Trzy „zerwania” wczesnochrześcijańskiej myśli politycznej z ujęciami „klasycznymi”
Opis
- Tytuł: Trzy „zerwania” wczesnochrześcijańskiej myśli politycznej z ujęciami „klasycznymi”
- Autor/Autorzy: BOGDAN SZLACHTA (Autor)
- Nazwa czasopisma: Horyzonty Polityki
- Rok: 2025
- Tom: 16
- Numer: 56
- ISSN: 2082-5897
- e-ISSN: 2353-950X
- DOI: 10.35765/hp.2865
- Adres www:: https://horyzontypolityki.ignatianum.edu.pl/HP/article/view/2865/2386
- Strony od-do: 135-151
- Abstrakt: CEL NAUKOWY: Przedstawienie trzech istotnych i wywołujących do dzisiaj konsekwencje „zerwań” dokonanych przez chrześcijan z „klasycznymi” koncepcjami politycznymi. PROBLEM i METODY BADAWCZE: Ukazanie w toku analizy tekstów źródłowych oraz opracowań, jakie znaczenie miało odnoszenie człowieka, dotąd ujmowanego głównie w związku ze wspólnotą polityczną, do wykraczającego poza nią osobowego Boga, jakie znaczenie miało ustanowienie Kościoła jako wspólnoty o szczególnej proweniencji mającej się realizować we wspólnocie politycznej oraz jak konstytuowało się myślenie o „wyższym” wobec prawa stanowionego przez człowieka ładzie normatywnym. PROCES WYWODU: Chrześcijaństwo, uznawane niekiedy za projekt potencjalnie opresyjny, bo opierający się na przeświadczeniu o „depozycie Prawdy” zostawionym przez Boga w Kościele zawiadywanym przez ludzi wykluczających, a nawet prześladujących innych, wprowadziło wiele elementów do refleksji politycznej, które do dzisiaj, w niechętnym mu świecie, wciąż odgrywają istotną rolę. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Autor przedstawia uwagi o trzech takich elementach: „emancypacji” jednostki ze wspólnoty politycznej uznawanej za „klasyczną”, usytuowania Kościoła jako szczególnej wspólnoty ustanowionej przez Boga wewnątrz wspólnoty politycznej i wskazania ładu normatywnego niezależnego od woli i rozumu człowieka pozwalającego wartościować poczynania ludzkiego prawodawcy. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Trzy omawiane w tekście „zerwania” chrześcijan z „klasycznymi” ujęciami miały niebagatelne konsekwencje dla myśli politycznej rozwijanej w starożytnym Rzymie i po jego upadku; ich następstwa można śledzić w tak różnych podejściach nowożytnych, jak liberalizm czy konserwatyzm.
- Słowa kluczowe:
- chrześcijaństwo
- Kościół
- Królestwo Boże
- wspólnota polityczna
- Dyscyplina: nauki o polityce i administracji
MARC
- 002 a Trzy „zerwania” wczesnochrześcijańskiej myśli politycznej z ujęciami „klasycznymi”
- 003 a BOGDAN SZLACHTA (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a Horyzonty Polityki
- 008 a 2025
- 009 a 16
- 010 a 56
- 011 a 2082-5897
- 012 a 2353-950X
- 013 a 10.35765/hp.2865
- 014 a https://horyzontypolityki.ignatianum.edu.pl/HP/article/view/2865/2386
- 015 a 135-151
- 019 a CEL NAUKOWY: Przedstawienie trzech istotnych i wywołujących do dzisiaj konsekwencje „zerwań” dokonanych przez chrześcijan z „klasycznymi” koncepcjami politycznymi. PROBLEM i METODY BADAWCZE: Ukazanie w toku analizy tekstów źródłowych oraz opracowań, jakie znaczenie miało odnoszenie człowieka, dotąd ujmowanego głównie w związku ze wspólnotą polityczną, do wykraczającego poza nią osobowego Boga, jakie znaczenie miało ustanowienie Kościoła jako wspólnoty o szczególnej proweniencji mającej się realizować we wspólnocie politycznej oraz jak konstytuowało się myślenie o „wyższym” wobec prawa stanowionego przez człowieka ładzie normatywnym. PROCES WYWODU: Chrześcijaństwo, uznawane niekiedy za projekt potencjalnie opresyjny, bo opierający się na przeświadczeniu o „depozycie Prawdy” zostawionym przez Boga w Kościele zawiadywanym przez ludzi wykluczających, a nawet prześladujących innych, wprowadziło wiele elementów do refleksji politycznej, które do dzisiaj, w niechętnym mu świecie, wciąż odgrywają istotną rolę. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Autor przedstawia uwagi o trzech takich elementach: „emancypacji” jednostki ze wspólnoty politycznej uznawanej za „klasyczną”, usytuowania Kościoła jako szczególnej wspólnoty ustanowionej przez Boga wewnątrz wspólnoty politycznej i wskazania ładu normatywnego niezależnego od woli i rozumu człowieka pozwalającego wartościować poczynania ludzkiego prawodawcy. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Trzy omawiane w tekście „zerwania” chrześcijan z „klasycznymi” ujęciami miały niebagatelne konsekwencje dla myśli politycznej rozwijanej w starożytnym Rzymie i po jego upadku; ich następstwa można śledzić w tak różnych podejściach nowożytnych, jak liberalizm czy konserwatyzm.
- 021 a chrześcijaństwo
- 021 a Kościół
- 021 a Królestwo Boże
- 021 a wspólnota polityczna
- 966 a nauki o polityce i administracji
- 985 a Wydział Pedagogiczny
- 985 b Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Trzy „zerwania” wczesnochrześcijańskiej myśli politycznej z ujęciami „klasycznymi”
- Autor (Twórca): BOGDAN SZLACHTA (Autor)
- Tytuł czasopisma : Horyzonty Polityki
- Data: 2025
- Dyscyplina: nauki o polityce i administracji
- Słowa kluczowe w j. polskim:
- Struktura:
Pliki
2025_art_Szlachta_B_Trzy zerwania wczesnochrześcijańskiej myśli politycznej z ujęciami klasycznymi.pdf (449 KB)
- Licencja: CC BY-ND 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny