Specyfika korzystania z Internetu przez młodzież słyszącą i z uszkodzonym słuchem - raport z badań

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Specyfika korzystania z Internetu przez młodzież słyszącą i z uszkodzonym słuchem - raport z badań
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Colloquium
  • Rok: 2022
  • Tom: 14
  • Numer: 2
  • ISSN: 2081-3813
  • e-ISSN: 2658-0365
  • DOI: 10.34813/11coll2022
  • Adres www:: https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/article/view/251/440
  • Strony od-do: 5-22
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Obserwując na przestrzeni minionych lat dynamiczny rozwój cyberprzestrzeni, warto podejść do zrozumienia tego zjawiska w sposób refleksyjny. Jak dużą rolę odrywa Internet w życiu przeciętnego człowieka? Czy powinniśmy traktować go jako szkodliwy wypełniacz wolnego czasu, czy raczej źródło rozrywki? W kontekście rozlicznych badań nad tym zagadnieniem podobne pytania zadawane były wielokrotnie, lecz trudno jest znaleźć na nie jednoznaczną odpowiedź. Specyfika tego medium sprawia, że możliwości, jakie nam oferuje, stale rosną i osiągają rozmiary, których być może nie uda się nigdy poznać całkowicie. Fakt ten zaś może być interpretowany zarówno jako zaleta i wada. W artykule przedstawiono drugą w Polsce próbę zbadania specyfiki korzystania z Internetu przez 150 adolescentów podzielonych na dwie grupy – słyszących i z uszkodzonym słuchem. Głównym wątkiem w przeprowadzonych badaniach empirycznych były ryzykowne zachowania w sieci towarzyszące młodym osobom dorosłym, które z biegiem czasu mogą ewoluować w uzależnienie od sieci. W celu poszerzenia kontekstu i zgłębienia niniejszego zagadnienia grupy respondentów poddano badaniu przy użyciu trzech narzędzi. Uzyskane wyniki jednoznacznie sugerują wyższą podatność na wspomniane zagrożenie w przypadku adolescentów z uszkodzeniem narządu słuchu.
    • Observing the dynamic development of cyberspace over the past years, it is worth taking a reflective approach to understanding this phenomenon. What role does the Internet play in the life of an average person? Should we treat it as a harmful free time filler or rather as a source of entertainment? In the context of numerous studies on this issue, similar questions have been asked many times, but it is difficult to find a clear answer. The specificity of this medium means that the possibilities it offers us are constantly growing and reaching dimensions that may never be fully explored. This fact can be interpreted both as a disadvantage and an advantage. The article presents the second attempt in Poland at examining the specificity of use of the Internet by two groups of adolescents – hearing and hearing impaired. The main thread in the research conducted was the risky online behaviour accompanying young adults, which can evolve into online addiction over time. In order to broaden the context and explore this issue, groups of respondents were surveyed using three tools. The results obtained strongly suggest a higher vulnerability for adolescents with hearing impairment.
  • Słowa kluczowe:
    • adolescenci z uszkodzonym słuchem
    • Internet
    • młodzież słysząca
    • nastawienie do świata
    • pozytywne aspekty korzystania z sieci
    • uzależnienie
    • zagrożenia
  • Dyscyplina:
    • pedagogika
    • pedagogika

MARC

  • 002 $a Specyfika korzystania z Internetu przez młodzież słyszącą i z uszkodzonym słuchem - raport z badań
  • 003 $b 0000-0003-2985-2162
  • 003 $b 0000-0003-4746-3814
  • 003 $a ANNA MICHALCZYK (Autor)
  • 003 $a JOLANTA KARBOWNICZEK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Colloquium
  • 008 $a 2022
  • 009 $a 14
  • 010 $a 2
  • 011 $a 2081-3813
  • 012 $a 2658-0365
  • 013 $a 10.34813/11coll2022
  • 014 $a https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/article/view/251/440
  • 015 $a 5-22
  • 017 $a polski
  • 019 $a Obserwując na przestrzeni minionych lat dynamiczny rozwój cyberprzestrzeni, warto podejść do zrozumienia tego zjawiska w sposób refleksyjny. Jak dużą rolę odrywa Internet w życiu przeciętnego człowieka? Czy powinniśmy traktować go jako szkodliwy wypełniacz wolnego czasu, czy raczej źródło rozrywki? W kontekście rozlicznych badań nad tym zagadnieniem podobne pytania zadawane były wielokrotnie, lecz trudno jest znaleźć na nie jednoznaczną odpowiedź. Specyfika tego medium sprawia, że możliwości, jakie nam oferuje, stale rosną i osiągają rozmiary, których być może nie uda się nigdy poznać całkowicie. Fakt ten zaś może być interpretowany zarówno jako zaleta i wada. W artykule przedstawiono drugą w Polsce próbę zbadania specyfiki korzystania z Internetu przez 150 adolescentów podzielonych na dwie grupy – słyszących i z uszkodzonym słuchem. Głównym wątkiem w przeprowadzonych badaniach empirycznych były ryzykowne zachowania w sieci towarzyszące młodym osobom dorosłym, które z biegiem czasu mogą ewoluować w uzależnienie od sieci. W celu poszerzenia kontekstu i zgłębienia niniejszego zagadnienia grupy respondentów poddano badaniu przy użyciu trzech narzędzi. Uzyskane wyniki jednoznacznie sugerują wyższą podatność na wspomniane zagrożenie w przypadku adolescentów z uszkodzeniem narządu słuchu.
  • 020 $a Observing the dynamic development of cyberspace over the past years, it is worth taking a reflective approach to understanding this phenomenon. What role does the Internet play in the life of an average person? Should we treat it as a harmful free time filler or rather as a source of entertainment? In the context of numerous studies on this issue, similar questions have been asked many times, but it is difficult to find a clear answer. The specificity of this medium means that the possibilities it offers us are constantly growing and reaching dimensions that may never be fully explored. This fact can be interpreted both as a disadvantage and an advantage. The article presents the second attempt in Poland at examining the specificity of use of the Internet by two groups of adolescents – hearing and hearing impaired. The main thread in the research conducted was the risky online behaviour accompanying young adults, which can evolve into online addiction over time. In order to broaden the context and explore this issue, groups of respondents were surveyed using three tools. The results obtained strongly suggest a higher vulnerability for adolescents with hearing impairment.
  • 021 $a adolescenci z uszkodzonym słuchem
  • 021 $a Internet
  • 021 $a młodzież słysząca
  • 021 $a nastawienie do świata
  • 021 $a pozytywne aspekty korzystania z sieci
  • 021 $a uzależnienie
  • 021 $a zagrożenia
  • 022 $a addiction
  • 022 $a behavior
  • 022 $a hearing and hearing-impaired adolescents
  • 022 $a Internet
  • 022 $a positive aspects of using the Internet
  • 022 $a threats
  • 966 $a pedagogika
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Michalczyk_Specyfika.pdf (1,44 MB)

  • Licencja: CC BY-NC-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny