Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia
  • Autor/Autorzy: ANNA BŁASIAK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: HORYZONTY WYCHOWANIA
  • Rok: 2017
  • ISSN: 1643-9171
  • Adres www:: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HW/article/view/1213
  • Strony od-do:
    • 11-26
    • 0.99
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie teoretycznych podstaw, zasad i założeń współpracy dwóch podstawowych środowisk wychowawczych – rodziny i szkoły, przed którymi zostało postawione zadanie kształtowania wartościowych cech osobowości, optymalnego i wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przedstawiony problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: jakie są fundamentalne założenia, zasady i determinanty współczesnej współpracy szkoły i rodziny, której celem jest optymalizacja procesów wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży? Zastosowano analizę literatury i syntezę wniosków oraz przegląd raportów z badań naukowych dotyczących podjętej problematyki. PROCES WYWODU: W założeniach pedagogiki obecny jest pogląd dotyczący potrzeby innowacyjnej i twórczej współpracy szkoły i rodziny, która powinna mieć wielopodmiotowy charakter i opierać się na współdziałaniu i partnerstwie realizowanym w dialogu. Odwołując się do naukowych opracowań, ukazano pojęcia i założenia współpracy tych dwóch środowisk, stan aktualny, korzyści, jakie ze sobą niesie współdziałanie, oraz determinanty, które to utrudniają. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz wynika, że rodzina i szkoła muszą ze sobą współpracować na podstawie partnerskiego dialogu, aby tworzyć zharmonizowany i spójny system oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych wobec młodego pokolenia w celu zaspokojonia w optymalnym stopniu jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Szkoła i rodzina w ramach współpracy, której celem jest wzajemne wsparcie, powinny wypracować własny, zharmonizowany model (system) edukacyjnej działalności oparty na zaakceptowanych ideach i założeniach oraz na oczekiwaniach partnerów edukacyjnych, których winna łączyć symetryczna i partnerska relacja oraz zaangażowanie w realizację wspólnych celów i zadań.
    • Cooperation Between School and Family as an Important Factor in Optimizing the Processes of Upbringing and Educating the Youngest Generation RESEARCH OBJECTIVE: The article presents the theoretical basis, principles and cooperation assumptions of two basic educational environments – family and school, whose tasks include shaping valuable personality traits and aiming at optimal and comprehensive development of children and teenagers. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The presented research problem looks for an answer to the question: what are the fundamental assumptions, principles and determinants of contemporary cooperation of school and family, which aims at optimizing the processes of upbringing and educating children and teenagers. The methods used include the analysis of literature, the synthesis of the conclusions and the review of scientific reports from the researched area. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The assumptions of pedagogy include a view that there exists a need for innovative and creative cooperation between school and family, which should be of multi­‐agent nature and based on cooperation, collaboration and partnership realized in a dialogue. Referring to scientific studies, the article presents concepts and principles of cooperation between thse two communities, its current status, the benefits cooperation brings and determinants restricting it. RESEARCH RESULTS: The analyses show that family and school must work together in order to create a harmonized and coherent system of educational and upbringing influences imposed on the young generation to provide an optimal level of their development and educational needs. CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMENDATIONS: Cooperation between school and family, which aims at mutual support, should develop its own harmonized model (system) of educational activities based on accepted ideas and assumptions as well as expectations of educational partners, which should be connected by symmetric and healthy relationship and commitment to the execution of common goals and tasks.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia
  • 003 $a ANNA BŁASIAK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-0824-2640
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a HORYZONTY WYCHOWANIA
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 1643-9171
  • 014 $a https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HW/article/view/1213
  • 015 $a 11-26
  • 016 $a 0.99
  • 017 $a polski
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie teoretycznych podstaw, zasad i założeń współpracy dwóch podstawowych środowisk wychowawczych – rodziny i szkoły, przed którymi zostało postawione zadanie kształtowania wartościowych cech osobowości, optymalnego i wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przedstawiony problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: jakie są fundamentalne założenia, zasady i determinanty współczesnej współpracy szkoły i rodziny, której celem jest optymalizacja procesów wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży? Zastosowano analizę literatury i syntezę wniosków oraz przegląd raportów z badań naukowych dotyczących podjętej problematyki. PROCES WYWODU: W założeniach pedagogiki obecny jest pogląd dotyczący potrzeby innowacyjnej i twórczej współpracy szkoły i rodziny, która powinna mieć wielopodmiotowy charakter i opierać się na współdziałaniu i partnerstwie realizowanym w dialogu. Odwołując się do naukowych opracowań, ukazano pojęcia i założenia współpracy tych dwóch środowisk, stan aktualny, korzyści, jakie ze sobą niesie współdziałanie, oraz determinanty, które to utrudniają. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz wynika, że rodzina i szkoła muszą ze sobą współpracować na podstawie partnerskiego dialogu, aby tworzyć zharmonizowany i spójny system oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych wobec młodego pokolenia w celu zaspokojonia w optymalnym stopniu jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Szkoła i rodzina w ramach współpracy, której celem jest wzajemne wsparcie, powinny wypracować własny, zharmonizowany model (system) edukacyjnej działalności oparty na zaakceptowanych ideach i założeniach oraz na oczekiwaniach partnerów edukacyjnych, których winna łączyć symetryczna i partnerska relacja oraz zaangażowanie w realizację wspólnych celów i zadań.
  • 020 $a Cooperation Between School and Family as an Important Factor in Optimizing the Processes of Upbringing and Educating the Youngest Generation RESEARCH OBJECTIVE: The article presents the theoretical basis, principles and cooperation assumptions of two basic educational environments – family and school, whose tasks include shaping valuable personality traits and aiming at optimal and comprehensive development of children and teenagers. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The presented research problem looks for an answer to the question: what are the fundamental assumptions, principles and determinants of contemporary cooperation of school and family, which aims at optimizing the processes of upbringing and educating children and teenagers. The methods used include the analysis of literature, the synthesis of the conclusions and the review of scientific reports from the researched area. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The assumptions of pedagogy include a view that there exists a need for innovative and creative cooperation between school and family, which should be of multi­‐agent nature and based on cooperation, collaboration and partnership realized in a dialogue. Referring to scientific studies, the article presents concepts and principles of cooperation between thse two communities, its current status, the benefits cooperation brings and determinants restricting it. RESEARCH RESULTS: The analyses show that family and school must work together in order to create a harmonized and coherent system of educational and upbringing influences imposed on the young generation to provide an optimal level of their development and educational needs. CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMENDATIONS: Cooperation between school and family, which aims at mutual support, should develop its own harmonized model (system) of educational activities based on accepted ideas and assumptions as well as expectations of educational partners, which should be connected by symmetric and healthy relationship and commitment to the execution of common goals and tasks.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Błasiak A_Współpraca szkoły....pdf (571 KB)

  • Licencja: CC BY-NC-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny