Strój współczesnych muzułmanek w świetle cyberporad prawnych

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Strój współczesnych muzułmanek w świetle cyberporad prawnych
  • Autor/Autorzy: BOŻENA PROCHWICZ-STUDNICKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2023
  • Tom: 43
  • Numer: 4/2
  • ISSN: 2081-1446
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2023.430402.23/2512
  • Strony od-do: 365-390
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Artykuł porusza problem kobiecego ubioru we współczesnej kulturze islamu, a jego celem jest odpowiedź na pytanie, wobec jakich dylematów stają obecnie kobiety muzułmańskie chcące pozostać w zgodzie ze swoją religią i jakie propozycje otrzymują w wyniku konsultacji z autorytetami prawno-religijnymi w tej kwestii. Za punkt odniesienia obrano sunnickie portale internetowe oferujące porady prawne online (e-fatwy). Wybrano sześć najbardziej popularnych portali działających jako globalne platformy edukacji muzułmańskiej. Przeanalizowano obecne tam fatwy dotyczące stroju kobiecego, pochodzące z okresu ostatnich 20 lat. Z przeprowadzonych badań wynika, że zdecydowana większość cybermuftich reprezentuje nurt zachowawczy, który odrzuca możliwość reinterpretacji Koranu i nie bierze pod uwagę zmieniającego się świata i nowych sytuacji (w tym także sytuacji osobistej), w których znalazły się kobiety. Uderza przede wszystkim brak otwartości, odwagi w rozumowaniu i elastyczności. Purytańska interpretacja dotyczy zwłaszcza stron Islamweb.net, Islamqa.info i Islamway.net, które okazują się stronami salafickimi. Ich oddziaływanie widać także w kontekście pozostałych analizowanych stron, tzn. Dar-alifta.org, Islamqa.org, Islamonline.net, które w kwestii ubioru kobiety mają również podejście rygorystyczne.
    • The article deals with the issue of women’s dress in contemporary Islamic cul-ture. It aims to answer the question what of dilemmas Muslim women cur-rently face when they wish to remain consistent with their religion, and whatsuggestions they receive when consulting legal and religious authorities onthis issue. Sunni portals offering online legal advice (e-fatwa) were used asa reference point. Six of the most popular portals operating as global platforms for Muslim education were selected. The fatwas on women’s attire availablethere over the last 20 years were analyzed. The research shows that the vastmajority of cybermuftis represent a conservative trend that rejects the possi-bility of reinterpreting the Qur’an and do not take into account the changingworld and the new situations (including personal situations) in which womenfind themselves. Above all, there is a lack of openness, courage in argumenta-tion and flexibility. The puritanical interpretation applies especially to Islam-web.net, Islamqa.info and Islamway.net, which turn out to be Salafi websites.Their influence can also be seen in the context of the other sites, i.e. Dar-alifta.org, Islamqa.org, Islamonline.net, which also have a strict approach in regardto women’s dress.
  • Słowa kluczowe:
    • cyberfatwa
    • islam cyfrowy
    • muzułmanka
    • salafizm
    • ubiór
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 $a Strój współczesnych muzułmanek w świetle cyberporad prawnych
  • 003 $b 0000-0002-1644-252X
  • 003 $a BOŻENA PROCHWICZ-STUDNICKA (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Perspektywy Kultury
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 43
  • 010 $a 4/2
  • 011 $a 2081-1446
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2023.430402.23/2512
  • 015 $a 365-390
  • 017 $a polski
  • 019 $a Artykuł porusza problem kobiecego ubioru we współczesnej kulturze islamu, a jego celem jest odpowiedź na pytanie, wobec jakich dylematów stają obecnie kobiety muzułmańskie chcące pozostać w zgodzie ze swoją religią i jakie propozycje otrzymują w wyniku konsultacji z autorytetami prawno-religijnymi w tej kwestii. Za punkt odniesienia obrano sunnickie portale internetowe oferujące porady prawne online (e-fatwy). Wybrano sześć najbardziej popularnych portali działających jako globalne platformy edukacji muzułmańskiej. Przeanalizowano obecne tam fatwy dotyczące stroju kobiecego, pochodzące z okresu ostatnich 20 lat. Z przeprowadzonych badań wynika, że zdecydowana większość cybermuftich reprezentuje nurt zachowawczy, który odrzuca możliwość reinterpretacji Koranu i nie bierze pod uwagę zmieniającego się świata i nowych sytuacji (w tym także sytuacji osobistej), w których znalazły się kobiety. Uderza przede wszystkim brak otwartości, odwagi w rozumowaniu i elastyczności. Purytańska interpretacja dotyczy zwłaszcza stron Islamweb.net, Islamqa.info i Islamway.net, które okazują się stronami salafickimi. Ich oddziaływanie widać także w kontekście pozostałych analizowanych stron, tzn. Dar-alifta.org, Islamqa.org, Islamonline.net, które w kwestii ubioru kobiety mają również podejście rygorystyczne.
  • 020 $a The article deals with the issue of women’s dress in contemporary Islamic cul-ture. It aims to answer the question what of dilemmas Muslim women cur-rently face when they wish to remain consistent with their religion, and whatsuggestions they receive when consulting legal and religious authorities onthis issue. Sunni portals offering online legal advice (e-fatwa) were used asa reference point. Six of the most popular portals operating as global platforms for Muslim education were selected. The fatwas on women’s attire availablethere over the last 20 years were analyzed. The research shows that the vastmajority of cybermuftis represent a conservative trend that rejects the possi-bility of reinterpreting the Qur’an and do not take into account the changingworld and the new situations (including personal situations) in which womenfind themselves. Above all, there is a lack of openness, courage in argumenta-tion and flexibility. The puritanical interpretation applies especially to Islam-web.net, Islamqa.info and Islamway.net, which turn out to be Salafi websites.Their influence can also be seen in the context of the other sites, i.e. Dar-alifta.org, Islamqa.org, Islamonline.net, which also have a strict approach in regardto women’s dress.
  • 021 $a cyberfatwa
  • 021 $a islam cyfrowy
  • 021 $a muzułmanka
  • 021 $a salafizm
  • 021 $a ubiór
  • 022 $a clothing
  • 022 $a digital Islam
  • 022 $a e-fatwa
  • 022 $a Muslim woman
  • 022 $a Salafism
  • 966 $a nauki o kulturze i religii
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa

Dublin Core

Pliki

2023_art_Prochwic Studnicka B_Strój współczesnych muzuł....pdf (464 KB)

  • Licencja: CC BY 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny