The Two Chivalrous Nations : Wacław Sieroszewski and the Japanese presence in Korea

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: The Two Chivalrous Nations : Wacław Sieroszewski and the Japanese presence in Korea
  • Autor/Autorzy: ANDRZEJ WADAS (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2017
  • ISSN: 2081-1446
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1827/1823
  • Strony od-do:
    • 107-124
    • 1.14
  • Język: angielski
  • Abstrakt:
    • „Dwa rycerskie narody. Japońska obecność w Korei w refleksji Wacława Sieroszewskiego” Wacław Sieroszewski przebywał krótko w Korei w 1903 r. w drodze powrotnej z Japonii. Zafascynowany modernizacją japońską, patrzył z podziwem na aktywność Japończyków w Kraju Porannej Ciszy w przeddzień wojny rosyjsko-japońskiej (1904-1905). Niestety, jego niepokojąco optymistyczna analiza sytuacji przeczyła zarówno odczuciom prostych Koreańczyków jak i elity neokonfucjańskiej kraju, którzy już na wczesnym etapie interwencji japońskiej nie mieli większych złudzeń co do prawdziwych zamiarów „modernizatorów”. Postawę Sieroszewskiego łatwiej zrozumieć, jeśli weźmiemy pod uwagę jego własne doświadczenia życiowe (działalność w ruchach rewolucyjnych) oraz środowisko polskiej i rosyjskiej inteligencji, w którym się obracał, zdominowane przez rewolucyjny romantyzm, socjalizm i antykolonializm. Z tych też względów postrzegał on zaangażowanie japońskie w Korei poprzez pryzmat swej własnej krucjaty politycznej, która, rzecz charakterystyczna dla polskiej inteligencji owej doby, była pochodną trzech idei: narodowego mesjanizmu, antyrosyjskiego prometeizmu i europejskiego socjalizmu. W ostatecznym rozrachunku, pomimo imponującej obudowy faktograficznej, Japończycy jawią się w jego analizie zdarzeń jako wygodny ideologiczny konstrukt służący promowaniu określonej agendy politycznej.
    • The following article focuses on Wacław Sieroszewski’s perception of the Japanese presence in Korea during his short sojourn in “The Land of the Morning Calm” in 1903. According to the author, his description of the Japanese people must be seen against the broader background of the nineteenth century anti-colonial and revolutionary movements. Sieroszewski, an engaged observer, was pursuing a clear, socialist political agenda at the time. For this reason, his perception of the Korean issue was devoid of objective detachment and can be interpreted, on one hand, in the light of the socialist revolutionary activities of the Polish intelligentsia before the outbreak of the Russo-Japanese War, but also, on the other hand, in the context of a much broader Polish messianism and prometheism. The Japanese, and so the Koreans, the paper argues, were merely used as a convenient ideological construct for the sake of a larger political game.
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 $a The Two Chivalrous Nations : Wacław Sieroszewski and the Japanese presence in Korea
  • 003 $b 0000-0002-9239-7521
  • 003 $a ANDRZEJ WADAS (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Perspektywy Kultury
  • 008 $a 2017
  • 011 $a 2081-1446
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1827/1823
  • 015 $a 107-124
  • 016 $a 1.14
  • 017 $a angielski
  • 019 $a „Dwa rycerskie narody. Japońska obecność w Korei w refleksji Wacława Sieroszewskiego” Wacław Sieroszewski przebywał krótko w Korei w 1903 r. w drodze powrotnej z Japonii. Zafascynowany modernizacją japońską, patrzył z podziwem na aktywność Japończyków w Kraju Porannej Ciszy w przeddzień wojny rosyjsko-japońskiej (1904-1905). Niestety, jego niepokojąco optymistyczna analiza sytuacji przeczyła zarówno odczuciom prostych Koreańczyków jak i elity neokonfucjańskiej kraju, którzy już na wczesnym etapie interwencji japońskiej nie mieli większych złudzeń co do prawdziwych zamiarów „modernizatorów”. Postawę Sieroszewskiego łatwiej zrozumieć, jeśli weźmiemy pod uwagę jego własne doświadczenia życiowe (działalność w ruchach rewolucyjnych) oraz środowisko polskiej i rosyjskiej inteligencji, w którym się obracał, zdominowane przez rewolucyjny romantyzm, socjalizm i antykolonializm. Z tych też względów postrzegał on zaangażowanie japońskie w Korei poprzez pryzmat swej własnej krucjaty politycznej, która, rzecz charakterystyczna dla polskiej inteligencji owej doby, była pochodną trzech idei: narodowego mesjanizmu, antyrosyjskiego prometeizmu i europejskiego socjalizmu. W ostatecznym rozrachunku, pomimo imponującej obudowy faktograficznej, Japończycy jawią się w jego analizie zdarzeń jako wygodny ideologiczny konstrukt służący promowaniu określonej agendy politycznej.
  • 020 $a The following article focuses on Wacław Sieroszewski’s perception of the Japanese presence in Korea during his short sojourn in “The Land of the Morning Calm” in 1903. According to the author, his description of the Japanese people must be seen against the broader background of the nineteenth century anti-colonial and revolutionary movements. Sieroszewski, an engaged observer, was pursuing a clear, socialist political agenda at the time. For this reason, his perception of the Korean issue was devoid of objective detachment and can be interpreted, on one hand, in the light of the socialist revolutionary activities of the Polish intelligentsia before the outbreak of the Russo-Japanese War, but also, on the other hand, in the context of a much broader Polish messianism and prometheism. The Japanese, and so the Koreans, the paper argues, were merely used as a convenient ideological construct for the sake of a larger political game.
  • 966 $a nauki o kulturze i religii
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Kulturoznawstwa

Dublin Core

Pliki

Wadas A_The Two Chivalrous....pdf (269 KB)

  • Licencja: CC BY 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny