Wsparcie społeczne spostrzegane przez rodziców osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
Opis
- Tytuł: Wsparcie społeczne spostrzegane przez rodziców osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
- Autor/Autorzy: Sonia Kędziora (Autor)
- Nazwa czasopisma: Nauczyciel i Szkoła
- Rok: 2017
- ISSN: 1426-9899
- Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/nis/article/view/994
- Strony od-do:
- 67-83
- 0.73
- Język: polski
- Abstrakt:
- W okresie dorosłości osoby niepełnosprawne intelektualnie pozostają nadal pod opieką swoich rodziców, którzy potrzebują pomocy ze strony otoczenia. Artykuł dotyczy spostrzeganego przez rodziców wsparcia społecznego. W badaniach uczestniczyło 50 rodziców, których dorosłe dzieci uczęszczały do Warsztatów Terapii Zajęciowej, a zastosowanym narzędziem badawczym był Kwestionariusz Wsparcia Społecznego własnej konstrukcji. Badano rodzaj spostrzeganego przez rodziców wsparcia, jego siłę i źródło. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono m.in, że rodzice dorosłych osób niepełnosprawnych intelektulanie otrzymują nieco więcej wsparcia od profesjonalistów z ośrodka niż od rodziny i przyjaciół. Dotyczy to wszystkich rodzajów badanego wsparcia. Rodzice ocenili wspracie uzyskiwane z różnych źródeł jako przeciętne lub wysokie. Uzyskane wyniki wskazują, że wsparcie ze strony profesjonalistów i placówki podnosi poziom wsparcia spostrzeganego przez rodziców.
- Social Support as Perceived by Parents of Adults with Intellectual Disability During adult life, people with intellectual disabilities remain under the care of their parents who need help from their environment. The article describes the way such parents perceive socjal support. Fifty parents, whose adult children took part in therapy workshops, participated in the research. The tool used in the research was a self-prepared Social Suport Questionnaire. The research examined the kind of social support perceived by the parents, as well as its intensity and source. The findings show that parents of adults with intellectual disabilities receive slightly more support from professionals running the workshops than from family or friends. It refers to all kinds of support examined. The parents graded the support coming from different sources as average or high.The results show that the support coming from professionals and the workshops increases the level of support perceived by the parents.
- Dyscyplina: psychologia
MARC
- 002 $a Wsparcie społeczne spostrzegane przez rodziców osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
- 003 $a Sonia Kędziora (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Nauczyciel i Szkoła
- 008 $a 2017
- 011 $a 1426-9899
- 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/nis/article/view/994
- 015 $a 67-83
- 016 $a 0.73
- 017 $a polski
- 019 $a W okresie dorosłości osoby niepełnosprawne intelektualnie pozostają nadal pod opieką swoich rodziców, którzy potrzebują pomocy ze strony otoczenia. Artykuł dotyczy spostrzeganego przez rodziców wsparcia społecznego. W badaniach uczestniczyło 50 rodziców, których dorosłe dzieci uczęszczały do Warsztatów Terapii Zajęciowej, a zastosowanym narzędziem badawczym był Kwestionariusz Wsparcia Społecznego własnej konstrukcji. Badano rodzaj spostrzeganego przez rodziców wsparcia, jego siłę i źródło. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono m.in, że rodzice dorosłych osób niepełnosprawnych intelektulanie otrzymują nieco więcej wsparcia od profesjonalistów z ośrodka niż od rodziny i przyjaciół. Dotyczy to wszystkich rodzajów badanego wsparcia. Rodzice ocenili wspracie uzyskiwane z różnych źródeł jako przeciętne lub wysokie. Uzyskane wyniki wskazują, że wsparcie ze strony profesjonalistów i placówki podnosi poziom wsparcia spostrzeganego przez rodziców.
- 020 $a Social Support as Perceived by Parents of Adults with Intellectual Disability During adult life, people with intellectual disabilities remain under the care of their parents who need help from their environment. The article describes the way such parents perceive socjal support. Fifty parents, whose adult children took part in therapy workshops, participated in the research. The tool used in the research was a self-prepared Social Suport Questionnaire. The research examined the kind of social support perceived by the parents, as well as its intensity and source. The findings show that parents of adults with intellectual disabilities receive slightly more support from professionals running the workshops than from family or friends. It refers to all kinds of support examined. The parents graded the support coming from different sources as average or high.The results show that the support coming from professionals and the workshops increases the level of support perceived by the parents.
- 966 $a psychologia
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Wsparcie społeczne spostrzegane przez rodziców osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
- Autor (Twórca): Sonia Kędziora (Autor)
- Tytuł czasopisma : Nauczyciel i Szkoła
- Data: 2017
- Dyscyplina: psychologia
- Język: polski
Pliki
Kędziora S_Wsparcie społeczne....pdf (157 KB)
- Licencja: CC BY-ND 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny