Edukacja domowa w Polsce – perspektywa rodziców

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Edukacja domowa w Polsce – perspektywa rodziców
  • Autor/Autorzy: AGNIESZKA KACZOR (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne
  • Rok: 2023
  • Tom: 43
  • ISSN: 1730-6795
  • e-ISSN: 2449-8971
  • DOI: 10.25951/12953
  • Adres www:: https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/43.pdf
  • Strony od-do: 333-345
  • Abstrakt:
    • W artykule przedstawiono kontekst prawny i historyczny edukacji domowej w Polsce. Mając na celu ukazanie swoistości edukacji domowej z perspektywy rodziców, przeprowadzono badania jakościowe. Odwołując się do koncepcji jakościowej analizy treści Mayringa, dokonano analizy treści blogów poświęconych edukacji domowej. W wyniku przeprowadzonych badań ukazano obszary zaangażowania rodziców w edukację domową. Wskazano na wyzwania, trudności i rozterki, jakie towarzyszom rodzicom, którzy biorą na siebie obowiązki szkoły. Dostrzeżono kryzys relacji pomiędzy szkołą a rodzicami edukującymi domowo. Za główne przeszkody we współpracy rodziny i szkoły uznano zniechęcanie rodziców do edukacji domowej oraz brak wsparcia i przychylności ze strony dyrektorów i nauczycieli. W związku z powyższym istotne wydaje się stworzenie systemu wsparcia dla rodziców edukujących domowo oraz wypracowanie rozwiązań, które będą odpowiedzią na potrzeby uczniów uczących się w domu.
    • The article presents the legal and historical context of home education in Poland. In order to show the specificity of home education from the perspective of parents, qualitative research was carried out. Referring to Mayring’s concept of qualitative content analysis, an analysis of the content of homeschooling blogs was made. As a result of the conducted research, the areas of parental involvement in home education were shown. The challenges, difficulties and dilemmas that accompany parents who take on the responsibilities of the school were pointed out. A crisis in the relationship between the school and homeschooling parents was noticed. The main obstacles to cooperation between family and school were the discouraging of parents from homeschooling and the lack of support and favor from principals and teachers.Therefore, it seems important to create a support system for parents who educate at home and to develop solutions that will respond to the needs of students learning at home.
  • Słowa kluczowe:
    • edukacja domowa
    • kształcenie domowe
    • rodzice
    • rodzina
  • Dyscyplina: nauki o rodzinie

MARC

  • 002 $a Edukacja domowa w Polsce – perspektywa rodziców
  • 003 $a AGNIESZKA KACZOR (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 43
  • 011 $a 1730-6795
  • 012 $a 2449-8971
  • 013 $a 10.25951/12953
  • 014 $a https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/43.pdf
  • 015 $a 333-345
  • 019 $a W artykule przedstawiono kontekst prawny i historyczny edukacji domowej w Polsce. Mając na celu ukazanie swoistości edukacji domowej z perspektywy rodziców, przeprowadzono badania jakościowe. Odwołując się do koncepcji jakościowej analizy treści Mayringa, dokonano analizy treści blogów poświęconych edukacji domowej. W wyniku przeprowadzonych badań ukazano obszary zaangażowania rodziców w edukację domową. Wskazano na wyzwania, trudności i rozterki, jakie towarzyszom rodzicom, którzy biorą na siebie obowiązki szkoły. Dostrzeżono kryzys relacji pomiędzy szkołą a rodzicami edukującymi domowo. Za główne przeszkody we współpracy rodziny i szkoły uznano zniechęcanie rodziców do edukacji domowej oraz brak wsparcia i przychylności ze strony dyrektorów i nauczycieli. W związku z powyższym istotne wydaje się stworzenie systemu wsparcia dla rodziców edukujących domowo oraz wypracowanie rozwiązań, które będą odpowiedzią na potrzeby uczniów uczących się w domu.
  • 020 $a The article presents the legal and historical context of home education in Poland. In order to show the specificity of home education from the perspective of parents, qualitative research was carried out. Referring to Mayring’s concept of qualitative content analysis, an analysis of the content of homeschooling blogs was made. As a result of the conducted research, the areas of parental involvement in home education were shown. The challenges, difficulties and dilemmas that accompany parents who take on the responsibilities of the school were pointed out. A crisis in the relationship between the school and homeschooling parents was noticed. The main obstacles to cooperation between family and school were the discouraging of parents from homeschooling and the lack of support and favor from principals and teachers.Therefore, it seems important to create a support system for parents who educate at home and to develop solutions that will respond to the needs of students learning at home.
  • 021 $a edukacja domowa
  • 021 $a kształcenie domowe
  • 021 $a rodzice
  • 021 $a rodzina
  • 022 $a family
  • 022 $a home education
  • 022 $a homeschooling
  • 022 $a parents
  • 966 $a nauki o rodzinie
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

2023_art_Kaczor_A_Edukacja domowa w Polsce_perspektywa rodziców_Studia Pedagogiczne.....pdf (5,42 MB)

  • Licencja: CC BY 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny