Ryzyko uzależnienia cyfrowego małych dzieci w perspektywie terapeutów i opiekunów/wychowawców

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Ryzyko uzależnienia cyfrowego małych dzieci w perspektywie terapeutów i opiekunów/wychowawców
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: The Prison Systems Review
  • Rok: 2024
  • Tom: 2
  • Numer: 2/2024
  • ISSN: 2658-0535
  • DOI: 10.52694/ThPSR.2024.2.19
  • Adres www:: http://psr.edu.pl/view/abstracts/issue_id/524
  • Strony od-do: 397-414
  • Abstrakt:
    • Technologie cyfrowe stanowią integralną część życia współczesnego człowieka, jednak coraz częściej wskazuje się na rozmaite negatywne konsekwencje ich nadmiernego używania. Za szczególne niepokojące uznać należy – coraz bardziej powszechne – udostępnianie urządzeń cyfrowych małym dzieciom. Dzieci w wieku poniemowlęcym, a nawet niemowlęta ze smartfonami czy tabletami swoich rodziców, a czasem nawet własnymi (!) w rączkach nie należą niestety do rzadkości. Ryzyko uzależnienia cyfrowego najmłodszych jest realne, a jego skutki prowadzą do znacznych deficytów i poważnych zaburzeń ich rozwoju, co niekiedy przyjmuje skrajną postać i bywa nazywane cyfrowym autyzmem. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na powyższy problem i prezentacja wyników badań przeprowadzonych wśród terapeutów i opiekunów/wychowawców na temat ryzyka uzależnienia cyfrowego dzieci i związanej z tym potrzeby profilaktycznej edukacji medialnej rodziców.
    • Digital technologies are an integral part of modern life, but attention is increasingly being drawn to the various negative consequences of their overuse. Particularly worrying is the – increasingly common – sharing of digital devices with young children. Infants and young children with their parents' smartphones and tablets, and sometimes even their own (!) in their hands, are unfortunately not uncommon. The risk of digital addiction of the youngest is real and its consequences lead to significant deficits and serious disorders of their development, which sometimes take an extreme form and are sometimes called digital autism. The aim of this article is to draw attention to the above problem and to present the results of a qualitative study conducted among therapists and caregivers/educators on the risk of digital addiction in children and the related need for preventive media education for parents.
  • Słowa kluczowe:
    • cyfrowa profilaktyka
    • cyfrowy autyzm
    • konsekwencje uzależnienia cyfrowego
    • profilaktyczna edukacja medialna
    • uzależnienie cyfrowe
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a Ryzyko uzależnienia cyfrowego małych dzieci w perspektywie terapeutów i opiekunów/wychowawców
  • 003 b 0000-0002-5167-2128
  • 003 b 0000-0002-6106-4695
  • 003 a Elżbieta Lubińska-Kościółek (Autor)
  • 003 a Tamara Cierpiałowska (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a The Prison Systems Review
  • 008 a 2024
  • 009 a 2
  • 010 a 2/2024
  • 011 a 2658-0535
  • 013 a 10.52694/ThPSR.2024.2.19
  • 014 a http://psr.edu.pl/view/abstracts/issue_id/524
  • 015 a 397-414
  • 019 a Technologie cyfrowe stanowią integralną część życia współczesnego człowieka, jednak coraz częściej wskazuje się na rozmaite negatywne konsekwencje ich nadmiernego używania. Za szczególne niepokojące uznać należy – coraz bardziej powszechne – udostępnianie urządzeń cyfrowych małym dzieciom. Dzieci w wieku poniemowlęcym, a nawet niemowlęta ze smartfonami czy tabletami swoich rodziców, a czasem nawet własnymi (!) w rączkach nie należą niestety do rzadkości. Ryzyko uzależnienia cyfrowego najmłodszych jest realne, a jego skutki prowadzą do znacznych deficytów i poważnych zaburzeń ich rozwoju, co niekiedy przyjmuje skrajną postać i bywa nazywane cyfrowym autyzmem. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na powyższy problem i prezentacja wyników badań przeprowadzonych wśród terapeutów i opiekunów/wychowawców na temat ryzyka uzależnienia cyfrowego dzieci i związanej z tym potrzeby profilaktycznej edukacji medialnej rodziców.
  • 020 a Digital technologies are an integral part of modern life, but attention is increasingly being drawn to the various negative consequences of their overuse. Particularly worrying is the – increasingly common – sharing of digital devices with young children. Infants and young children with their parents' smartphones and tablets, and sometimes even their own (!) in their hands, are unfortunately not uncommon. The risk of digital addiction of the youngest is real and its consequences lead to significant deficits and serious disorders of their development, which sometimes take an extreme form and are sometimes called digital autism. The aim of this article is to draw attention to the above problem and to present the results of a qualitative study conducted among therapists and caregivers/educators on the risk of digital addiction in children and the related need for preventive media education for parents.
  • 021 a cyfrowa profilaktyka
  • 021 a cyfrowy autyzm
  • 021 a konsekwencje uzależnienia cyfrowego
  • 021 a profilaktyczna edukacja medialna
  • 021 a uzależnienie cyfrowe
  • 022 a consequences of digital addiction
  • 022 a digital addiction
  • 022 a digital prevention
  • 022 a preventive media education
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

2024_Cierpiałowska_T_Lubińska_Kościółek_E_Ryzyko uzależnienia cyfrowego małych....pdf (184 KB)

  • Licencja: CC BY-NC 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.