Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III
Opis
- Tytuł: Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III
- Autor/Autorzy: AGNIESZKA KACZOR (Autor)
- Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
- Rok: 2025
- Tom: 28
- Numer: 3
- ISSN: 2299-4890
- DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.008
- Adres www:: https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/59331
- Strony od-do: 200-215
- Abstrakt:
- Rozumienie procesu nauczania-uczenia się jako drogi sprzyjającej rozwijaniu kompetencji niezbędnych dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia zgodne z zaleceniem Rady z dnia 22 maja 2018, wydobywa znaczenie projektu edukacyjnego, jako metody umożliwiającej rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych. Celem badań było ustalenie jaką rolę odgrywa dokumentacja w organizacji projektu edukacyjnego w pracy z dziećmi z klas I-III. Z uwagi na konieczność doskonalenia procesu dokumentacyjnego dokonano próby opisu zagadnienia, a także wyprowadzenia wskazówek dla praktyki. Pomocne w rozpoznaniu odcieni badanej rzeczywistości było przeprowadzenie badań jakościowych z wykorzystaniem koncepcji trójwarstwowej analizy danych autorstwa Marii Szymańskiej. Analiza i interpretacja wypowiedzi biorących udział w badaniu studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie stała się punktem wyjścia do ukazania walorów solidnie prowadzonego procesu dokumentacyjnego, mającego znaczenie dla dostrzegania przez nauczyciela, dzieci i ich rodziców, kompetencji nabywanych przez dzieci podczas działań projektowych.
- The understanding of the teaching-learning process as a way conducive to the development of competences necessary for personal fulfilment and development, active citizenship, social integration and employment, in accordance with the Recommendation of the Council of 22 May 2018, highlights the importance of the educational project as a method enabling the development of key competences in children. The aim of the research was to determine the role of documentation in the organization of an educational project in working with children from grades I-III. Due to the need to improve the documentation process, an attempt was made to describe the issue, as well as to derive tips for practice. It was helpful in recognizing the shades of the studied reality to conduct qualitative research using the concept of three-layer data analysis by Maria Szymańska. The analysis and interpretation of statements made by students of pre-school and early school education Ignatianum University in Cracow taking part in the study became the starting point for showing the advantages of a solidly conducted documentation process, which is important for the teacher, children and their parents to perceive the competences acquired by children during project activities.
- Słowa kluczowe:
- projekt edukacyjny
- dokumentacja projektowa
- dziecko w wieku wczesnoszkolnym
- edukacja wczesnoszkolna
- współpraca z rodzicami
- Dyscyplina: nauki o rodzinie
MARC
- 002 a Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III
- 003 a AGNIESZKA KACZOR (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a Studia Paedagogica Ignatiana
- 008 a 2025
- 009 a 28
- 010 a 3
- 011 a 2299-4890
- 013 a https://doi.org/10.12775/SPI.2025.3.008
- 014 a https://apcz.umk.pl/SPI/article/view/59331
- 015 a 200-215
- 019 a Rozumienie procesu nauczania-uczenia się jako drogi sprzyjającej rozwijaniu kompetencji niezbędnych dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia zgodne z zaleceniem Rady z dnia 22 maja 2018, wydobywa znaczenie projektu edukacyjnego, jako metody umożliwiającej rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych. Celem badań było ustalenie jaką rolę odgrywa dokumentacja w organizacji projektu edukacyjnego w pracy z dziećmi z klas I-III. Z uwagi na konieczność doskonalenia procesu dokumentacyjnego dokonano próby opisu zagadnienia, a także wyprowadzenia wskazówek dla praktyki. Pomocne w rozpoznaniu odcieni badanej rzeczywistości było przeprowadzenie badań jakościowych z wykorzystaniem koncepcji trójwarstwowej analizy danych autorstwa Marii Szymańskiej. Analiza i interpretacja wypowiedzi biorących udział w badaniu studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie stała się punktem wyjścia do ukazania walorów solidnie prowadzonego procesu dokumentacyjnego, mającego znaczenie dla dostrzegania przez nauczyciela, dzieci i ich rodziców, kompetencji nabywanych przez dzieci podczas działań projektowych.
- 020 a The understanding of the teaching-learning process as a way conducive to the development of competences necessary for personal fulfilment and development, active citizenship, social integration and employment, in accordance with the Recommendation of the Council of 22 May 2018, highlights the importance of the educational project as a method enabling the development of key competences in children. The aim of the research was to determine the role of documentation in the organization of an educational project in working with children from grades I-III. Due to the need to improve the documentation process, an attempt was made to describe the issue, as well as to derive tips for practice. It was helpful in recognizing the shades of the studied reality to conduct qualitative research using the concept of three-layer data analysis by Maria Szymańska. The analysis and interpretation of statements made by students of pre-school and early school education Ignatianum University in Cracow taking part in the study became the starting point for showing the advantages of a solidly conducted documentation process, which is important for the teacher, children and their parents to perceive the competences acquired by children during project activities.
- 021 a projekt edukacyjny
- 021 a dokumentacja projektowa
- 021 a dziecko w wieku wczesnoszkolnym
- 021 a edukacja wczesnoszkolna
- 021 a współpraca z rodzicami
- 022 a cooperation with parents
- 022 a early school child
- 022 a early school education
- 022 a educational project
- 022 a project documentation
- 966 a nauki o rodzinie
- 985 a Wydział Pedagogiczny
- 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I-III
- Autor (Twórca): AGNIESZKA KACZOR (Autor)
- Tytuł czasopisma : Studia Paedagogica Ignatiana
- Data: 2025
- Dyscyplina: nauki o rodzinie
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Słowa kluczowe w j. polskim:
- Struktura:
Pliki
2025_art_Kaczor_A_Rola dokumentacji w organizacji projektu edukacyjnego w klasach I–III.pdf (182 KB)
- Licencja: CC BY-ND 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny