"Usprawnianie" do życia w rodzinie a pedagogika pastoralna

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: "Usprawnianie" do życia w rodzinie a pedagogika pastoralna
  • Autor/Autorzy: EWA DYBOWSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Ateneum Kapłańskie
  • Rok: 2018
  • ISSN: 0208-9041
  • Adres www:: http://www.ateneumkaplanskie.pl/2018/09/zeszyt-2-657-tom-171-pedagogika-pastoralna-ii-rozwiazania-praktyczne
  • Strony od-do:
    • 229-242
    • 0.73
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest zasygnalizowanie sytuacji współczesnej rodziny, podjęcie refleksji nad "usprawnianiem" do życia we współczesnej rodzinie oraz wyzwań, jakie pojawiają się przed pedagogiką pastoralną wobec sytuacji współczesnej rodziny. Pedagogika pastoralna stanowi realizację wychowawczej funkcji Kościoła. Problem badawczy określono wokół poszukiwania odpowiedzi na pytanie: Jakie zadania, wyzwania pojawiają się przed pedagogiką pastoralną wobec przemian społeczno-kulturowych współczesnej rodziny? Analizę problemu przeprowadzono metodą analizy literatury przedmiotu badań. Zasygnalizowano sytuację współczesnej rodziny, która ulega dynamicznym zmianom. Następnie przedstawiono główne założenia pedagogiki pastoralnej, uwzględniając jej wychowawczy charakter, aby w sposób szczegółowy wskazać, jak może być ona realizowana wobec rodziny w taki sposób, aby życie rodzinne osiągało pełnię swojej potencjalności. Wyzwania pedagogiki pastoralnej wobec rodziny oparto na czterech fazach pedagogiki pastoralnej A. Fallico. Rodzina niewątpliwie jest obszarem, który wchodzi w zakres wychowawczej funkcji Kościoła. Ze strony duszpasterstwa potrzeba przede wszystkim mądrego towarzyszenia rodzinom, a także poszczególnym osobom w rodzinie w miejscu i sytuacji, w której się znajdują. Inspiracja do wielostronnej aktywności z pewnością może być adhortacja papieża Franciszka "Amoris laetitia". Pedagogika pastoralna, jeżeli będzie dziedzina, która będzie mądrze się rozwijała rozeznając w świetle Ewangelii znaki czasu, może stać się znaczącym obszarem duszpasterskiej aktywności Kościoła.
    • The aim of the following article is to notify on the situation of the present day family, take into consideration the issue of "enhancement" towards living within a contemporary family and the challenges which are about to appear for pastoral pedagogy in the face of the condition of the contemporary family. Pastoral pedagogy is the realization of the educational function of the Church. The research issue has been defined around the attempt to find an answer to the following question: What tasks and challenges are to appear in front of pastoral pedagogy in the face of social and cultural transitions of the present day family? The case study has been conducted by means of the method of analysis based on literature of the research issue. What has been indicated is the condition of the modern family which undergoes dynamic changes. Next, there has been a presentation of outlines concerning pastoral pedagogy taking into account its pedagogical character in order to give a detailed indication of its realization towards the family in such a way to make the most of its full potential. The challenges of pastoral pedagogy towards the family were based on the four stages of pastoral pedagogy by A. Fallico. The family is undoubtedly the area which is included into the educational function of the Church. When it comes to the efforts of pastoral care, they need to display a wise accompaniment towards entire families as well as particular persons within those families in the place and situation they are caught up in at the moment. A source of inspiration for a multilateral activity can be searched for in the exhortation of pope Francis "Amoris Laetitia". lf pastoral pedagogy is to become a discipline which shall develop in a wise way discerning the signs of time in the light of the gospel, it may become a significant area of pastoral activity within the Church.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a "Usprawnianie" do życia w rodzinie a pedagogika pastoralna
  • 003 $a EWA DYBOWSKA (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-0454-772X
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Ateneum Kapłańskie
  • 008 $a 2018
  • 011 $a 0208-9041
  • 014 $a http://www.ateneumkaplanskie.pl/2018/09/zeszyt-2-657-tom-171-pedagogika-pastoralna-ii-rozwiazania-praktyczne
  • 015 $a 229-242
  • 016 $a 0.73
  • 017 $a polski
  • 019 $a Celem artykułu jest zasygnalizowanie sytuacji współczesnej rodziny, podjęcie refleksji nad "usprawnianiem" do życia we współczesnej rodzinie oraz wyzwań, jakie pojawiają się przed pedagogiką pastoralną wobec sytuacji współczesnej rodziny. Pedagogika pastoralna stanowi realizację wychowawczej funkcji Kościoła. Problem badawczy określono wokół poszukiwania odpowiedzi na pytanie: Jakie zadania, wyzwania pojawiają się przed pedagogiką pastoralną wobec przemian społeczno-kulturowych współczesnej rodziny? Analizę problemu przeprowadzono metodą analizy literatury przedmiotu badań. Zasygnalizowano sytuację współczesnej rodziny, która ulega dynamicznym zmianom. Następnie przedstawiono główne założenia pedagogiki pastoralnej, uwzględniając jej wychowawczy charakter, aby w sposób szczegółowy wskazać, jak może być ona realizowana wobec rodziny w taki sposób, aby życie rodzinne osiągało pełnię swojej potencjalności. Wyzwania pedagogiki pastoralnej wobec rodziny oparto na czterech fazach pedagogiki pastoralnej A. Fallico. Rodzina niewątpliwie jest obszarem, który wchodzi w zakres wychowawczej funkcji Kościoła. Ze strony duszpasterstwa potrzeba przede wszystkim mądrego towarzyszenia rodzinom, a także poszczególnym osobom w rodzinie w miejscu i sytuacji, w której się znajdują. Inspiracja do wielostronnej aktywności z pewnością może być adhortacja papieża Franciszka "Amoris laetitia". Pedagogika pastoralna, jeżeli będzie dziedzina, która będzie mądrze się rozwijała rozeznając w świetle Ewangelii znaki czasu, może stać się znaczącym obszarem duszpasterskiej aktywności Kościoła.
  • 020 $a The aim of the following article is to notify on the situation of the present day family, take into consideration the issue of "enhancement" towards living within a contemporary family and the challenges which are about to appear for pastoral pedagogy in the face of the condition of the contemporary family. Pastoral pedagogy is the realization of the educational function of the Church. The research issue has been defined around the attempt to find an answer to the following question: What tasks and challenges are to appear in front of pastoral pedagogy in the face of social and cultural transitions of the present day family? The case study has been conducted by means of the method of analysis based on literature of the research issue. What has been indicated is the condition of the modern family which undergoes dynamic changes. Next, there has been a presentation of outlines concerning pastoral pedagogy taking into account its pedagogical character in order to give a detailed indication of its realization towards the family in such a way to make the most of its full potential. The challenges of pastoral pedagogy towards the family were based on the four stages of pastoral pedagogy by A. Fallico. The family is undoubtedly the area which is included into the educational function of the Church. When it comes to the efforts of pastoral care, they need to display a wise accompaniment towards entire families as well as particular persons within those families in the place and situation they are caught up in at the moment. A source of inspiration for a multilateral activity can be searched for in the exhortation of pope Francis "Amoris Laetitia". lf pastoral pedagogy is to become a discipline which shall develop in a wise way discerning the signs of time in the light of the gospel, it may become a significant area of pastoral activity within the Church.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core