Biblical Inspirations in the Works of Krzysztof Penderecki: At the Crossroads of Theology and Music. In memory of the great Polish composer Krzysztof Penderecki Deceased on 29 March 2020

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Biblical Inspirations in the Works of Krzysztof Penderecki: At the Crossroads of Theology and Music. In memory of the great Polish composer Krzysztof Penderecki Deceased on 29 March 2020
  • Autor/Autorzy: Marek Skrukwa (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2019
  • Tom: 26
  • Numer: 3
  • ISSN: 2081-1446
  • DOI: 10.35765/pk.2019.2603.06
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/download/1499/1540
  • Strony od-do: 47-65
  • Język: angielski
  • Abstrakt:
    • Krzysztof Penderecki, podejmując w swojej twórczości tematy biblij­ne, realizuje ideę powrotu sztuki do korzeni chrześcijańskich. Analizy wybranych fragmentów wybitnych jego dzieł: Siedem Bram Jerozolimy i Pasja według św. Łukasza, dowodzą, że kompozytor dokonał swoiste­go „przekładu” treści biblijnej na język muzyczny w sposób trafny, su­gestywny, z wykorzystaniem technik, jakimi dysponuje współczesna sztuka kompozytorska, oraz nawiązując w pewnych miejscach do tra­dycji związanej ze spuścizną J.S. Bacha. W wymienionych kompozycjach Penderecki używa brzmienia in­strumentów, którym nadaje symboliczne znaczenie, a nawet ekspe­rymentuje w zakresie ich budowy (tubafon). Wprowadza także prze­strzennie rozmieszczoną orkiestrę, a ludzkiemu głosowi powierza funkcję pierwotną – czysto deklamacyjną, bez jakichkolwiek ograni­czeń rytmicznych czy metrycznych. W ten sposób kompozytor po­czynił pewne zabiegi zmierzające do teatralizacji dzieła muzycznego w celu pogłębienia odbioru treści biblijnej przez słuchaczy.
    • By taking up Biblical themes in his ceuvre, Krzysztof Penderecki effectuated the idea of returning art to its Christian roots. Analyses of selected fragments of his outstanding works (Seven Gates of Jerusalem and Passion According to St. Luke) show that the composer performed a peculiar, apt and suggestive "translation" of Biblical content into musical language, using contemporary compositional techniques as well as alluding at times to the tradition of J.S. Bach. In the above compositions, Penderecki utilized the sound of the instruments, assigning them symbolic meaning and even experimenting with their construction (tubaphone). He also introduced a spatially-distributed orchestra, assigning the human voice its original, purely declamatory function, without limitations of rhythm or meter. The composer thus took steps to theatricalize the musical work, in order to enable a deeper reception of the Biblical content by the audience.
  • Słowa kluczowe:
    • Biblia
    • interdyscyplinarność
    • muzyka
    • Penderecki
    • słowo
    • teologia
    • związki słowno-muzyczne
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 $a Biblical Inspirations in the Works of Krzysztof Penderecki: At the Crossroads of Theology and Music. In memory of the great Polish composer Krzysztof Penderecki Deceased on 29 March 2020
  • 003 $a Marek Skrukwa (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Perspektywy Kultury
  • 008 $a 2019
  • 009 $a 26
  • 010 $a 3
  • 011 $a 2081-1446
  • 013 $a 10.35765/pk.2019.2603.06
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/download/1499/1540
  • 015 $a 47-65
  • 017 $a angielski
  • 019 $a Krzysztof Penderecki, podejmując w swojej twórczości tematy biblij­ne, realizuje ideę powrotu sztuki do korzeni chrześcijańskich. Analizy wybranych fragmentów wybitnych jego dzieł: Siedem Bram Jerozolimy i Pasja według św. Łukasza, dowodzą, że kompozytor dokonał swoiste­go „przekładu” treści biblijnej na język muzyczny w sposób trafny, su­gestywny, z wykorzystaniem technik, jakimi dysponuje współczesna sztuka kompozytorska, oraz nawiązując w pewnych miejscach do tra­dycji związanej ze spuścizną J.S. Bacha. W wymienionych kompozycjach Penderecki używa brzmienia in­strumentów, którym nadaje symboliczne znaczenie, a nawet ekspe­rymentuje w zakresie ich budowy (tubafon). Wprowadza także prze­strzennie rozmieszczoną orkiestrę, a ludzkiemu głosowi powierza funkcję pierwotną – czysto deklamacyjną, bez jakichkolwiek ograni­czeń rytmicznych czy metrycznych. W ten sposób kompozytor po­czynił pewne zabiegi zmierzające do teatralizacji dzieła muzycznego w celu pogłębienia odbioru treści biblijnej przez słuchaczy.
  • 020 $a By taking up Biblical themes in his ceuvre, Krzysztof Penderecki effectuated the idea of returning art to its Christian roots. Analyses of selected fragments of his outstanding works (Seven Gates of Jerusalem and Passion According to St. Luke) show that the composer performed a peculiar, apt and suggestive "translation" of Biblical content into musical language, using contemporary compositional techniques as well as alluding at times to the tradition of J.S. Bach. In the above compositions, Penderecki utilized the sound of the instruments, assigning them symbolic meaning and even experimenting with their construction (tubaphone). He also introduced a spatially-distributed orchestra, assigning the human voice its original, purely declamatory function, without limitations of rhythm or meter. The composer thus took steps to theatricalize the musical work, in order to enable a deeper reception of the Biblical content by the audience.
  • 021 $a Biblia
  • 021 $a interdyscyplinarność
  • 021 $a muzyka
  • 021 $a Penderecki
  • 021 $a słowo
  • 021 $a teologia
  • 021 $a związki słowno-muzyczne
  • 022 $a Bible
  • 022 $a interdisciplinary
  • 022 $a music
  • 022 $a Penderecki
  • 022 $a theology
  • 022 $a word
  • 022 $a word-music relationships
  • 966 $a nauki o kulturze i religii
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa

Dublin Core

Pliki

2019_art_Skrukwa M_Biblical....pdf (763 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny