NAUCZYCIEL W TEORII SOCJOLOGICZNEJ: POCZĄTKI BADAŃ I GŁÓWNE INSPIRACJE

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: NAUCZYCIEL W TEORII SOCJOLOGICZNEJ: POCZĄTKI BADAŃ I GŁÓWNE INSPIRACJE
  • Autor/Autorzy: JAROSŁAW CHARCHUŁA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Osvìtologìâ : ukraïnsko-polʹsʹkij naukovij žurnal = Oświatologia : ukraińsko-polski[e] czasopismo naukowe
  • Rok: 2022
  • Tom: 11
  • Numer: 11
  • ISSN: 2226-3012
  • DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.8
  • Adres www:: https://osvitologia.kubg.edu.ua/index.php/osvitologia/article/view/172
  • Strony od-do: 83-90
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest usystematyzowanie najważniejszych pojęć zawodu nauczyciela jako kategorii społecznej. Przedstawiona analiza poświęcona jest pochodzeniu i rozwojowi tych pojęć w perspektywie historycznej. Nauczyciele to szczególna grupa zawodowa, która różni się od innych ich etosem zawodowym i funkcją społeczną. Analizując dynamikę procesów zachodzących w szkole, można wyróżnić dwie dziedziny budownictwa kulturalnego - wspólnotę uczniów i wspólnotę nauczycieli. Szkoła jest środowiskiem specyficznych wartości i norm, na podstawie których modele zachowań tworzą inne instytucje społeczne. Analiza ma na celu dokładne opisanie odpowiedniej podstawy koncepcyjnej dla lepszego zrozumienia rzeczywistości nauczycieli i zainspirowanie ich do dalszych badań z socjologicznego punktu widzenia. Podwójne wewnętrzne i zewnętrzne rozumienie nauczyciela w socjologii jako przedmiotu edukacyjnego i kategorii społecznej wymaga stworzenia syntezy, która pokonuje tę dwoistość, tak aby można było określić, w jakim stopniu pozycja społeczna nauczycieli przewiduje ich pozycję w systemie edukacyjnym i odwrotnie. Z socjologicznego punktu widzenia wydaje się być znalezienie koncepcji, która odrzuca modele holistyczne lub globalizacji i oferuje dialog, który koncentruje się przede wszystkim na różnorodności pochodzenia etnicznego i kultur i pogłębia się w perspektywach fenomenologicznych. Budowanie takiego modelu wokół okoliczności niezbędnych nauczycielom do wspierania takiej kontroli nad produktywnością wymaga uwagi na odpowiednie praktyki zatrudniania, szkolenia i socjalizacji zawodowej.
    • The purpose of the article is to systematize the most important concepts concerning the teaching profession as a social category. The analyses presented show the origins and development of these concepts in a historical perspective. Teachers are a specific professional group that differs from other professional groups in terms of its ethos and its social function. Analyzing the dynamics of the processes taking place in the school, two fields of cultural construction can be identified — the community of students and the community of teachers. The school is an environment of specific values and norms, on the basis of which patterns of behavior separate from other social institutions are formed. The analyses carried out are intended to help accurately describe an adequate conceptual framework for a better understanding of the reality of teachers and to inspire further research on them from a sociological perspective. The dual internal and external understanding of the teacher in sociology as an educational subject and social category requires the creation of a synthesis that overcomes this duality, so that it is possible to determine to what extent the social position of teachers predicts their position in the education system and vice versa. From a sociological perspective, the solution seems to be to find a concept that rejects holistic or globalizing models and offers a dialogue that focuses primarily on the diversity of ethnic origins and cultures and delves into phenomenological perspectives. Building such a model around the circumstances necessary for teachers to maintain such control over performance requires attention to appropriate recruitment, training and professional socialization practices.
  • Słowa kluczowe:
    • kategoria społeczna
    • profesjonalizacja
    • rola społeczna
    • socjologia edukacji
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a NAUCZYCIEL W TEORII SOCJOLOGICZNEJ: POCZĄTKI BADAŃ I GŁÓWNE INSPIRACJE
  • 003 $b 0000-0002-8470-7374
  • 003 $a JAROSŁAW CHARCHUŁA (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Osvìtologìâ : ukraïnsko-polʹsʹkij naukovij žurnal = Oświatologia : ukraińsko-polski[e] czasopismo naukowe
  • 008 $a 2022
  • 009 $a 11
  • 010 $a 11
  • 011 $a 2226-3012
  • 013 $a https://doi.org/10.28925/2226-3012.2022.11.8
  • 014 $a https://osvitologia.kubg.edu.ua/index.php/osvitologia/article/view/172
  • 015 $a 83-90
  • 019 $a Celem artykułu jest usystematyzowanie najważniejszych pojęć zawodu nauczyciela jako kategorii społecznej. Przedstawiona analiza poświęcona jest pochodzeniu i rozwojowi tych pojęć w perspektywie historycznej. Nauczyciele to szczególna grupa zawodowa, która różni się od innych ich etosem zawodowym i funkcją społeczną. Analizując dynamikę procesów zachodzących w szkole, można wyróżnić dwie dziedziny budownictwa kulturalnego - wspólnotę uczniów i wspólnotę nauczycieli. Szkoła jest środowiskiem specyficznych wartości i norm, na podstawie których modele zachowań tworzą inne instytucje społeczne. Analiza ma na celu dokładne opisanie odpowiedniej podstawy koncepcyjnej dla lepszego zrozumienia rzeczywistości nauczycieli i zainspirowanie ich do dalszych badań z socjologicznego punktu widzenia. Podwójne wewnętrzne i zewnętrzne rozumienie nauczyciela w socjologii jako przedmiotu edukacyjnego i kategorii społecznej wymaga stworzenia syntezy, która pokonuje tę dwoistość, tak aby można było określić, w jakim stopniu pozycja społeczna nauczycieli przewiduje ich pozycję w systemie edukacyjnym i odwrotnie. Z socjologicznego punktu widzenia wydaje się być znalezienie koncepcji, która odrzuca modele holistyczne lub globalizacji i oferuje dialog, który koncentruje się przede wszystkim na różnorodności pochodzenia etnicznego i kultur i pogłębia się w perspektywach fenomenologicznych. Budowanie takiego modelu wokół okoliczności niezbędnych nauczycielom do wspierania takiej kontroli nad produktywnością wymaga uwagi na odpowiednie praktyki zatrudniania, szkolenia i socjalizacji zawodowej.
  • 020 $a The purpose of the article is to systematize the most important concepts concerning the teaching profession as a social category. The analyses presented show the origins and development of these concepts in a historical perspective. Teachers are a specific professional group that differs from other professional groups in terms of its ethos and its social function. Analyzing the dynamics of the processes taking place in the school, two fields of cultural construction can be identified — the community of students and the community of teachers. The school is an environment of specific values and norms, on the basis of which patterns of behavior separate from other social institutions are formed. The analyses carried out are intended to help accurately describe an adequate conceptual framework for a better understanding of the reality of teachers and to inspire further research on them from a sociological perspective. The dual internal and external understanding of the teacher in sociology as an educational subject and social category requires the creation of a synthesis that overcomes this duality, so that it is possible to determine to what extent the social position of teachers predicts their position in the education system and vice versa. From a sociological perspective, the solution seems to be to find a concept that rejects holistic or globalizing models and offers a dialogue that focuses primarily on the diversity of ethnic origins and cultures and delves into phenomenological perspectives. Building such a model around the circumstances necessary for teachers to maintain such control over performance requires attention to appropriate recruitment, training and professional socialization practices.
  • 021 $a kategoria społeczna
  • 021 $a profesjonalizacja
  • 021 $a rola społeczna
  • 021 $a socjologia edukacji
  • 022 $a professionalization
  • 022 $a social category
  • 022 $a social role
  • 022 $a sociology of education;
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

2022_art_Charchuła_J_NAUCZYCIEL W TEORII SOCJOLOGICZNEJ_POCZĄTKI BADAŃ I GŁÓWNE INSPIRACJE.pdf (608 KB)

  • Licencja: CC BY-NC 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny