Osiąganie dobrostanu w cyfrowym świecie w kontekście potrzeb dzieci i młodzieży – indywidualne i społeczne wymiary zjawiska

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Osiąganie dobrostanu w cyfrowym świecie w kontekście potrzeb dzieci i młodzieży – indywidualne i społeczne wymiary zjawiska
  • Autor/Autorzy: IRENA PULAK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2024
  • Tom: 27
  • Numer: 4
  • ISSN: 2299-4890
  • DOI: 10.12775/SPI.2024.4.009
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/53765/40849
  • Strony od-do: 177-192
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest ukazanie wielowymiarowości dobrostanu cyfrowego, w ujęciu zarówno indywidualnym, jak i społecznym, w tym opisanie komponentów, które składają się na ogólną jakość życia w przestrzeni cyfrowej z punktu widzenia młodego użytkownika mediów cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem sfery informacyjnej i komunikacyjnej. W tekście przedstawione zostały zagadnienia związane z różnorodnością podejść i perspektyw w wymiarze teoretycznym i praktycznym. Szerzej opisano również zdolności i warunki, które są współcześnie wymagane, aby móc osiągnąć równowagę w korzystaniu z nowych technologii, sprawnie i bezpiecznie poruszać się w środowisku mediów cyfrowych, unikając potencjalnych zagrożeń oraz by wykorzystać tkwiący w nich potencjał. Omówiono również wspomagającą rolę rodziców i nauczycieli w procesie osiągania przez młode pokolenie dobrostanu w świecie mediów cyfrowych. Zaprezentowano i przeanalizowano wyniki prowadzonych na przestrzeni ostatnich lat badań, które ukazują poziom zanurzenia dzieci i młodzieży w przestrzeni cyfrowej oraz towarzyszące temu nowe zjawiska. Wskazano także na aktualne trendy i przemiany w sposobach korzystania z mediów, które mają wpływ na ogólny dobrostan jednostki.
    • The goal of this article is to show the multidimensional nature of dig-ital well-being, in both individual and social dimensions. It describes the components that contribute to overall quality of life in the digital sphere from the point of view of young digital media users, with a particular focus on the informational and communicative aspects. The text scrutinizes the diversity of theoretical and practical ap-proaches, as well as details the capacities and conditions that are required today to maintain a balance in the use of new technolo-gies. These include navigating the digital media space efficiently and safely, mitigating potential risks, and capitalizing on its opportunities. The supportive roles of parents and teachers in helping the younger generation achieve well-being in the digital media world are also discussed. The article presents and analyzes recent research findings that reveal the extent of children and young people’s immersion in dig-ital spaces and the emerging trends associated with this phenomenon. Additionally, it points out current patterns and transformations in media use that have an impact on the overall individual well-being.
  • Słowa kluczowe:
    • cyfrowy dobrostan
    • dzieci
    • młodzież
    • możliwości online
    • umiejętności cyfrowe
    • zagrożenia online
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Osiąganie dobrostanu w cyfrowym świecie w kontekście potrzeb dzieci i młodzieży – indywidualne i społeczne wymiary zjawiska
  • 003 $b 0000-0002-7735-4590
  • 003 $a IRENA PULAK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 27
  • 010 $a 4
  • 011 $a 2299-4890
  • 013 $a 10.12775/SPI.2024.4.009
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/53765/40849
  • 015 $a 177-192
  • 019 $a Celem artykułu jest ukazanie wielowymiarowości dobrostanu cyfrowego, w ujęciu zarówno indywidualnym, jak i społecznym, w tym opisanie komponentów, które składają się na ogólną jakość życia w przestrzeni cyfrowej z punktu widzenia młodego użytkownika mediów cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem sfery informacyjnej i komunikacyjnej. W tekście przedstawione zostały zagadnienia związane z różnorodnością podejść i perspektyw w wymiarze teoretycznym i praktycznym. Szerzej opisano również zdolności i warunki, które są współcześnie wymagane, aby móc osiągnąć równowagę w korzystaniu z nowych technologii, sprawnie i bezpiecznie poruszać się w środowisku mediów cyfrowych, unikając potencjalnych zagrożeń oraz by wykorzystać tkwiący w nich potencjał. Omówiono również wspomagającą rolę rodziców i nauczycieli w procesie osiągania przez młode pokolenie dobrostanu w świecie mediów cyfrowych. Zaprezentowano i przeanalizowano wyniki prowadzonych na przestrzeni ostatnich lat badań, które ukazują poziom zanurzenia dzieci i młodzieży w przestrzeni cyfrowej oraz towarzyszące temu nowe zjawiska. Wskazano także na aktualne trendy i przemiany w sposobach korzystania z mediów, które mają wpływ na ogólny dobrostan jednostki.
  • 020 $a The goal of this article is to show the multidimensional nature of dig-ital well-being, in both individual and social dimensions. It describes the components that contribute to overall quality of life in the digital sphere from the point of view of young digital media users, with a particular focus on the informational and communicative aspects. The text scrutinizes the diversity of theoretical and practical ap-proaches, as well as details the capacities and conditions that are required today to maintain a balance in the use of new technolo-gies. These include navigating the digital media space efficiently and safely, mitigating potential risks, and capitalizing on its opportunities. The supportive roles of parents and teachers in helping the younger generation achieve well-being in the digital media world are also discussed. The article presents and analyzes recent research findings that reveal the extent of children and young people’s immersion in dig-ital spaces and the emerging trends associated with this phenomenon. Additionally, it points out current patterns and transformations in media use that have an impact on the overall individual well-being.
  • 021 $a cyfrowy dobrostan
  • 021 $a dzieci
  • 021 $a młodzież
  • 021 $a możliwości online
  • 021 $a umiejętności cyfrowe
  • 021 $a zagrożenia online
  • 022 $a children
  • 022 $a digital skills
  • 022 $a digital well-being
  • 022 $a online opportunities
  • 022 $a online risks
  • 022 $a youth
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

2024_art_Pulak_I_Osiąganie dobrostanu w cyfrowym świecie w kontekście potrzeb dzieci i młodzieży.....pdf (197 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny