Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej
Opis
- Tytuł: Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej
- Autor/Autorzy: Krystyna Duraj-Nowak (Autor)
- Nazwa czasopisma: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika
- Rok: 2017
- ISSN: 1896-4591
- Adres www:: https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=192328
- Strony od-do:
- 15-25
- 0.5
- Język: polski
- Abstrakt:
- Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej Rozważając trudności epistemologiczne współczesnej pedagogiki, myślimy o celu recepcji i współtworzeniu wiedzy. W wyniku literaturowego studium przypadku współtworzenie wiedzy rozumiem jako epistemologię jej pojmowania między ewolucją a rewolucją przyjmowanych przesłanek filozoficzno-metodologicznych i rzeczowych w poznawaniu zjawisk pedagogicznych. W efekcie analiz materiałów rozwijamy kilka tez dotyczących: indywidualno-społecznego rodowodu współtworzenia wiedzy pedagogicznej, przesłań epistemologicznych dla współczesnej pedagogiki, poznania naukowego a „zdroworozsądkowego” (potocznego) oraz wiedzy naukowej. W konkluzjach przedstawiono epistemologiczne refleksje nad racjonalnością poznania.
- Co-creation of knowledge between the evolution and revolution of pedagogic epistemology When considering the epistemological difficulties of contemporary pedagogy, we think about the objective of the reception and co-creation of knowledge. As a result of the literature case study, I have recognized the co-creation of knowledge as the epistemology of its comprehension between the evolution and revolution ol` the accepted philosophical, methodological, and factual premises in the cognition of pedagogic phenomena. As a result of the analyses of materials several theses are being developed regarding: the individual and social pedigree of co-creation of pedagogic knowlede epistemological messages for contemporary pedagogy, scientific cognition versus „commons sense” cognition (common?) and scientific knowledge. The author concludes with epistemological reflections on the rationality of cognition.
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej
- 003 $a Krystyna Duraj-Nowak (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika
- 008 $a 2017
- 011 $a 1896-4591
- 014 $a https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=192328
- 015 $a 15-25
- 016 $a 0.5
- 017 $a polski
- 019 $a Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej Rozważając trudności epistemologiczne współczesnej pedagogiki, myślimy o celu recepcji i współtworzeniu wiedzy. W wyniku literaturowego studium przypadku współtworzenie wiedzy rozumiem jako epistemologię jej pojmowania między ewolucją a rewolucją przyjmowanych przesłanek filozoficzno-metodologicznych i rzeczowych w poznawaniu zjawisk pedagogicznych. W efekcie analiz materiałów rozwijamy kilka tez dotyczących: indywidualno-społecznego rodowodu współtworzenia wiedzy pedagogicznej, przesłań epistemologicznych dla współczesnej pedagogiki, poznania naukowego a „zdroworozsądkowego” (potocznego) oraz wiedzy naukowej. W konkluzjach przedstawiono epistemologiczne refleksje nad racjonalnością poznania.
- 020 $a Co-creation of knowledge between the evolution and revolution of pedagogic epistemology When considering the epistemological difficulties of contemporary pedagogy, we think about the objective of the reception and co-creation of knowledge. As a result of the literature case study, I have recognized the co-creation of knowledge as the epistemology of its comprehension between the evolution and revolution ol` the accepted philosophical, methodological, and factual premises in the cognition of pedagogic phenomena. As a result of the analyses of materials several theses are being developed regarding: the individual and social pedigree of co-creation of pedagogic knowlede epistemological messages for contemporary pedagogy, scientific cognition versus „commons sense” cognition (common?) and scientific knowledge. The author concludes with epistemological reflections on the rationality of cognition.
- 966 $a pedagogika
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Współtworzenie wiedzy między ewolucją a rewolucją epistemologii pedagogicznej
- Autor (Twórca): Krystyna Duraj-Nowak (Autor)
- Tytuł czasopisma : Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika
- Data: 2017
- Dyscyplina: pedagogika
- Język: polski
Pliki
Duraj-Nowakowa K_Współtworzenie wiedzy.....pdf (126 KB)
- Licencja: CC BY-NC-ND 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny