Social Competences and Their Development in Culturally Diverse Teams – the Results of In-depth Group Interviews

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Social Competences and Their Development in Culturally Diverse Teams – the Results of In-depth Group Interviews
  • Autor/Autorzy: AGNIESZKA KNAP-STEFANIUK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2023
  • Tom: 40
  • Numer: 1
  • ISSN: 2081-1446
  • DOI: 10.35765/pk.2021.4001.12
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2379/2271
  • Strony od-do: 159-176
  • Abstrakt:
    • Problematyka kompetencji społecznych pracowników jest analizowana przez badaczy od lat. Kompetencje społeczne to jedne z kluczowych kompetencji, które odrywają ważną rolę w uczeniu się przez całe życie i odnoszą się do wszystkich zachowań pozwalających jednostkom na efektywny udział i współpracę w różnych środowiskach, w obszarze życia zarówno społecznego, jak i zawodowego (European Parliament, 2006). Kompetencje społeczne pracowników mają bardzo istotne znaczenie, bowiem wpływają na relacje w zespołach. Od tych relacji zależy sprawność i skuteczność funkcjonowania zespołów, co jest bardzo istotne w warunkach zróżnicowania kulturowego środowiska pracy. W części teoretycznej artykułu wyjaśniono pojęcie „kompetencje społeczne”, opisano elementy tych kompetencji. Omówiono również rolę kompetencji społecznych w skutecznym funkcjonowaniu wielokulturowych zespołów. W dalszej kolejności przedstawiono w artykule metodologię i wyniki przeprowadzonych badań oraz wynikające z nich wnioski. Badania opisywane w artykule (dwa wywiady grupowe pogłębione) przeprowadzono w 2022 r. z menedżerami różnych narodowości, którzy pracują w międzynarodowych przedsiębiorstwach i minimum od trzech lat zarządzają zróżnicowanymi kulturowo zespołami. Autorka przyjęła, że badania mają charakter wstępny i w przyszłości mogą być kontynuowane w zakresie analizowanej w artykule problematyki. Na podstawie literatury przedmiotu i w nawiązaniu do wyników badań wykazano istotną rolę kompetencji społecznych pracowników w środowisku różnic kulturowych. Menedżerowie zarządzający wielokulturowymi zespołami jako najbardziej istotne kompetencje wymienili: komunikację werbalną i niewerbalną, inteligencję społeczną i budowanie pozytywnych relacji interpersonalnych. Natomiast w zakresie rozwiązań związanych z rozwojem kompetencji społecznych pracowników zespołów wielokulturowych zwrócili uwagę szczególnie na indywidualne treningi, szkolenia i coaching indywidualny.
    • Social competences in the workplace have been of interest to researchers for years. They are among the key competences for lifelong learning and relate  to all types of behaviour that enable individuals to participate and cooperate  effectively – both socially and professionally – in various environments (European Parliament, 2006). Employees’ social competences play a vital role in the workplace as they  influence relationships within teams. These relationships affect team effectiveness, thus are particularly significant in culturally diverse work environments. In the theoretical part of the article, the author explains the term “social competences,” describes their elements, and discusses their role in the effective functioning of multicultural teams. In the empirical part, she presents the methodology of her study, the results obtained, and the conclusions derived from them. The study described in the article (two in-depth group interviews) was conducted in 2022, and its participants were managers of different nationalities who work in multinational companies and have been managing culturally diverse teams for a minimum of three years. The Author assumed the preliminary nature of the study and intends to continue it in the future within the area analysed in the article. Based on the review of the literature and the results of her study, the author has demonstrated a vital role played by employees’ social competences in culturally diverse workplaces. In the opinion of the managers who participated in the study, the most important social competences include verbal and non-verbal communication, social intelligence, and building positive interpersonal relations. As far as the most effective ways of developing these competences in members of multicultural teams are concerned, they listed individual trainings, workshops, and coaching.
  • Słowa kluczowe:
    • kompetencje
    • kompetencje społeczne
    • menedżerowie
    • pracownicy
    • różnice kulturowe
    • zespoły wielokulturowe
  • Dyscyplina: nauki o polityce i administracji

MARC

  • 002 $a Social Competences and Their Development in Culturally Diverse Teams – the Results of In-depth Group Interviews
  • 003 $a AGNIESZKA KNAP-STEFANIUK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-9201-9889
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Perspektywy Kultury
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 40
  • 010 $a 1
  • 011 $a 2081-1446
  • 013 $a 10.35765/pk.2021.4001.12
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2379/2271
  • 015 $a 159-176
  • 019 $a Problematyka kompetencji społecznych pracowników jest analizowana przez badaczy od lat. Kompetencje społeczne to jedne z kluczowych kompetencji, które odrywają ważną rolę w uczeniu się przez całe życie i odnoszą się do wszystkich zachowań pozwalających jednostkom na efektywny udział i współpracę w różnych środowiskach, w obszarze życia zarówno społecznego, jak i zawodowego (European Parliament, 2006). Kompetencje społeczne pracowników mają bardzo istotne znaczenie, bowiem wpływają na relacje w zespołach. Od tych relacji zależy sprawność i skuteczność funkcjonowania zespołów, co jest bardzo istotne w warunkach zróżnicowania kulturowego środowiska pracy. W części teoretycznej artykułu wyjaśniono pojęcie „kompetencje społeczne”, opisano elementy tych kompetencji. Omówiono również rolę kompetencji społecznych w skutecznym funkcjonowaniu wielokulturowych zespołów. W dalszej kolejności przedstawiono w artykule metodologię i wyniki przeprowadzonych badań oraz wynikające z nich wnioski. Badania opisywane w artykule (dwa wywiady grupowe pogłębione) przeprowadzono w 2022 r. z menedżerami różnych narodowości, którzy pracują w międzynarodowych przedsiębiorstwach i minimum od trzech lat zarządzają zróżnicowanymi kulturowo zespołami. Autorka przyjęła, że badania mają charakter wstępny i w przyszłości mogą być kontynuowane w zakresie analizowanej w artykule problematyki. Na podstawie literatury przedmiotu i w nawiązaniu do wyników badań wykazano istotną rolę kompetencji społecznych pracowników w środowisku różnic kulturowych. Menedżerowie zarządzający wielokulturowymi zespołami jako najbardziej istotne kompetencje wymienili: komunikację werbalną i niewerbalną, inteligencję społeczną i budowanie pozytywnych relacji interpersonalnych. Natomiast w zakresie rozwiązań związanych z rozwojem kompetencji społecznych pracowników zespołów wielokulturowych zwrócili uwagę szczególnie na indywidualne treningi, szkolenia i coaching indywidualny.
  • 020 $a Social competences in the workplace have been of interest to researchers for years. They are among the key competences for lifelong learning and relate  to all types of behaviour that enable individuals to participate and cooperate  effectively – both socially and professionally – in various environments (European Parliament, 2006). Employees’ social competences play a vital role in the workplace as they  influence relationships within teams. These relationships affect team effectiveness, thus are particularly significant in culturally diverse work environments. In the theoretical part of the article, the author explains the term “social competences,” describes their elements, and discusses their role in the effective functioning of multicultural teams. In the empirical part, she presents the methodology of her study, the results obtained, and the conclusions derived from them. The study described in the article (two in-depth group interviews) was conducted in 2022, and its participants were managers of different nationalities who work in multinational companies and have been managing culturally diverse teams for a minimum of three years. The Author assumed the preliminary nature of the study and intends to continue it in the future within the area analysed in the article. Based on the review of the literature and the results of her study, the author has demonstrated a vital role played by employees’ social competences in culturally diverse workplaces. In the opinion of the managers who participated in the study, the most important social competences include verbal and non-verbal communication, social intelligence, and building positive interpersonal relations. As far as the most effective ways of developing these competences in members of multicultural teams are concerned, they listed individual trainings, workshops, and coaching.
  • 021 $a kompetencje
  • 021 $a kompetencje społeczne
  • 021 $a menedżerowie
  • 021 $a pracownicy
  • 021 $a różnice kulturowe
  • 021 $a zespoły wielokulturowe
  • 022 $a competences
  • 022 $a cultural differences
  • 022 $a employees
  • 022 $a managers
  • 022 $a multicultural teams
  • 022 $a social competences
  • 966 $a nauki o polityce i administracji
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Dublin Core

Pliki

2023_art_Knap-Stefaniuk A_Social Competences....pdf (271 KB)

  • Licencja: CC BY 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny