Recenzja: Marek Szulakiewicz, Uczyń nas otwartymi. Studia z filozofii otwartości (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021), ss. 517.
Opis
- Tytuł: Recenzja: Marek Szulakiewicz, Uczyń nas otwartymi. Studia z filozofii otwartości (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021), ss. 517.
- Autor/Autorzy: BOGDAN LISIAK (Autor)
- Nazwa czasopisma: Rocznik Filozoficzny Ignatianum
- Rok: 2025
- Tom: 31
- Numer: 2
- ISSN: 2300-1402
- Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/3970/3153
- Strony od-do: 587-595
- Abstrakt: Jednym z ważnych zjawisk współczesnego świata jest otwartość na zmiany w nim zachodzące, zarówno w wymiarze indywidualnym jednostki ludzkiej, jak i zbiorowości. Otwartość i izolacja społeczeństw stają się zatem zagadnieniami badanymi przez przedstawicieli różnych dyscyplin – socjologów, psychologów, badaczy zjawisk kulturowych i filozofów. Wśród tych ostatnich warto zwrócić uwagę na rozważania i pogłębione studia filozofa kultury – profesora Marka Szulakiewicza i jego monografię poświęconą temu zagadnieniu: Uczyń nas otwartymi. Studia z filozofii otwartości. Praca ta stanowi rezultat wieloletnich badań nad zagadnieniem otwartości nie tylko z punktu widzenia filozofii, lecz także jego analiz religioznawczych i kulturowych. Problem otwartości zdecydowanie wykracza poza kompetencje badawczej jednej nauki, z filozofią włącznie. I jak zauważa autor, jest zagadnieniem interdyscyplinarnym. Przystępując do lektury recenzowanej książki, czytelnik powinien mieć na uwadze, że jest to opracowanie wymagające od niego wytrwałości i twórczego myślenia. Również niniejsza recenzja ma na celu pomóc potencjalnemu odbiorcy zarówno w lekturze, jak i studium omawianych przez autora zagadnień. Monografia jest bowiem napisana w stylu odbiegającym od typowych opracowań tego rodzaju. Szulakiewicz już we Wstępie ukazuje otwartość jako pewną sytuację problemową w życiu człowieka poprzez odniesienia do sensów jego egzystencji i powiązanie ich z otwartością, co ujawnia kierunek analiz autora o wybitnie humanistycznej orientacji. Problematyka otwartości będzie się koncentrować wokół jej dwóch wymiarów: horyzontalnego i wertykalnego, czyli ukierunkowanego na nadprzyrodzoność i sacrum (s. 17). Pierwszy wymiar odnosi się zaś do relacji międzyludzkich w aspekcie jednostkowym i społecznym.
- Dyscyplina: filozofia
MARC
- 002 a Recenzja: Marek Szulakiewicz, Uczyń nas otwartymi. Studia z filozofii otwartości (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021), ss. 517.
- 003 b 0000-0002-1436-0512
- 003 a BOGDAN LISIAK (Autor)
- 004 a Artykuł recenzyjny (recenzja naukowa)
- 006 a Rocznik Filozoficzny Ignatianum
- 008 a 2025
- 009 a 31
- 010 a 2
- 011 a 2300-1402
- 014 a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/3970/3153
- 015 a 587-595
- 019 a Jednym z ważnych zjawisk współczesnego świata jest otwartość na zmiany w nim zachodzące, zarówno w wymiarze indywidualnym jednostki ludzkiej, jak i zbiorowości. Otwartość i izolacja społeczeństw stają się zatem zagadnieniami badanymi przez przedstawicieli różnych dyscyplin – socjologów, psychologów, badaczy zjawisk kulturowych i filozofów. Wśród tych ostatnich warto zwrócić uwagę na rozważania i pogłębione studia filozofa kultury – profesora Marka Szulakiewicza i jego monografię poświęconą temu zagadnieniu: Uczyń nas otwartymi. Studia z filozofii otwartości. Praca ta stanowi rezultat wieloletnich badań nad zagadnieniem otwartości nie tylko z punktu widzenia filozofii, lecz także jego analiz religioznawczych i kulturowych. Problem otwartości zdecydowanie wykracza poza kompetencje badawczej jednej nauki, z filozofią włącznie. I jak zauważa autor, jest zagadnieniem interdyscyplinarnym. Przystępując do lektury recenzowanej książki, czytelnik powinien mieć na uwadze, że jest to opracowanie wymagające od niego wytrwałości i twórczego myślenia. Również niniejsza recenzja ma na celu pomóc potencjalnemu odbiorcy zarówno w lekturze, jak i studium omawianych przez autora zagadnień. Monografia jest bowiem napisana w stylu odbiegającym od typowych opracowań tego rodzaju. Szulakiewicz już we Wstępie ukazuje otwartość jako pewną sytuację problemową w życiu człowieka poprzez odniesienia do sensów jego egzystencji i powiązanie ich z otwartością, co ujawnia kierunek analiz autora o wybitnie humanistycznej orientacji. Problematyka otwartości będzie się koncentrować wokół jej dwóch wymiarów: horyzontalnego i wertykalnego, czyli ukierunkowanego na nadprzyrodzoność i sacrum (s. 17). Pierwszy wymiar odnosi się zaś do relacji międzyludzkich w aspekcie jednostkowym i społecznym.
- 966 a filozofia
- 985 a Wydział Filozoficzny
- 985 b Instytut Filozofii
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Recenzja: Marek Szulakiewicz, Uczyń nas otwartymi. Studia z filozofii otwartości (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021), ss. 517.
- Autor (Twórca): BOGDAN LISIAK (Autor)
- Tytuł czasopisma : Rocznik Filozoficzny Ignatianum
- Data: 2025
- Dyscyplina: filozofia
- Struktura:
Pliki
2025_art rec_Lisiak_B_Marek Szulakiewicz_Uczyń nas otwartymi_Studia z filozofii otwartości.pdf (151 KB)
- Licencja: CC BY-ND 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny