Edukacja domowa szansą na rozwój metauczenia się. Biograficzna perspektywa mamy-edukatorki
Opis
- Tytuł: Edukacja domowa szansą na rozwój metauczenia się. Biograficzna perspektywa mamy-edukatorki
- Autor/Autorzy: Danuta Kądziołka (Autor)
- Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
- Rok: 2024
- Tom: 27
- Numer: 4
- ISSN: 2299-4890
- Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/54653/40843
- Strony od-do: 47-68
- Abstrakt:
- Celem badania było jest zrozumienie, w jaki sposób edukacja domowa wpływa na rozwój kompetencji metauczenia się u dzieci, z perspektywy matki, która prowadzi taki sposób nauczania. Badanie koncentrowało się na zidentyfikowaniu motywacji, które skłoniły matkę do podjęcia edukacji domowej, analizie sposobu organizacji tego procesu oraz strategii stosowanych przez matkę-edukatorkę. Przeprowadzono badania jakościowe w oparciu o metodę biograficzną, wykorzystując wywiad narracyjny i analizę proksemiczną. Wyniki badań wskazują, że edukacja domowa sprzyja rozwojowi metauczenia się, umożliwiając dzieciom lepsze zrozumienie własnych procesów poznawczych oraz rozwój takich umiejętności, jak krytyczne myślenie i refleksja nad własnym uczeniem się. Na podstawie analizy doświadczeń matki-edukatorki zaproponowano praktyczne rekomendacje dla rodziców i edukatorów.
- The aim of this study was to explore the impact of home education on the development of metacognitive skills in children viewed through the lens of a mother who practices this form of teaching. The research focused on identifying the motivations behind the mother’s decision to pursue home education, the organization of the teaching process, and the strategies she employs. A qualitative research methodology was adopted, utilizing the biographical method, including narrative inter-views and proxemic analysis to gain a comprehensive understanding of the participant’s experiences.The findings indicate that home education fosters the development of metacognitive skills, enabling children to gain a deeper awareness of their cognitive processes and to enhance abilities such as critical thinking and self-reflection. Based on the analysis of the mother’s experiences, practical recommendations are proposed for parents and educators in supporting the development of metacognitive skills in a home education setting.
- Słowa kluczowe:
- edukacja domowa
- metauczenie się
- metoda biograficzna
- rozwój kompetencji
- samodzielne uczenie się
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Edukacja domowa szansą na rozwój metauczenia się. Biograficzna perspektywa mamy-edukatorki
- 003 $b 0009-0000-0599-2481
- 003 $a Danuta Kądziołka (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
- 008 $a 2024
- 009 $a 27
- 010 $a 4
- 011 $a 2299-4890
- 014 $a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/54653/40843
- 015 $a 47-68
- 019 $a Celem badania było jest zrozumienie, w jaki sposób edukacja domowa wpływa na rozwój kompetencji metauczenia się u dzieci, z perspektywy matki, która prowadzi taki sposób nauczania. Badanie koncentrowało się na zidentyfikowaniu motywacji, które skłoniły matkę do podjęcia edukacji domowej, analizie sposobu organizacji tego procesu oraz strategii stosowanych przez matkę-edukatorkę. Przeprowadzono badania jakościowe w oparciu o metodę biograficzną, wykorzystując wywiad narracyjny i analizę proksemiczną. Wyniki badań wskazują, że edukacja domowa sprzyja rozwojowi metauczenia się, umożliwiając dzieciom lepsze zrozumienie własnych procesów poznawczych oraz rozwój takich umiejętności, jak krytyczne myślenie i refleksja nad własnym uczeniem się. Na podstawie analizy doświadczeń matki-edukatorki zaproponowano praktyczne rekomendacje dla rodziców i edukatorów.
- 020 $a The aim of this study was to explore the impact of home education on the development of metacognitive skills in children viewed through the lens of a mother who practices this form of teaching. The research focused on identifying the motivations behind the mother’s decision to pursue home education, the organization of the teaching process, and the strategies she employs. A qualitative research methodology was adopted, utilizing the biographical method, including narrative inter-views and proxemic analysis to gain a comprehensive understanding of the participant’s experiences.The findings indicate that home education fosters the development of metacognitive skills, enabling children to gain a deeper awareness of their cognitive processes and to enhance abilities such as critical thinking and self-reflection. Based on the analysis of the mother’s experiences, practical recommendations are proposed for parents and educators in supporting the development of metacognitive skills in a home education setting.
- 021 $a edukacja domowa
- 021 $a metauczenie się
- 021 $a metoda biograficzna
- 021 $a rozwój kompetencji
- 021 $a samodzielne uczenie się
- 022 $a biographical method
- 022 $a competence development
- 022 $a home education
- 022 $a metacognitive skills
- 022 $a self-directed learning
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Edukacja domowa szansą na rozwój metauczenia się. Biograficzna perspektywa mamy-edukatorki
- Autor (Twórca): Danuta Kądziołka (Autor)
- Tytuł czasopisma : Studia Paedagogica Ignatiana
- Data: 2024
- Dyscyplina: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Słowa kluczowe w j. polskim:
- Struktura:
Pliki
2024_art_Kądziołka_D_Edukacja domowa szansą na rozwój metauczenia się. Biograficzna perspektywa mamy-edukatorki.pdf (531 KB)
- Licencja: CC BY-ND 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny