Wolność i wybory młodzieży

Kolekcja
redakcje
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Wolność i wybory młodzieży
  • Redaktor/Redaktorzy: Mariusz Gajewski (Redaktor)
  • Wydawca: Instytut Badań Edukacyjnych
  • Rok: 2023
  • Miejsce wydania: Warszawa
  • Liczba stron: 243
  • Adres URL: https://bdp.ibe.edu.pl/images/AAAtomek/Tom_3_www.pdf
  • Abstrakt w j. polskim: Młodość bywa postrzegana jako czas beztroski, nieograniczonych możlliwości, braku trwałych zobowiązań i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości młody człowiek doświadcza rozmaitych wyzwań, żyje pod presją oczekiwań dorosłych, licznych egzaminów, emocjonalnych burz, zmienności nastrojów. Konfrontowany jest z realiami codzienności na wiele sposobów. Dąży do określenia własnej tożsamości, miejsca i roli w życiu rodzinnym, koleżeńskim, kreśli plany związane z edukacją i przyszłą karierą zawodową, podejmuje pierwsze decyzje dotyczące swego życia. To wszystko wymaga od niego należytego rozeznania, co – jak wiemy – nie jest łatwe z wielu powodów. Rozważania zawarte w niniejszej publikacji podejmują istotną kwestię wolności i wyborów współczesnej młodzieży. Autorzy poszczególnych artykułów, nierzadko w nawiązaniu do klasyków myśli filozoficznej, odkrywają najważniejsze przestrzenie młodości, przedstawiając ją w świetle kategorii podstawowych. Czym jest wolność, jakie są jej przywileje, a jakie ograniczenia? Jakimi kryteriami powinna kierować się młodzież w swoim życiu? Jaką rolę w procesie jej wychowania pełnią dorośli? Na te i wiele innych pytań zainteresowany tematem Czytelnik znajdzie odpowiedź może nie zawsze pełną, ale z pewnością inspirującą do przemyśleń i dalszych eksploracji omawianego zagadnienia. Kształtując siebie, poszukując odpowiedzi na ważne pytania, jak i wyznaczając cel własnego życia, młodzi na różne sposoby realizują własną wolność; tę wolność najpełniej rozpoznajemy w podejmowanych przez nich działaniach. Poprzez wybory dokonywane samodzielnie lub przy wsparciu dorosłych młodzież ma szansę na twórczy rozwój, może nabywać sprawności moralne, dojrzewać psychicznie, emocjonalnie i społecznie, a poprzez to wzmacniać pewność siebie, poczucie własnej wartości i – co istotne – ugruntowywać osobowość i charakter. Oczywiście, nie wszystkie wybory bywają optymalne. Możliwość popełniania błędów wpisana jest w wiek młodości, jednak, na szczęście, istnieje również możliwość korygowania niewłaściwych decyzji. Wszak, jak mawiał rzymski filozof i polityk Marek Tulliusz Cyceron, ludzką rzeczą jest błądzić, głupców zaś rzeczą – w błędzie trwać. Szukając trwałych, jednoznacznych i nierelatywnych standardów wychowania, możemy wskazać na takie sprawności moralne jak roztropność, umiarkowanie, męstwo i sprawiedliwość. Dziś mówienie na ich temat nie cieszy się powszechnym uznaniem – większą popularność zyskały hasła nawołujące do niczym nieskrępowanej wolności, niezależności, prawa do samostanowienia czy osobliwie pojmowanej tolerancji. Sprawę wychowania komplikuje edukacja dystansująca się od wymagań, narracja dewaluująca racjonalną część naszej osobowości na rzecz apoteozy emocji i nieokiełznanej spontaniczności. W związku z tą sytuacją kształtowanie rozumu, formowanie sumienia czy wzmacnianie sprawności moralnych staje się współcześnie zadaniem pierwszoplanowym w procesie wychowawczym. Tego typu podejście pozwala młodemu pokoleniu na umiejętne wykorzystanie drzemiących w nim predyspozycji oraz ich ukierunkowany rozwój. Mówiąc o wolności i wyborach młodzieży, należy uwzględnić istotny fakt, że wychowanie powinno zawsze uwzględniać osobiste możliwości i ograniczenia młodego człowieka. Prawdą jest, że choć nie na wszystko, co dzieje się w życiu, mamy wpływ, zwłaszcza na zdarzenia losowe, to mamy jednak wpływ na dokonywane przez siebie wybory. Ważnym zadaniem rodziców, nauczycieli i pozostałych osób odpowiedzialnych za wychowanie będzie więc z pewnością przekazanie młodemu pokoleniu – obok ugruntowanych wartości – własnych doświadczeń, bycie dla nich autorytetem i punktem odniesienia. Aby to wszystko mogło się jednak dokonać, potrzebny jest czas i zaangażowanie ofiarowane młodzieży.  

MARC

  • 002 $a Wolność i wybory młodzieży
  • 003 $a Mariusz Gajewski (Redaktor)
  • 004 $a Monografia naukowa
  • 005 $a 2023
  • 008 $b Instytut Badań Edukacyjnych
  • 009 $a 978-83-67385-41-1
  • 010 $a 978-83-67385-42-8
  • 013 $a https://bdp.ibe.edu.pl/images/AAAtomek/Tom_3_www.pdf
  • 018 $a Warszawa
  • 019 $a 243
  • 024 $a Młodość bywa postrzegana jako czas beztroski, nieograniczonych możlliwości, braku trwałych zobowiązań i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości młody człowiek doświadcza rozmaitych wyzwań, żyje pod presją oczekiwań dorosłych, licznych egzaminów, emocjonalnych burz, zmienności nastrojów. Konfrontowany jest z realiami codzienności na wiele sposobów. Dąży do określenia własnej tożsamości, miejsca i roli w życiu rodzinnym, koleżeńskim, kreśli plany związane z edukacją i przyszłą karierą zawodową, podejmuje pierwsze decyzje dotyczące swego życia. To wszystko wymaga od niego należytego rozeznania, co – jak wiemy – nie jest łatwe z wielu powodów. Rozważania zawarte w niniejszej publikacji podejmują istotną kwestię wolności i wyborów współczesnej młodzieży. Autorzy poszczególnych artykułów, nierzadko w nawiązaniu do klasyków myśli filozoficznej, odkrywają najważniejsze przestrzenie młodości, przedstawiając ją w świetle kategorii podstawowych. Czym jest wolność, jakie są jej przywileje, a jakie ograniczenia? Jakimi kryteriami powinna kierować się młodzież w swoim życiu? Jaką rolę w procesie jej wychowania pełnią dorośli? Na te i wiele innych pytań zainteresowany tematem Czytelnik znajdzie odpowiedź może nie zawsze pełną, ale z pewnością inspirującą do przemyśleń i dalszych eksploracji omawianego zagadnienia. Kształtując siebie, poszukując odpowiedzi na ważne pytania, jak i wyznaczając cel własnego życia, młodzi na różne sposoby realizują własną wolność; tę wolność najpełniej rozpoznajemy w podejmowanych przez nich działaniach. Poprzez wybory dokonywane samodzielnie lub przy wsparciu dorosłych młodzież ma szansę na twórczy rozwój, może nabywać sprawności moralne, dojrzewać psychicznie, emocjonalnie i społecznie, a poprzez to wzmacniać pewność siebie, poczucie własnej wartości i – co istotne – ugruntowywać osobowość i charakter. Oczywiście, nie wszystkie wybory bywają optymalne. Możliwość popełniania błędów wpisana jest w wiek młodości, jednak, na szczęście, istnieje również możliwość korygowania niewłaściwych decyzji. Wszak, jak mawiał rzymski filozof i polityk Marek Tulliusz Cyceron, ludzką rzeczą jest błądzić, głupców zaś rzeczą – w błędzie trwać. Szukając trwałych, jednoznacznych i nierelatywnych standardów wychowania, możemy wskazać na takie sprawności moralne jak roztropność, umiarkowanie, męstwo i sprawiedliwość. Dziś mówienie na ich temat nie cieszy się powszechnym uznaniem – większą popularność zyskały hasła nawołujące do niczym nieskrępowanej wolności, niezależności, prawa do samostanowienia czy osobliwie pojmowanej tolerancji. Sprawę wychowania komplikuje edukacja dystansująca się od wymagań, narracja dewaluująca racjonalną część naszej osobowości na rzecz apoteozy emocji i nieokiełznanej spontaniczności. W związku z tą sytuacją kształtowanie rozumu, formowanie sumienia czy wzmacnianie sprawności moralnych staje się współcześnie zadaniem pierwszoplanowym w procesie wychowawczym. Tego typu podejście pozwala młodemu pokoleniu na umiejętne wykorzystanie drzemiących w nim predyspozycji oraz ich ukierunkowany rozwój. Mówiąc o wolności i wyborach młodzieży, należy uwzględnić istotny fakt, że wychowanie powinno zawsze uwzględniać osobiste możliwości i ograniczenia młodego człowieka. Prawdą jest, że choć nie na wszystko, co dzieje się w życiu, mamy wpływ, zwłaszcza na zdarzenia losowe, to mamy jednak wpływ na dokonywane przez siebie wybory. Ważnym zadaniem rodziców, nauczycieli i pozostałych osób odpowiedzialnych za wychowanie będzie więc z pewnością przekazanie młodemu pokoleniu – obok ugruntowanych wartości – własnych doświadczeń, bycie dla nich autorytetem i punktem odniesienia. Aby to wszystko mogło się jednak dokonać, potrzebny jest czas i zaangażowanie ofiarowane młodzieży.  
  • 336 $a Redakcja naukowa monografii naukowej

Dublin Core

Pliki

Tom_3_www.pdf (3,19 MB)

  • Licencja: Licencja Repozytorium
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny