Kultura akademicka i kultura studencka a idea uniwersytetu

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Kultura akademicka i kultura studencka a idea uniwersytetu
  • Autor/Autorzy: ANDRZEJ GIELAROWSKI (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2024
  • Tom: 47
  • Numer: 4
  • ISSN: 2081-1446
  • DOI: 10.35765/pk.2024.4704.03
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2024.4704.03/2897
  • Strony od-do: 15-30
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Autor artykułu bada relacje między kulturą akademicką i kulturą studencką oraz analizuje stosunek obydwu wymienionych kultur do idei uniwersytetu. Badania prowadzone w tym artykule mają charakter fenomenologiczny, a ich celem jest opisanie istotowych rysów kultury akademickiej i studenckiej oraz idei uniwersytetu. W artykule chodzi o wskazanie ­teoretyczno-aksjologicznego podłoża działalności uniwersyteckiej, w ramach której mamy do czynienia z kulturą akademicką i studencką. Jednym z zadań artykułu jest określenie, która ze znanych koncepcji kultury koresponduje ze wszystkimi trzema wymienionymi w tytule elementami. Autor wskazuje, iż jest to pojęcie kultury określanej niemieckim słowem Bildung. To koncepcja kultury, która kładzie nacisk na kształtowanie lub formowanie osoby ludzkiej pod względem intelektualnym i moralnym, opisywana także za pomocą greckiego pojęcia paideia. Kultura jako kształtowanie (Bildung lub paideia) człowieka w zakresie jego człowieczeństwa łączy ideę uniwersytetu, kulturę akademicką i kulturę studencką. Elementy te pozostają wobec siebie w relacji fundowania: idea uniwersytetu stanowi aksjologiczną podstawę kultury akademickiej, a kultura akademicka jest aksjologicznym fundamentem kultury studenckiej. Relacja fundowania zachodząca między tymi rzeczywistościami potwierdza ich strukturalną jedność, wyrażającą się w jedności określających je wartości, takich jak prawda, dobro i piękno, a więc wartości intelektualnych, moralnych i estetycznych. Wartości te realizuje człowiek (nauczyciel, student) jako uczestnik życia uniwersyteckiego, kształtowany (wychowywany) w człowieczeństwie, rozumianym jako jego aksjologiczna istota.
    • The article examines the relationship between academic culture and student culture, analyzing their connection to the idea of the university. Adopting a phenomenological approach, it seeks to describe the essential features of these interrelated phenomena and the idea of the university. The study aims to outline the theoretical and axiological foundations of university life, where academic and student cultures coexist. One of the objectives is to determine which concept of culture encompasses all three elements mentioned in the title. The author indicates that this is the concept of culture encapsulated by the German term Bildung, which denotes the intellectual and moral shaping or formation of a human being, also captured by the Greek concept of paideia. Understanding culture as the shaping ( Bildung or paideia) of an individual’s humanity unites the idea of the university, academic culture and student culture. These elements share a foundational relationship: the idea of the university constitutes the axiological basis for academic culture, which, in turn, forms the axiological foundation for student culture. This foundational relationship attests to their structural unity, reflected in shared values such as truth, good and beauty – intellectual, moral and aesthetic ideals. These values are manifested by individuals whose humanity is shaped (or educated) – which is the axiological essence of a human being – through participation in university life, where academic culture and student cultures are cultivated in accordance with their essential nature. This structural and axiological unity is described in the article.
  • Słowa kluczowe:
    • kultura akademicka
    • kultura studencka
    • uniwersytet
    • wartości
    • wychowanie
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 $a Kultura akademicka i kultura studencka a idea uniwersytetu
  • 003 $b 0000-0002-6421-3967
  • 003 $a ANDRZEJ GIELAROWSKI (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 005 $a Praca oryginalna
  • 006 $a Perspektywy Kultury
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 47
  • 010 $a 4
  • 011 $a 2081-1446
  • 013 $a 10.35765/pk.2024.4704.03
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2024.4704.03/2897
  • 015 $a 15-30
  • 017 $a polski
  • 019 $a Autor artykułu bada relacje między kulturą akademicką i kulturą studencką oraz analizuje stosunek obydwu wymienionych kultur do idei uniwersytetu. Badania prowadzone w tym artykule mają charakter fenomenologiczny, a ich celem jest opisanie istotowych rysów kultury akademickiej i studenckiej oraz idei uniwersytetu. W artykule chodzi o wskazanie ­teoretyczno-aksjologicznego podłoża działalności uniwersyteckiej, w ramach której mamy do czynienia z kulturą akademicką i studencką. Jednym z zadań artykułu jest określenie, która ze znanych koncepcji kultury koresponduje ze wszystkimi trzema wymienionymi w tytule elementami. Autor wskazuje, iż jest to pojęcie kultury określanej niemieckim słowem Bildung. To koncepcja kultury, która kładzie nacisk na kształtowanie lub formowanie osoby ludzkiej pod względem intelektualnym i moralnym, opisywana także za pomocą greckiego pojęcia paideia. Kultura jako kształtowanie (Bildung lub paideia) człowieka w zakresie jego człowieczeństwa łączy ideę uniwersytetu, kulturę akademicką i kulturę studencką. Elementy te pozostają wobec siebie w relacji fundowania: idea uniwersytetu stanowi aksjologiczną podstawę kultury akademickiej, a kultura akademicka jest aksjologicznym fundamentem kultury studenckiej. Relacja fundowania zachodząca między tymi rzeczywistościami potwierdza ich strukturalną jedność, wyrażającą się w jedności określających je wartości, takich jak prawda, dobro i piękno, a więc wartości intelektualnych, moralnych i estetycznych. Wartości te realizuje człowiek (nauczyciel, student) jako uczestnik życia uniwersyteckiego, kształtowany (wychowywany) w człowieczeństwie, rozumianym jako jego aksjologiczna istota.
  • 020 $a The article examines the relationship between academic culture and student culture, analyzing their connection to the idea of the university. Adopting a phenomenological approach, it seeks to describe the essential features of these interrelated phenomena and the idea of the university. The study aims to outline the theoretical and axiological foundations of university life, where academic and student cultures coexist. One of the objectives is to determine which concept of culture encompasses all three elements mentioned in the title. The author indicates that this is the concept of culture encapsulated by the German term Bildung, which denotes the intellectual and moral shaping or formation of a human being, also captured by the Greek concept of paideia. Understanding culture as the shaping ( Bildung or paideia) of an individual’s humanity unites the idea of the university, academic culture and student culture. These elements share a foundational relationship: the idea of the university constitutes the axiological basis for academic culture, which, in turn, forms the axiological foundation for student culture. This foundational relationship attests to their structural unity, reflected in shared values such as truth, good and beauty – intellectual, moral and aesthetic ideals. These values are manifested by individuals whose humanity is shaped (or educated) – which is the axiological essence of a human being – through participation in university life, where academic culture and student cultures are cultivated in accordance with their essential nature. This structural and axiological unity is described in the article.
  • 021 $a kultura akademicka
  • 021 $a kultura studencka
  • 021 $a uniwersytet
  • 021 $a wartości
  • 021 $a wychowanie
  • 022 $a academic culture
  • 022 $a education
  • 022 $a student culture
  • 022 $a university
  • 022 $a values
  • 966 $a nauki o kulturze i religii
  • 985 $a Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • 985 $b Wydział Filozoficzny

Dublin Core

Pliki

2024_art_Gielarowski_A_Kultura akademicka i kultura studencka a idea uniwersytetu.pdf (235 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny