Edukacja naukowa oparta na dociekaniu (IBSE – Inquiry-Based Science Education ) oraz STEAM w przedszkolu a zrównoważony rozwój

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Edukacja naukowa oparta na dociekaniu (IBSE – Inquiry-Based Science Education ) oraz STEAM w przedszkolu a zrównoważony rozwój
  • Autor/Autorzy: BARBARA SURMA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2021
  • Tom: 16
  • ISSN: 1896-2327
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/2017/1993
  • Strony od-do: 11-24
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest ukazanie założeń edukacji dla zrównoważonego rozwoju oraz możliwości ich realizowania w przedszkolu. Edukacja ta ujmuje całościowo aspekty dotyczące edukacji ekologicznej, społecznej i ekonomicznej. Ponadto, edukacja dla zrównoważonego rozwoju jest ściśle powiązana z działaniami na rzecz zrównoważonej jakościżycia. Pomaga w zrozumieniu siebie i otaczającej rzeczywiści, a także pozwala na budowanie pozytywnych relacji z bliższym i dalszym otoczeniem. Wychodząc z założeń o potrzebie odejścia od metod dedukcyjnychw procesie nauczania, w artykule przedstawiono założeniametod opartych na dociekaniu i rozumowaniu oraz STEAM. Na podstawie analizy polskich podstaw programowych wychowania przedszkolnego z lat 1999, 2008 oraz 2017 i ich porównania dokonana została ich interpretacja. Głównym założeniem podjętych badań jest wskazanie kierunku zmian i możliwości wprowadzania metod,które mają podnieść jakość kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym. Żyjemy w erze społeczeństwa wiedzy, która się zmienia i jest coraz bardziej złożona, dlatego wymaga to nowych kompetencji.
    • The objective of the article is to show the educational assumptions for sustainable development, as well as the ability to fulfil them in preschool. Such education encompasses aspects related to ecological, socialand economic education, perceiving them as elements of a whole. Moreover, education for sustainable development is closely connected with actions promoting the sustainable quality of life. It helps us understand ourselves and the surrounding reality, and it enables us to build good relationships with people. Starting from the assumptionthat we have to depart from deductive methods in the process of education, the author of the article presents the assumptions of the methods based on inquiry, reasoning and STEAM. On the basis of the analysis and comparison of Polish curricula of preschool education for the years 1999, 2008 and 2017, their interpretation was prepared. Themain assumption of this analysis is indicating the direction of changes and opportunities to introduce the methods that are to improve the quality of preschool children education. We live in the era of the society of knowledge which is changing and becoming more and more complex, which is why the situation requires new competences.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Edukacja naukowa oparta na dociekaniu (IBSE – Inquiry-Based Science Education ) oraz STEAM w przedszkolu a zrównoważony rozwój
  • 003 $b 0000-0001-8781-7643
  • 003 $a BARBARA SURMA (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2021
  • 009 $a 16
  • 011 $a 1896-2327
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/2017/1993
  • 015 $a 11-24
  • 017 $a polski
  • 019 $a Celem artykułu jest ukazanie założeń edukacji dla zrównoważonego rozwoju oraz możliwości ich realizowania w przedszkolu. Edukacja ta ujmuje całościowo aspekty dotyczące edukacji ekologicznej, społecznej i ekonomicznej. Ponadto, edukacja dla zrównoważonego rozwoju jest ściśle powiązana z działaniami na rzecz zrównoważonej jakościżycia. Pomaga w zrozumieniu siebie i otaczającej rzeczywiści, a także pozwala na budowanie pozytywnych relacji z bliższym i dalszym otoczeniem. Wychodząc z założeń o potrzebie odejścia od metod dedukcyjnychw procesie nauczania, w artykule przedstawiono założeniametod opartych na dociekaniu i rozumowaniu oraz STEAM. Na podstawie analizy polskich podstaw programowych wychowania przedszkolnego z lat 1999, 2008 oraz 2017 i ich porównania dokonana została ich interpretacja. Głównym założeniem podjętych badań jest wskazanie kierunku zmian i możliwości wprowadzania metod,które mają podnieść jakość kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym. Żyjemy w erze społeczeństwa wiedzy, która się zmienia i jest coraz bardziej złożona, dlatego wymaga to nowych kompetencji.
  • 020 $a The objective of the article is to show the educational assumptions for sustainable development, as well as the ability to fulfil them in preschool. Such education encompasses aspects related to ecological, socialand economic education, perceiving them as elements of a whole. Moreover, education for sustainable development is closely connected with actions promoting the sustainable quality of life. It helps us understand ourselves and the surrounding reality, and it enables us to build good relationships with people. Starting from the assumptionthat we have to depart from deductive methods in the process of education, the author of the article presents the assumptions of the methods based on inquiry, reasoning and STEAM. On the basis of the analysis and comparison of Polish curricula of preschool education for the years 1999, 2008 and 2017, their interpretation was prepared. Themain assumption of this analysis is indicating the direction of changes and opportunities to introduce the methods that are to improve the quality of preschool children education. We live in the era of the society of knowledge which is changing and becoming more and more complex, which is why the situation requires new competences.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

2017-Tekst artykułu-5494-2-10-20220111.pdf (144 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny
  • Dostępny od: 2022-11-21 00:00:00 +0100