Arabic Calligraphy as a Form of Artistic Expression. Ahmed Moustafa and His Perspective on the Role and Meaning of Art

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Arabic Calligraphy as a Form of Artistic Expression. Ahmed Moustafa and His Perspective on the Role and Meaning of Art
  • Autor/Autorzy: BOŻENA PROCHWICZ-STUDNICKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2025
  • Tom: 49
  • Numer: 2
  • ISSN: 2081-1446
  • DOI: 10.35765/pk.2025.4902.07
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2025.4902.07
  • Strony od-do: 71-90
  • Abstrakt:
    • Ahmed Moustafa to międzynarodowej sławy egipski twórca, mieszkający na stałe w Londynie, dla którego dominującą formą artystycznej wypowiedzi jest pismo arabskie w różnorodnych odmianach kaligraficznych. Celem artykułu jest przedstawienie spojrzenia Ahmeda Moustafy na zadanie, jakie stawia sobie jako artyście, oraz na fundamentalne według niego znaczenie kaligrafii. Punktem wyjścia w niniejszych badaniach są wypowiedzi artysty na temat własnej twórczości, jej duchowej wartości i korzeni kulturowych. Ahmed Moustafa dostrzega jedność i harmonię wszechświata wyrażoną poprzez geometrię, którą uznaje za język Boga. Zasady geometryczne są też fundamentem systemu pisma proporcjonalnego (khaṭṭ mansūb), opracowanego przez Ibn Muqlę, uznanego kaligrafa z X w., a zrekonstruowanego przez Ahmeda Moustafę podczas jego wieloletniej pracy naukowej. Sztuka kaligrafii staje się w tej perspektywie nie tylko formą wyrazu artystycznego, ale również duchową praktyką prowadzącą ku Bogu. Artysta szuka inspiracji do swoich obrazów przede wszystkim w Koranie, co sprawia, że obecne w nich Piękno i Dobro wynika nie tylko z zapisu rządzonego zasadami geometrii, ale z samego Słowa, którego pismo jest materialną reprezentacją.
    • Ahmed Moustafa, an internationally acclaimed Egyptian artist based in London, centers his artistic expression on Arabic calligraphy in its various forms. This article explores Moustafa’s perspective on his artistic mission and the profound significance he attributes to calligraphy. The analysis begins with the art ist’s reflections on his work, emphasizing its spiritual depth and cultural heritage. Moustafa perceives the unity and harmony of the universe as expressed through geometry, which he regards as the divine language. This belief underpins his exploration of the proportional writing system (khaṭṭ mansūb), originally developed by the 10th-century calligrapher Ibn Muqla. Through years of meticulous study, Moustafa reconstructed this system, revealing its foundational geometric principles. For Moustafa, calligraphy transcends mere artistic expression; it becomes a spiritual practice that draws the practitioner closer to God. His artwork draws inspiration primarily from the Quran, where the Beauty and Goodness emanate not only from geometrically governed script but also from the divine Word itself, with writing serving as its tangible representation.
  • Słowa kluczowe:
    • Ahmed Moustafa
    • duchowość
    • geometria
    • kaligrafia arabska
    • sztuka współczesna
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 a Arabic Calligraphy as a Form of Artistic Expression. Ahmed Moustafa and His Perspective on the Role and Meaning of Art
  • 003 b 0000-0002-1644-252X
  • 003 a BOŻENA PROCHWICZ-STUDNICKA (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Perspektywy Kultury
  • 008 a 2025
  • 009 a 49
  • 010 a 2
  • 011 a 2081-1446
  • 013 a 10.35765/pk.2025.4902.07
  • 014 a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/2025.4902.07
  • 015 a 71-90
  • 019 a Ahmed Moustafa to międzynarodowej sławy egipski twórca, mieszkający na stałe w Londynie, dla którego dominującą formą artystycznej wypowiedzi jest pismo arabskie w różnorodnych odmianach kaligraficznych. Celem artykułu jest przedstawienie spojrzenia Ahmeda Moustafy na zadanie, jakie stawia sobie jako artyście, oraz na fundamentalne według niego znaczenie kaligrafii. Punktem wyjścia w niniejszych badaniach są wypowiedzi artysty na temat własnej twórczości, jej duchowej wartości i korzeni kulturowych. Ahmed Moustafa dostrzega jedność i harmonię wszechświata wyrażoną poprzez geometrię, którą uznaje za język Boga. Zasady geometryczne są też fundamentem systemu pisma proporcjonalnego (khaṭṭ mansūb), opracowanego przez Ibn Muqlę, uznanego kaligrafa z X w., a zrekonstruowanego przez Ahmeda Moustafę podczas jego wieloletniej pracy naukowej. Sztuka kaligrafii staje się w tej perspektywie nie tylko formą wyrazu artystycznego, ale również duchową praktyką prowadzącą ku Bogu. Artysta szuka inspiracji do swoich obrazów przede wszystkim w Koranie, co sprawia, że obecne w nich Piękno i Dobro wynika nie tylko z zapisu rządzonego zasadami geometrii, ale z samego Słowa, którego pismo jest materialną reprezentacją.
  • 020 a Ahmed Moustafa, an internationally acclaimed Egyptian artist based in London, centers his artistic expression on Arabic calligraphy in its various forms. This article explores Moustafa’s perspective on his artistic mission and the profound significance he attributes to calligraphy. The analysis begins with the art ist’s reflections on his work, emphasizing its spiritual depth and cultural heritage. Moustafa perceives the unity and harmony of the universe as expressed through geometry, which he regards as the divine language. This belief underpins his exploration of the proportional writing system (khaṭṭ mansūb), originally developed by the 10th-century calligrapher Ibn Muqla. Through years of meticulous study, Moustafa reconstructed this system, revealing its foundational geometric principles. For Moustafa, calligraphy transcends mere artistic expression; it becomes a spiritual practice that draws the practitioner closer to God. His artwork draws inspiration primarily from the Quran, where the Beauty and Goodness emanate not only from geometrically governed script but also from the divine Word itself, with writing serving as its tangible representation.
  • 021 a Ahmed Moustafa
  • 021 a duchowość
  • 021 a geometria
  • 021 a kaligrafia arabska
  • 021 a sztuka współczesna
  • 022 a Ahmed Moustafa
  • 022 a Arabic calligraphy
  • 022 a contemporary art
  • 022 a geometry
  • 022 a spirituality
  • 966 a nauki o kulturze i religii
  • 985 a Wydział Filozoficzny
  • 985 b Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa

Dublin Core

Pliki

2025_art_Prochwicz_Studnicka_B_Arabic Calligraphy as a Form of Artistic Expression....pdf (1,09 MB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.