczyniłyśmy pracę terapeuty-logopedy z dziećmi autystycznymi w wieku przedszkolnym, koncentrując się na terapii kompetencji społecznych i rozumienia emocji, kształceniu językowym, nauce logicznego myślenia i ćwiczeniu pamięci, a także na aspekcie motywacyjnym zabawki. Celem artykułu jest ukazanie funkcji zabawki w pracy z dzieckiem autystycznym. Należy go traktować jako pewnego rodzaju poradnik na temat możliwości wykorzystania zabawki głównie w gabinecie logopedycznym (bo został napisany z perspektywy logopedów-praktyków), aczkolwiek skierowany jest on do wszystkich osób pracujących z dziećmi – również psychologów, pedagogów, opiekunów i rodziców. Zaproponowane użycia zabawek są stosowane i weryfikowane w terapii opartej na metodzie indywidualnej pracy z dzieckiem zaburzonym, a metodą zbierania materiałów badawczych do artykułu była obserwacja uczestnicząca. Do istotniejszych wniosków z poczynionych obserwacji należą: • zabawki spełniają ważną rolę w terapii zachowań społecznych, jako że cały proces terapeutyczny zmierza do kształtowania kompetencji społecznych, a zastosowanie zabawki daje dodatkowo możliwość kontynuowania zabawy poza sytuacją gabinetową; • zabawka jest doskonałym narzędziem wspomagającym progresję mowy, ułatwia chociażby wprowadzanie i utrwalanie kolejnych kategorii gramatycznych; • zabawki inspirują wspólne aktywności, co ma znaczenie wysoce terapeutyczne; • zabawki motywują dziecko do aktywnego udziału w terapii.
    • The article is a sketch constituting a fragment of scientific consideration of a toy understood as a therapeutic tool. The subject of deliberations is a work of speech therapist with autistic children at the pre-school age, with special focus on the therapy of social competences, understanding emotions, learning a language and logical thinking, practicing memory, as well motivational aspects of a toy. The purpose of the article is to show the function of a toy in autistic child therapy. Therefore, the text should be read as a kind of guide on the possibility of using the toy mainly in the speech-therapist’s office (as it has been written from the speech therapist’s point of view), however, it is addressed to all people working with children – including psychologists, pedagogues, carers and parents. The suggested usage of toys is applied and verified in therapy based on the method of individual work with a disturbed child, and the participatory observation method was used to collect research materials for the article. Significant conclusions from the observations include: • toys play an important role in the therapy of social behavior, as the whole therapeutic process aims at shaping social competences, and the use of toys also gives the opportunity to continue playing outside the speech-therapist’s office; • a toy is a great tool supporting speech development, it facilitates the introduction and consolidation of grammatical categories; • toys inspire group activities, which have highly therapeutic functions; • toys motivate the child to actively participate in therapy.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Znaczenie zabawki w terapii autyzmu : wybrane aspekty = The Meaning of a Toy in Autism Therapy
  • 003 $a Ewa Zmuda (Autor)
  • 003 $a MARZENA SZUREK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-8134-2285
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 1896-2327
  • 013 $a 10.14632/eetp.2018.13.49.173
  • 015 $a 173-188
  • 016 $a 1.05
  • 017 $a polski
  • 019 $a Artykuł jest szkicem naukowego namysłu nad zabawką rozumianą jako narzędzie terapeutyczne. Przedmiotem rozważań uczyniłyśmy pracę terapeuty-logopedy z dziećmi autystycznymi w wieku przedszkolnym, koncentrując się na terapii kompetencji społecznych i rozumienia emocji, kształceniu językowym, nauce logicznego myślenia i ćwiczeniu pamięci, a także na aspekcie motywacyjnym zabawki. Celem artykułu jest ukazanie funkcji zabawki w pracy z dzieckiem autystycznym. Należy go traktować jako pewnego rodzaju poradnik na temat możliwości wykorzystania zabawki głównie w gabinecie logopedycznym (bo został napisany z perspektywy logopedów-praktyków), aczkolwiek skierowany jest on do wszystkich osób pracujących z dziećmi – również psychologów, pedagogów, opiekunów i rodziców. Zaproponowane użycia zabawek są stosowane i weryfikowane w terapii opartej na metodzie indywidualnej pracy z dzieckiem zaburzonym, a metodą zbierania materiałów badawczych do artykułu była obserwacja uczestnicząca. Do istotniejszych wniosków z poczynionych obserwacji należą: • zabawki spełniają ważną rolę w terapii zachowań społecznych, jako że cały proces terapeutyczny zmierza do kształtowania kompetencji społecznych, a zastosowanie zabawki daje dodatkowo możliwość kontynuowania zabawy poza sytuacją gabinetową; • zabawka jest doskonałym narzędziem wspomagającym progresję mowy, ułatwia chociażby wprowadzanie i utrwalanie kolejnych kategorii gramatycznych; • zabawki inspirują wspólne aktywności, co ma znaczenie wysoce terapeutyczne; • zabawki motywują dziecko do aktywnego udziału w terapii.
  • 020 $a The article is a sketch constituting a fragment of scientific consideration of a toy understood as a therapeutic tool. The subject of deliberations is a work of speech therapist with autistic children at the pre-school age, with special focus on the therapy of social competences, understanding emotions, learning a language and logical thinking, practicing memory, as well motivational aspects of a toy. The purpose of the article is to show the function of a toy in autistic child therapy. Therefore, the text should be read as a kind of guide on the possibility of using the toy mainly in the speech-therapist’s office (as it has been written from the speech therapist’s point of view), however, it is addressed to all people working with children – including psychologists, pedagogues, carers and parents. The suggested usage of toys is applied and verified in therapy based on the method of individual work with a disturbed child, and the participatory observation method was used to collect research materials for the article. Significant conclusions from the observations include: • toys play an important role in the therapy of social behavior, as the whole therapeutic process aims at shaping social competences, and the use of toys also gives the opportunity to continue playing outside the speech-therapist’s office; • a toy is a great tool supporting speech development, it facilitates the introduction and consolidation of grammatical categories; • toys inspire group activities, which have highly therapeutic functions; • toys motivate the child to actively participate in therapy.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core