Wartości edukacyjne książek o muzyce Izabelli Klebańskiej i Anny Czerwińskiej-Rydel : raport z badań = Educational Values of Izabella Klebańska and Anna Czerwińska-Rydel's Music Books : Research Report

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Wartości edukacyjne książek o muzyce Izabelli Klebańskiej i Anny Czerwińskiej-Rydel : raport z badań = Educational Values of Izabella Klebańska and Anna Czerwińska-Rydel's Music Books : Research Report
  • Autor/Autorzy: Danuta Pietraszewska (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2017
  • ISSN: 1896-2327
  • DOI: 10.14632/eetp.2017.12.45.157
  • Strony od-do: 157-173
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • W artykule przedstawiono wyniki badań własnych, których celem było sprawdzenie skuteczności oddziaływań wiedzy zawartej w książkach o muzyce autorstwa Izabelli Klebańskiej i Anny Czerwińskiej-Rydel na edukację muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym. W celu uszczegółowienia problemu głównego postawiono pytania problemowe, dotyczące zagadnień muzycznych poruszanych w książkach, sposobów kształtowania wiedzy oraz jej percepcji. Zastosowano metodę eksperymentu pedagogicznego, technikę jednej grupy. Czynnikiem eksperymentalnym były wybrane zagadnienia z książek o muzyce wymienionych autorek. W toku badań ustalono, że wiedza zawarta w książkach I. Klebańskiej i A. Czerwińskiej-Rydel znacząco wpływa na edukację muzyczną dzieci, przyczyniając się do rozwoju umiejętności i kompetencji muzycznych dzieci cztero i pięcioletnich, a także ich zainteresowań muzycznych. Jak dotąd, analizie naukowej poddawana była jedynie warstwa poetycka dziecięcej literatury muzycznej. Interdyscyplinarne pedagogiczno-muzykologiczne badania wskazują nie tylko wartość artystyczną analizowanych dzieł, ale również możliwość i skuteczność zastosowania wiersza lub prozy jako nośnika wiedzy o muzyce.
    • The article presents research results aimed at checking the effectiveness of knowledge interactions contained in music books by Izabella Klebańska and Anna Czerwinska-Rydel on music education of preschool children. In order to elaborate on the main problem, questions were asked about the musical aspects of books, the ways of shaping knowledge and perception. The method of pedagogical experiment, technique of one group was applied. Experimental factors were selected issues from books on the music of the mentioned authors. In the course of the research it was determined that the knowledge contained in the books of A. Klebanska and A. Czerwińska-Rydel significantly influenced children’s musical education, contributing to the development of musical skills and competences of four and five year old children as well as their musical interests. So far only scientific literature has been subjected to the poetic layer of children’s musical literature. Interdisciplinary pedagogical-musical studies indicate not only the artistic value of the analyzed works, but also the possibility and effectiveness of the use of poetry or prose as a medium for a knowledge of music.

MARC

  • 002 $a Wartości edukacyjne książek o muzyce Izabelli Klebańskiej i Anny Czerwińskiej-Rydel : raport z badań = Educational Values of Izabella Klebańska and Anna Czerwińska-Rydel's Music Books : Research Report
  • 003 $a Danuta Pietraszewska (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 1896-2327
  • 013 $a 10.14632/eetp.2017.12.45.157
  • 015 $a 157-173
  • 017 $a polski
  • 019 $a W artykule przedstawiono wyniki badań własnych, których celem było sprawdzenie skuteczności oddziaływań wiedzy zawartej w książkach o muzyce autorstwa Izabelli Klebańskiej i Anny Czerwińskiej-Rydel na edukację muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym. W celu uszczegółowienia problemu głównego postawiono pytania problemowe, dotyczące zagadnień muzycznych poruszanych w książkach, sposobów kształtowania wiedzy oraz jej percepcji. Zastosowano metodę eksperymentu pedagogicznego, technikę jednej grupy. Czynnikiem eksperymentalnym były wybrane zagadnienia z książek o muzyce wymienionych autorek. W toku badań ustalono, że wiedza zawarta w książkach I. Klebańskiej i A. Czerwińskiej-Rydel znacząco wpływa na edukację muzyczną dzieci, przyczyniając się do rozwoju umiejętności i kompetencji muzycznych dzieci cztero i pięcioletnich, a także ich zainteresowań muzycznych. Jak dotąd, analizie naukowej poddawana była jedynie warstwa poetycka dziecięcej literatury muzycznej. Interdyscyplinarne pedagogiczno-muzykologiczne badania wskazują nie tylko wartość artystyczną analizowanych dzieł, ale również możliwość i skuteczność zastosowania wiersza lub prozy jako nośnika wiedzy o muzyce.
  • 020 $a The article presents research results aimed at checking the effectiveness of knowledge interactions contained in music books by Izabella Klebańska and Anna Czerwinska-Rydel on music education of preschool children. In order to elaborate on the main problem, questions were asked about the musical aspects of books, the ways of shaping knowledge and perception. The method of pedagogical experiment, technique of one group was applied. Experimental factors were selected issues from books on the music of the mentioned authors. In the course of the research it was determined that the knowledge contained in the books of A. Klebanska and A. Czerwińska-Rydel significantly influenced children’s musical education, contributing to the development of musical skills and competences of four and five year old children as well as their musical interests. So far only scientific literature has been subjected to the poetic layer of children’s musical literature. Interdisciplinary pedagogical-musical studies indicate not only the artistic value of the analyzed works, but also the possibility and effectiveness of the use of poetry or prose as a medium for a knowledge of music.

Dublin Core

Pliki

Pietraszewska D_Wartości edukacyjne....pdf (10,7 MB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny