Rozwój indywidualny w koncepcji pedagogiki religii ks. prof. Władysława Kubika SJ

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Rozwój indywidualny w koncepcji pedagogiki religii ks. prof. Władysława Kubika SJ
  • Autor/Autorzy: JAROSŁAW CHARCHUŁA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2025
  • Tom: 28
  • Numer: 2
  • ISSN: 2299-4890
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/60034/43024
  • Strony od-do: 175-192
  • Abstrakt:
    • Artykuł analizuje koncepcję pedagogiki religii ks. prof. Władysława Kubika SJ, który integruje klasyczne tradycje pedagogiczne z nowoczesnymi metodami edukacyjnymi, dostosowując je do współczesnych wyzwań społecznych. W centrum koncepcji ks. prof. Kubika znajduje się osoba, której rozwój jest rozpatrywany kompleksowo, obejmując wymiary: duchowy, intelektualny, emocjonalny i społeczny. Ks. prof. Kubik inspiruje się przede wszystkim Ćwiczeniami duchowymi św. Ignacego Loyoli, które stanowią dynamiczną metodę formacji religijnej, zakładającą integrację człowieka z Bogiem poprzez kontemplację i aktywne działanie. Pedagogika religii ks. prof. Kubika opiera się na integralnym podejściu, które podkreśla, że pełnia rozwoju osoby możliwa jest jedynie w relacji do Boga. Proces wychowawczy według tej koncepcji zakłada rozwój cnót kardynalnych oraz harmonijne połączenie aktywności z kontemplacją, prowadząc do kształtowania odpowiedzialnych jednostek, zdolnych do autentycznego zaangażowania w życie społeczne. Pedagogika religii ks. prof. Kubika może być odpowiedzią na współczesne potrzeby edukacyjne, łącząc sprawdzone, tradycyjne metody z aktualnymi wymaganiami społecznymi, co czyni ją wartościową inspiracją dla dalszych badań i praktyki pedagogicznej.
    • The article analyzes the concept of religious education developed by Fr. Prof. Władysław Kubik SJ, who integrates classic pedagogical traditions with modern educational methods, adapting them to contemporary social challenges. Fr. Prof. Kubik’s concept focuses on the human being, whose development is considered comprehensively, including the spiritual, intellectual, emotional, and social dimensions. Fr. Prof. Kubik is mainly inspired by Spiritual Exercises by St. Ignatius of Loyola, which constitutes a dynamic method of religious formation that assumes the integration of man with God through contemplation and active action. The religious pedagogy of Fr. Prof. Kubik SJ is based on an integral approach, which emphasizes that the full development of a person is only possible in relation to God. According to this concept, the educational process involves the cultivation of the cardinal virtues and a harmonious combination of activity with contemplation, leading to the formation of responsible individuals capable of authentic involvement in society. Fr. Prof. Kubik’s religious pedagogy can be seen as a response to contemporary educational needs, combining proven traditional methods with current social requirements, which makes it a valuable inspiration for further research and pedagogical practice.
  • Słowa kluczowe:
    • edukacja
    • pedagogika religii
    • socjalizacja
    • socjologia religii
    • Władysław Kubik
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 a Rozwój indywidualny w koncepcji pedagogiki religii ks. prof. Władysława Kubika SJ
  • 003 b 0000-0002-8470-7374
  • 003 a JAROSŁAW CHARCHUŁA (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 a 2025
  • 009 a 28
  • 010 a 2
  • 011 a 2299-4890
  • 014 a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/60034/43024
  • 015 a 175-192
  • 019 a Artykuł analizuje koncepcję pedagogiki religii ks. prof. Władysława Kubika SJ, który integruje klasyczne tradycje pedagogiczne z nowoczesnymi metodami edukacyjnymi, dostosowując je do współczesnych wyzwań społecznych. W centrum koncepcji ks. prof. Kubika znajduje się osoba, której rozwój jest rozpatrywany kompleksowo, obejmując wymiary: duchowy, intelektualny, emocjonalny i społeczny. Ks. prof. Kubik inspiruje się przede wszystkim Ćwiczeniami duchowymi św. Ignacego Loyoli, które stanowią dynamiczną metodę formacji religijnej, zakładającą integrację człowieka z Bogiem poprzez kontemplację i aktywne działanie. Pedagogika religii ks. prof. Kubika opiera się na integralnym podejściu, które podkreśla, że pełnia rozwoju osoby możliwa jest jedynie w relacji do Boga. Proces wychowawczy według tej koncepcji zakłada rozwój cnót kardynalnych oraz harmonijne połączenie aktywności z kontemplacją, prowadząc do kształtowania odpowiedzialnych jednostek, zdolnych do autentycznego zaangażowania w życie społeczne. Pedagogika religii ks. prof. Kubika może być odpowiedzią na współczesne potrzeby edukacyjne, łącząc sprawdzone, tradycyjne metody z aktualnymi wymaganiami społecznymi, co czyni ją wartościową inspiracją dla dalszych badań i praktyki pedagogicznej.
  • 020 a The article analyzes the concept of religious education developed by Fr. Prof. Władysław Kubik SJ, who integrates classic pedagogical traditions with modern educational methods, adapting them to contemporary social challenges. Fr. Prof. Kubik’s concept focuses on the human being, whose development is considered comprehensively, including the spiritual, intellectual, emotional, and social dimensions. Fr. Prof. Kubik is mainly inspired by Spiritual Exercises by St. Ignatius of Loyola, which constitutes a dynamic method of religious formation that assumes the integration of man with God through contemplation and active action. The religious pedagogy of Fr. Prof. Kubik SJ is based on an integral approach, which emphasizes that the full development of a person is only possible in relation to God. According to this concept, the educational process involves the cultivation of the cardinal virtues and a harmonious combination of activity with contemplation, leading to the formation of responsible individuals capable of authentic involvement in society. Fr. Prof. Kubik’s religious pedagogy can be seen as a response to contemporary educational needs, combining proven traditional methods with current social requirements, which makes it a valuable inspiration for further research and pedagogical practice.
  • 021 a edukacja
  • 021 a pedagogika religii
  • 021 a socjalizacja
  • 021 a socjologia religii
  • 021 a Władysław Kubik
  • 022 a education
  • 022 a religious pedagogy
  • 022 a socialization
  • 022 a sociology of religion
  • 022 a Władysław Kubik
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

2025_art_Charchuła_J_Rozwój indywidualny wkoncepcjipedagogiki religii ks_prof_Władysława Kubika SJ.pdf (347 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.