Etyka współczesna

Kolekcja
redakcje
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Etyka współczesna
  • Redaktor/Redaktorzy:
    • ANNA BUGAJSKA (Redaktor)
    • PIOTR ŚWIERCZ (Redaktor)
  • Wydawca: Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Rok: 2024
  • Miejsce wydania: Kraków
  • Liczba stron: 368
  • Adres URL: https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/etyka_wspolczesna.pdf
  • Abstrakt w j. polskim: Etyka współczesna, czyli jaka? Podejmując refleksję nad kształtem tomu, który oddawany jest do rąk Czytelników, zespół redakcyjny stanął przed nie lada wyzwaniem. Z jednej strony, istnieją klasyczne, nazwane i dobrze opisane tradycje etyczne oraz problemy, z którymi ludzkość zmaga się w każdym pokoleniu. Z drugiej, nowsze konteksty technologiczne i społeczne wyłaniają szereg nowych pytań i problemów, a nurty nowej humanistyki mają wpływ na formułowanie odpowiedzi etycznej oraz na krytyczną recepcję i przepracowanie wcześniej już istniejących kategorii. Pojawiają się trendy, których popularność obecnie sprawia, że nie można ich pominąć, a jednocześnie trudno ocenić ich żywotność w skali stuleci. Jakiej etyki potrzebuje współczesność? Jak współczesność kształtuje etykę? Kto powinien tworzyć etykę? I dla kogo?      Redaktorzy niniejszego tomu w pierwszej kolejności stanęli przed wyzwaniem wyłonienia kategorii etycznych, które nie tylko dałyby się dobrze opisać, ale i wykazywałyby pewną wystarczająco udokumentowaną żywotność. Przeglądając istniejącą literaturę przedmiotu, widać spore zainteresowanie kategoriami związanymi z posthumanizmem, sztuczną inteligencją, biopolityką czy neoliberalizmem, jak również z narracjami, mitami, emocjami czy też – szerzej – nieracjonalnymi źródłami naszych zachowań i sądów moralnych. Nie można jednak wykluczać z dyskusji, tak jak czasami się to czyni, kategorii dobrze znanych, które poddają się nowym analizom w zderzeniu z problemami frapującymi dla dzisiejszych odbiorców i twórców odpowiedzi etycznej. Grono tych ostatnich jest niezwykle szerokie: wraz z indywidualizacją i subiektywizacją widzimy tendencję do przerzucenia odpowiedzialności na każdego człowieka z osobna, człowieka, który często nie posiada wykształcenia filozoficznego i zwykle znajduje się w postawie konsumenta względem proponowanych modeli. Te modele mogą znajdować źródło w rozwoju myśli filozoficznej, ale też w kulturze technologicznej czy korporacyjnej lub we wcześniej zaprogramowanych algorytmach, bańkach mediów społecznościowych czy nawet w kulturze masowej – a więc w strukturze narracji. Etyka zatem znajduje się w samym środku problematyki związanej z kształtem współczesnego świata, a jej przeglądowa znajomość jest konieczna dla krytycznego i samodzielnego funkcjonowania w jego strukturach.
  • Struktura:
    • Wydział Pedagogiczny
    • Instytut Neofilologii
  • Dyscyplina:
    • filozofia
    • filozofia

MARC

  • 002 $a Etyka współczesna
  • 003 $a ANNA BUGAJSKA (Redaktor)
  • 003 $b 0000-0001-6078-7405
  • 003 $a PIOTR ŚWIERCZ (Redaktor)
  • 003 $b 0000-0002-6290-879X
  • 004 $a Monografia naukowa
  • 005 $a 2024
  • 008 $b Akademia Ignatianum w Krakowie
  • 009 $a 978-83-7614-632-4
  • 010 $a 978-83-7614-624-9
  • 013 $a https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/etyka_wspolczesna.pdf
  • 014 $a Słowniki społeczne
  • 017 $a XV
  • 018 $a Kraków
  • 019 $a 368
  • 024 $a Etyka współczesna, czyli jaka? Podejmując refleksję nad kształtem tomu, który oddawany jest do rąk Czytelników, zespół redakcyjny stanął przed nie lada wyzwaniem. Z jednej strony, istnieją klasyczne, nazwane i dobrze opisane tradycje etyczne oraz problemy, z którymi ludzkość zmaga się w każdym pokoleniu. Z drugiej, nowsze konteksty technologiczne i społeczne wyłaniają szereg nowych pytań i problemów, a nurty nowej humanistyki mają wpływ na formułowanie odpowiedzi etycznej oraz na krytyczną recepcję i przepracowanie wcześniej już istniejących kategorii. Pojawiają się trendy, których popularność obecnie sprawia, że nie można ich pominąć, a jednocześnie trudno ocenić ich żywotność w skali stuleci. Jakiej etyki potrzebuje współczesność? Jak współczesność kształtuje etykę? Kto powinien tworzyć etykę? I dla kogo?      Redaktorzy niniejszego tomu w pierwszej kolejności stanęli przed wyzwaniem wyłonienia kategorii etycznych, które nie tylko dałyby się dobrze opisać, ale i wykazywałyby pewną wystarczająco udokumentowaną żywotność. Przeglądając istniejącą literaturę przedmiotu, widać spore zainteresowanie kategoriami związanymi z posthumanizmem, sztuczną inteligencją, biopolityką czy neoliberalizmem, jak również z narracjami, mitami, emocjami czy też – szerzej – nieracjonalnymi źródłami naszych zachowań i sądów moralnych. Nie można jednak wykluczać z dyskusji, tak jak czasami się to czyni, kategorii dobrze znanych, które poddają się nowym analizom w zderzeniu z problemami frapującymi dla dzisiejszych odbiorców i twórców odpowiedzi etycznej. Grono tych ostatnich jest niezwykle szerokie: wraz z indywidualizacją i subiektywizacją widzimy tendencję do przerzucenia odpowiedzialności na każdego człowieka z osobna, człowieka, który często nie posiada wykształcenia filozoficznego i zwykle znajduje się w postawie konsumenta względem proponowanych modeli. Te modele mogą znajdować źródło w rozwoju myśli filozoficznej, ale też w kulturze technologicznej czy korporacyjnej lub we wcześniej zaprogramowanych algorytmach, bańkach mediów społecznościowych czy nawet w kulturze masowej – a więc w strukturze narracji. Etyka zatem znajduje się w samym środku problematyki związanej z kształtem współczesnego świata, a jej przeglądowa znajomość jest konieczna dla krytycznego i samodzielnego funkcjonowania w jego strukturach.
  • 336 $a Redakcja naukowa monografii naukowej
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Neofilologii
  • 999 $a filozofia
  • 999 $a filozofia

Dublin Core

Pliki

2024_mono_Bugajska_A_Świercz_P_Etyka_wspolczesna.pdf (2,46 MB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny