Technologie informacyjno-komunikacyjne w samorządzie lokalnym – przykład Miechowa

Kolekcja
rozdziały
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Technologie informacyjno-komunikacyjne w samorządzie lokalnym – przykład Miechowa
  • Autor: HUBERT GUZ (Autor)
  • Strony od-do: 111-148
  • Tytuł monografii: Komunikowanie polityczne i publiczne w nowych mediach. Wybrane przykłady
  • Wydawca: Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Rok wydania: 2025
  • Miejsce wydania: Kraków
  • Adres URL: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/komunikowanie-polityczne-i-publiczne-w-nowych-mediach.htm
  • Abstrakt w j. polskim: W tekście przedstawiono problematykę wykorzystania Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (ICT) przez samorząd lokalny. Za inspirację do analizy  posłużyła gmina miejsko-wiejska Miechów, a dodatkowy punkt odniesienia stanowią dane statystyczne, obrazujące wykorzystanie ICT przez administrację publiczną w Polsce. Ustalono teoretyczne ramy analizy definiując i odnosząc do kontekstu samorządu lokalnego takie zjawiska, jak: e-administracja,  transformacja cyfrowa oraz ICT. Wyróżniono i poddano analizie elementy składowe ICT w samorządzie lokalnym: 1) ludzie (mieszkańcy, urzędnicy, władze samorządowe); 2) wiedza, dane, informacje; 3) strategie, zasady i procedury; 4) oprogramowanie; 5) urządzenia oraz sieci. Przegląd działań Miechowa w ramach wskazanych obszarów dowiódł konieczności ich integracji na poziomie samorządu poprzez strategiczne zarządzanie, przy jednoczesnej koordynacji działań i części narzędzi ICT na poziomie krajowym. Kluczowe wyzwania samorządów lokalnych, w ramach analizowanych elementów ICT, dotyczą: – kompetencji cyfrowych mieszkańców oraz urzędników, przekonania liderów samorządowych do ICT jako narzędzia i jednocześnie warunku koniecznego rozwoju, – wykorzystywania ICT do zarządzania danymi oraz komunikacji z mieszkańcami, w tym do aktywowania partycypacji społecznej, w ujęciu instytucjonalnym natomiast – wykorzystywania możliwości ICT do uczenia się organizacji, – strategicznego i jedocześnie „zwinnego” zarządzania ICT, uwzględniającego uwarunkowania lokalne, ale także regionalne krajowe i wspólnotowe,– optymalizacji oprogramowania poprzez szukanie najefektywniejszych rozwiązań przy zachowaniu bezpieczeństwa, interoperacyjności i wysokiej użyteczności dla obywateli oraz urzędników,– zapewnienia stałego rozwoju koniecznej infrastruktury sprzętowej i sieciowej.W rozdziale odniesiono się także do roli, jaką pełnią projekty finansowane z programów UE w polityce rozwoju ICT w Polsce.
  • Abstrakt w j. angielskim: The text describes the use of Information and Communication Technologies (ICT) by local self-government. The municipality of Miechów (urban-rural commune) was used as an inspiration for the analysis. As the point of refe[1]rence the statistical data showing the use of ICT by public administration in Poland was used. A theoretical framework for the analysis was established by defining e-government, digital transformation and ICT in the context of local self-government. The components of ICT in local self-government: 1) people (citizens, officials, local self-government); 2) knowledge, data, information; 3) strategies, rules and procedures; 4) software; 5) devices and networks (har[1]dware) – were distinguished and analysed. A review of Miechów’s activities proved the need of integration them. This integration should occur at the local self-government level (by strategic management), while coordinating activities and some of ICT tools at the national level. The key challenges of local self-government in are of the ICT, concern:  – digital competence of citizens and public administration, convincing local government leaders of ICT as a tool and at the same time a pre[1]requisite for development,  – the use of ICT for data management and communication with citizens, including development of public participation; in institutional terms, the use of ICT for organizational learning,  – strategic and agile management of ICT, taking into account conditions (local as well as regional, national and European),  – optimisation of software by seeking for the most effective solutions while maintaining security, interoperability and high usability for citi[1]zens and public administration,  – continuously developing the necessary hardware and network infrastructure. The chapter also refers to the role played by projects financed from EU pro[1]grammes in the ICT development policy in Poland
  • Słowa kluczowe w j. polskim:
    • e-administracja
    • samorząd lokalny
    • Technologie Informacyjno-Komunikacyjne (ICT)
    • transformacja cyfrowa
  • Struktura:
    • Wydział Pedagogiczny
    • Instytut Nauk o Polityce i Administracji
  • Dyscyplina: nauki o polityce i administracji

MARC

  • 002 a Technologie informacyjno-komunikacyjne w samorządzie lokalnym – przykład Miechowa
  • 003 a HUBERT GUZ (Autor)
  • 003 f AGNIESZKA GRZECHYNKA (Redaktor)
  • 003 f KATARZYNA SZMYD (Redaktor)
  • 005 a Rozdział w książce
  • 006 a 111-148
  • 011 a https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/komunikowanie-polityczne-i-publiczne-w-nowych-mediach.htm
  • 012 a Komunikowanie polityczne i publiczne w nowych mediach. Wybrane przykłady
  • 013 a 2025
  • 014 c Akademia Ignatianum w Krakowie
  • 015 a Kraków
  • 017 a 978-83-7614-604-1
  • 021 a W tekście przedstawiono problematykę wykorzystania Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (ICT) przez samorząd lokalny. Za inspirację do analizy  posłużyła gmina miejsko-wiejska Miechów, a dodatkowy punkt odniesienia stanowią dane statystyczne, obrazujące wykorzystanie ICT przez administrację publiczną w Polsce. Ustalono teoretyczne ramy analizy definiując i odnosząc do kontekstu samorządu lokalnego takie zjawiska, jak: e-administracja,  transformacja cyfrowa oraz ICT. Wyróżniono i poddano analizie elementy składowe ICT w samorządzie lokalnym: 1) ludzie (mieszkańcy, urzędnicy, władze samorządowe); 2) wiedza, dane, informacje; 3) strategie, zasady i procedury; 4) oprogramowanie; 5) urządzenia oraz sieci. Przegląd działań Miechowa w ramach wskazanych obszarów dowiódł konieczności ich integracji na poziomie samorządu poprzez strategiczne zarządzanie, przy jednoczesnej koordynacji działań i części narzędzi ICT na poziomie krajowym. Kluczowe wyzwania samorządów lokalnych, w ramach analizowanych elementów ICT, dotyczą: – kompetencji cyfrowych mieszkańców oraz urzędników, przekonania liderów samorządowych do ICT jako narzędzia i jednocześnie warunku koniecznego rozwoju, – wykorzystywania ICT do zarządzania danymi oraz komunikacji z mieszkańcami, w tym do aktywowania partycypacji społecznej, w ujęciu instytucjonalnym natomiast – wykorzystywania możliwości ICT do uczenia się organizacji, – strategicznego i jedocześnie „zwinnego” zarządzania ICT, uwzględniającego uwarunkowania lokalne, ale także regionalne krajowe i wspólnotowe,– optymalizacji oprogramowania poprzez szukanie najefektywniejszych rozwiązań przy zachowaniu bezpieczeństwa, interoperacyjności i wysokiej użyteczności dla obywateli oraz urzędników,– zapewnienia stałego rozwoju koniecznej infrastruktury sprzętowej i sieciowej.W rozdziale odniesiono się także do roli, jaką pełnią projekty finansowane z programów UE w polityce rozwoju ICT w Polsce.
  • 022 a The text describes the use of Information and Communication Technologies (ICT) by local self-government. The municipality of Miechów (urban-rural commune) was used as an inspiration for the analysis. As the point of refe[1]rence the statistical data showing the use of ICT by public administration in Poland was used. A theoretical framework for the analysis was established by defining e-government, digital transformation and ICT in the context of local self-government. The components of ICT in local self-government: 1) people (citizens, officials, local self-government); 2) knowledge, data, information; 3) strategies, rules and procedures; 4) software; 5) devices and networks (har[1]dware) – were distinguished and analysed. A review of Miechów’s activities proved the need of integration them. This integration should occur at the local self-government level (by strategic management), while coordinating activities and some of ICT tools at the national level. The key challenges of local self-government in are of the ICT, concern:  – digital competence of citizens and public administration, convincing local government leaders of ICT as a tool and at the same time a pre[1]requisite for development,  – the use of ICT for data management and communication with citizens, including development of public participation; in institutional terms, the use of ICT for organizational learning,  – strategic and agile management of ICT, taking into account conditions (local as well as regional, national and European),  – optimisation of software by seeking for the most effective solutions while maintaining security, interoperability and high usability for citi[1]zens and public administration,  – continuously developing the necessary hardware and network infrastructure. The chapter also refers to the role played by projects financed from EU pro[1]grammes in the ICT development policy in Poland
  • 023 a e-administracja
  • 023 a samorząd lokalny
  • 023 a Technologie Informacyjno-Komunikacyjne (ICT)
  • 023 a transformacja cyfrowa
  • 024 a digital transformation
  • 024 a e-government
  • 024 a Information and Communication Technology (ICT)
  • 024 a local government
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Polityce i Administracji
  • 999 a nauki o polityce i administracji

Dublin Core

Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.