Wielokulturowość w cyberprzestrzeni
Opis
- Tytuł: Wielokulturowość w cyberprzestrzeni
- Autor:
- AGNIESZKA GRZECHYNKA (Autor)
- 0000-0003-0476-9776
- Strony od-do: 373-394
- Tytuł monografii: Wielokulturowość
- Wydawca: Akademia Ignatianum w Krakowie
- Rok wydania: 2022
- Miejsce wydania: Kraków
- Adres URL: https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/book/109
- Abstrakt w j. polskim: DEFINICJA POJĘCIA: Tekst odwołuje się do zróżnicowanych definicji, typologii oraz współczesnych zastosowań mediów społecznościowych, służących również praktykowaniu wielokulturowości.ANALIZA HISTORYCZNA POJĘCIA: Kontekstem dla ujmowanych w tek-ście kwestii jest ewolucja mediów społecznościowych, ukazana w odniesie-niu do zmiennych potrzeb i oczekiwań społecznych wynikających z wielu czynników (w tym faktu posiadania określonej tożsamości kulturowej).PROBLEMOWE UJĘCIE POJĘCIA: Przedmiotem rozważań jest często stawiana teza, że „nowe media” oddziałują destruktywnie na kultury trady-cyjne. Autorka dowodzi, że w praktyce dostrzec można zjawisko przeciw-ne – social media zwiększają ich widoczność i służą promocji elementów tożsamości. Dla kultur regionalnych i protonarodów media społecznościo-we bywają niekiedy jedynym narzędziem, za pomocą którego podjąć mogą próby przedstawienia własnej tożsamości w sferze publicznej.REFLEKSJA SYSTEMATYCZNA Z WNIOSKAMI I REKOMENDACJAMI:Autorka zauważa, iż bezzasadnie traktujemy social media oraz narzędzia rozszerzonej rzeczywistości w sposób pragmatyczny, nakierowany na za-stosowanie rozrywkowe bądź marketingowe, jako emanację „masowej kultury niskiej”. Zdaniem autorki warto podjąć namysł głębszy i zadać pyta-nie o to, czy nie obserwujemy rodzenia się także osobliwej warstwy aksjo-logicznej w związku ze zjawiskiem wielokulturowości, a w konsekwencji także kolejnego bytu na kulturowej mapie świata – kultury cyfrowej.
- Słowa kluczowe w j. polskim:
- cyberkultura
- kultura cyfrowa
- media społecznościowe
- Struktura:
- Wydział Pedagogiczny
- Instytut Nauk o Polityce i Administracji
- Dyscyplina: nauki o polityce i administracji
MARC
- 002 $a Wielokulturowość w cyberprzestrzeni
- 003 $a AGNIESZKA GRZECHYNKA (Autor)
- 003 $e 0000-0003-0476-9776
- 003 $f BOGDAN SZLACHTA (Redaktor)
- 005 $a Rozdział w książce
- 006 $a 373-394
- 008 $a 18
- 011 $b https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/book/109
- 012 $a Wielokulturowość
- 013 $a 2022
- 014 $c Akademia Ignatianum w Krakowie
- 015 $a Kraków
- 017 $a 978-83-7614-548-8
- 021 $a DEFINICJA POJĘCIA: Tekst odwołuje się do zróżnicowanych definicji, typologii oraz współczesnych zastosowań mediów społecznościowych, służących również praktykowaniu wielokulturowości.ANALIZA HISTORYCZNA POJĘCIA: Kontekstem dla ujmowanych w tek-ście kwestii jest ewolucja mediów społecznościowych, ukazana w odniesie-niu do zmiennych potrzeb i oczekiwań społecznych wynikających z wielu czynników (w tym faktu posiadania określonej tożsamości kulturowej).PROBLEMOWE UJĘCIE POJĘCIA: Przedmiotem rozważań jest często stawiana teza, że „nowe media” oddziałują destruktywnie na kultury trady-cyjne. Autorka dowodzi, że w praktyce dostrzec można zjawisko przeciw-ne – social media zwiększają ich widoczność i służą promocji elementów tożsamości. Dla kultur regionalnych i protonarodów media społecznościo-we bywają niekiedy jedynym narzędziem, za pomocą którego podjąć mogą próby przedstawienia własnej tożsamości w sferze publicznej.REFLEKSJA SYSTEMATYCZNA Z WNIOSKAMI I REKOMENDACJAMI:Autorka zauważa, iż bezzasadnie traktujemy social media oraz narzędzia rozszerzonej rzeczywistości w sposób pragmatyczny, nakierowany na za-stosowanie rozrywkowe bądź marketingowe, jako emanację „masowej kultury niskiej”. Zdaniem autorki warto podjąć namysł głębszy i zadać pyta-nie o to, czy nie obserwujemy rodzenia się także osobliwej warstwy aksjo-logicznej w związku ze zjawiskiem wielokulturowości, a w konsekwencji także kolejnego bytu na kulturowej mapie świata – kultury cyfrowej.
- 023 $a cyberkultura
- 023 $a kultura cyfrowa
- 023 $a media społecznościowe
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji
- 999 $a nauki o polityce i administracji
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Wielokulturowość w cyberprzestrzeni
- Autor (Twórca): AGNIESZKA GRZECHYNKA (Autor)
- Wydawca: Akademia Ignatianum w Krakowie
- ISBN: 978-83-7614-548-8
- Data: 2022
- Miejsce: Kraków
- Dyscyplina: nauki o polityce i administracji
- Słowa kluczowe w j. polskim:
- Struktura:
- Adres URL: https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/book/109
Pliki
2022_rozdz_Grzechynka A_Wielokulturowość w cyberprzestrzeni....pdf (307 KB)
- Licencja: Licencja Repozytorium
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny