Young People in Cyberspace: Threats and Opportunities
Opis
- Tytuł: Young People in Cyberspace: Threats and Opportunities
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Seminare. Poszukiwania naukowe
- Rok: 2025
- Tom: 46
- Numer: 2
- ISSN: 1232-8766
- e-ISSN: 2450-1328
- DOI: 10.21852/sem.1872
- Adres www:: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/article/view/15400/14073
- Strony od-do: 1-20
- Abstrakt:
- Artykuł podejmuje problem obecności młodzieży w cyberprzestrzeni, ukazując ją jako obszar zarówno wielowymiarowych zagrożeń, jak i szans rozwojowych. Celem opracowania jest analiza funkcji, jakie pełni Internet w życiu młodego pokolenia, z uwzględnieniem aspektów instrumentalnych, socjalizacyjnych i rozrywkowych, a także identyfikacja zjawisk problematycznych wynikających z nadmiernego (problematycznego) korzystania z mediów interaktywnych. W opracowaniu wykorzystano przegląd literatury przedmiotu oraz wyniki najnowszych badań empirycznych. Ustalenia wskazują, iż Internet stał się naturalnym środowiskiem socjalizacji i budowania tożsamości młodzieży, umożliwiając rozwój pasji, poszerzanie horyzontów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji oraz dostęp do wiedzy. Ponadto, świat wirtualny został wykreowany i zasadniczo dostosowany do potrzeb młodzieży w zakresie poszukiwania dróg, sposobów i źródeł osiągania przez nich dobrostanu osobistego, społecznego, psychicznego, jak również fizycznego. Jednocześnie obserwuje się narastanie problemów związanych z uzależnieniem od sieci (zagrożeń wynikających z problematycznego korzystania z Internetu), eskapizmem, zaniedbywaniem obowiązków, zaburzeniami emocjonalnymi i relacyjnymi oraz narażeniem na treści przemocowe, dezinformację, dezorganizację, dezintegrację, ryzykowne zachowania, a nawet tendencje autodestrukcyjne. Wskazano także na konsekwencje zdrowotne i psychospołeczne nadmiernego korzystania z Internetu, takie jak depresja, fobia społeczna, zaburzenia snu czy osłabienie więzi rodzinnych. Wnioski podkreślają konieczność podejmowania działań profilaktycznych i terapeutycznych (poznawczo-behawioralnych, farmakologicznych, rodzinnych), a także edukacji w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z sieci. Internet jawi się jako niezbędny element codzienności młodzieży, jednak jego odpowiedzialne użytkowanie wymaga wsparcia ze strony rodziny, szkoły i instytucji społecznych.
- The article examines the presence of young people in cyberspace, presenting it as an environment of both multidimensional risks and developmental opportunities. The study aims to analyse the functions that the Internet fulfils in the lives of the young generation, with reference to its instrumental, socialization, and entertainment roles, as well as to identify problematic phenomena resulting from excessive (problematic) use of interactive media. The paper draws on a review of the literature and the findings of recent empirical research. The findings indicate that the Internet has become a natural environment for youth socialization and identity formation, enabling the development of passions, the broadening of horizons, the establishment and maintenance of relationships, and access to knowledge. Moreover, the virtual world has been primarily designed and adapted to meet the needs of young people in their pursuit of personal, social, psychological, and even physical well-being. At the same time, growing concerns are raised about Internet addiction, escapism, neglect of responsibilities, emotional and relational disturbances, as well as exposure to violent content, misinformation, disorganization, risky behaviours, and even self-destructive tendencies. Health and psychosocial consequences such as depression, social phobia, sleep disorders, and weakened family bonds are also emphasized. The conclusions highlight the need for preventive and therapeutic measures (cognitive-behavioural, pharmacological, and family-based) and for education on the safe and responsible use of the Internet. While the Internet has become an indispensable element of young people’s everyday lives, its responsible use requires support from families, schools, and broader social institutions.
- Słowa kluczowe:
- cyberprzestrzeń
- cyberzagrożenia
- Internet
- media interaktywne
- młodzież
- nastolatkowie
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 a Young People in Cyberspace: Threats and Opportunities
- 003 b 0000-0003-2803-3085
- 003 a BOGDAN STAŃKOWSKI (Autor)
- 003 a Edyta Pindel (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a Seminare. Poszukiwania naukowe
- 008 a 2025
- 009 a 46
- 010 a 2
- 011 a 1232-8766
- 012 a 2450-1328
- 013 a 10.21852/sem.1872
- 014 a https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/s/article/view/15400/14073
- 015 a 1-20
- 019 a Artykuł podejmuje problem obecności młodzieży w cyberprzestrzeni, ukazując ją jako obszar zarówno wielowymiarowych zagrożeń, jak i szans rozwojowych. Celem opracowania jest analiza funkcji, jakie pełni Internet w życiu młodego pokolenia, z uwzględnieniem aspektów instrumentalnych, socjalizacyjnych i rozrywkowych, a także identyfikacja zjawisk problematycznych wynikających z nadmiernego (problematycznego) korzystania z mediów interaktywnych. W opracowaniu wykorzystano przegląd literatury przedmiotu oraz wyniki najnowszych badań empirycznych. Ustalenia wskazują, iż Internet stał się naturalnym środowiskiem socjalizacji i budowania tożsamości młodzieży, umożliwiając rozwój pasji, poszerzanie horyzontów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji oraz dostęp do wiedzy. Ponadto, świat wirtualny został wykreowany i zasadniczo dostosowany do potrzeb młodzieży w zakresie poszukiwania dróg, sposobów i źródeł osiągania przez nich dobrostanu osobistego, społecznego, psychicznego, jak również fizycznego. Jednocześnie obserwuje się narastanie problemów związanych z uzależnieniem od sieci (zagrożeń wynikających z problematycznego korzystania z Internetu), eskapizmem, zaniedbywaniem obowiązków, zaburzeniami emocjonalnymi i relacyjnymi oraz narażeniem na treści przemocowe, dezinformację, dezorganizację, dezintegrację, ryzykowne zachowania, a nawet tendencje autodestrukcyjne. Wskazano także na konsekwencje zdrowotne i psychospołeczne nadmiernego korzystania z Internetu, takie jak depresja, fobia społeczna, zaburzenia snu czy osłabienie więzi rodzinnych. Wnioski podkreślają konieczność podejmowania działań profilaktycznych i terapeutycznych (poznawczo-behawioralnych, farmakologicznych, rodzinnych), a także edukacji w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z sieci. Internet jawi się jako niezbędny element codzienności młodzieży, jednak jego odpowiedzialne użytkowanie wymaga wsparcia ze strony rodziny, szkoły i instytucji społecznych.
- 020 a The article examines the presence of young people in cyberspace, presenting it as an environment of both multidimensional risks and developmental opportunities. The study aims to analyse the functions that the Internet fulfils in the lives of the young generation, with reference to its instrumental, socialization, and entertainment roles, as well as to identify problematic phenomena resulting from excessive (problematic) use of interactive media. The paper draws on a review of the literature and the findings of recent empirical research. The findings indicate that the Internet has become a natural environment for youth socialization and identity formation, enabling the development of passions, the broadening of horizons, the establishment and maintenance of relationships, and access to knowledge. Moreover, the virtual world has been primarily designed and adapted to meet the needs of young people in their pursuit of personal, social, psychological, and even physical well-being. At the same time, growing concerns are raised about Internet addiction, escapism, neglect of responsibilities, emotional and relational disturbances, as well as exposure to violent content, misinformation, disorganization, risky behaviours, and even self-destructive tendencies. Health and psychosocial consequences such as depression, social phobia, sleep disorders, and weakened family bonds are also emphasized. The conclusions highlight the need for preventive and therapeutic measures (cognitive-behavioural, pharmacological, and family-based) and for education on the safe and responsible use of the Internet. While the Internet has become an indispensable element of young people’s everyday lives, its responsible use requires support from families, schools, and broader social institutions.
- 021 a cyberprzestrzeń
- 021 a cyberzagrożenia
- 021 a Internet
- 021 a media interaktywne
- 021 a młodzież
- 021 a nastolatkowie
- 022 a cyber threats
- 022 a Cyberspace
- 022 a interactive media
- 022 a internet
- 022 a teenagers
- 022 a Youth
- 966 a pedagogika
- 985 a Wydział Pedagogiczny
- 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Young People in Cyberspace: Threats and Opportunities
- Autor (Twórca):
- Tytuł czasopisma : Seminare. Poszukiwania naukowe
- Data: 2025
- Dyscyplina: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Słowa kluczowe w j. polskim:
- Struktura: