The Inclusion of Respondents In Qualitative Pedagogical Research: Methodological Dilemmas and Legal Conditions
Opis
- Tytuł: The Inclusion of Respondents In Qualitative Pedagogical Research: Methodological Dilemmas and Legal Conditions
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Colloquium
- Rok: 2022
- Tom: 14
- Numer: 1
- ISSN: 2081-3813
- e-ISSN: 2658-0365
- DOI: 10.34813/04coll2022
- Adres www:: https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/issue/view/45
- Strony od-do: 51-61
- Język: angielski
- Abstrakt:
- Artykuł ma charakter przeglądowy i prezentuje problem włączania badanych do jakościowych badań pedagogicznych. Problem ten nie jest często poruszany w literaturze z obszaru metodologii badań pe-dagogicznych, tymczasem dynamicznie rozwijająca się filozofia badań jakościowych w tym zakresie (paradygmaty partycypacyjne) świadczy o konieczności dyskutowania o sposobach i możliwościach współpracy badacza z badanymi. Cel poznawczy artykułu to zdefiniowanie opisywanego zagadnienia i tym samym wzbogacenie teorii badań pedagogicznych, natomiast ukazanie sposobów włączania pod-miotów do aktywnego udziału uczestników w badaniach oraz prawnych standardów związanych z ich partycypacją stanowi praktyczny cel artykułu. Najnowsza literatura polsko- i anglojęzyczna oraz doświadczenia praktyczne badaczy jakościowych wskazują na istnienie inkluzyjnych sposobów gromadzenia danych, ich analizy i interpretacji we współpracy z badanymi podmiotami. Artykuł może być inspiracją dla pedagoga-nauczyciela-edukatora-wychowawcy, który realizuje zadania diagnostyczne (badawcze) w procesie kształcenia i wychowania swoich uczniów i wychowanków.
- The review article is an attempt to present the issue of includingrespondents' inclusions in the process of qualitative pedagogical research. The problem is not often discussed in the literature in the field of pedagogical research methodology, while the dynamically developing philosophy of qualitative research in this area (participatory paradigms) proves the need to discuss the methods and possibilities of coop-eration between the researcher and the respondents. The theoretical aim of the authors is to define the described issue, whereas the practical goal of this article is to show how to include respondents in the active participation in research, and legal issues related to their participation. The latest Polish and Eng-lish-language literature and practical experience indicate the existence of a number of inclusive ways of data collection, analysis and interpretation in cooperation with the surveyed entities. The article may be an inspiration for a pedagogue - teacher - educator - tutor who carries out diagnostic (research) tasks in the process of educating his pupils.
- Słowa kluczowe:
- badania jakościowe
- inkluzja badanych
- inkluzyjne sposoby gromadzenia danych
- paradygmaty badawcze
- sposoby włączania badanych w proces badawczy
- walidacja komunikacyjna
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a The Inclusion of Respondents In Qualitative Pedagogical Research: Methodological Dilemmas and Legal Conditions
- 003 $b 0000-0001-6811-482X
- 003 $a Justyna Kusztal (Autor)
- 003 $a MAGDALENA CIECHOWSKA (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 005 $a Inne
- 006 $a Colloquium
- 008 $a 2022
- 009 $a 14
- 010 $a 1
- 011 $a 2081-3813
- 012 $a 2658-0365
- 013 $a 10.34813/04coll2022
- 014 $a https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/issue/view/45
- 015 $a 51-61
- 017 $a angielski
- 019 $a Artykuł ma charakter przeglądowy i prezentuje problem włączania badanych do jakościowych badań pedagogicznych. Problem ten nie jest często poruszany w literaturze z obszaru metodologii badań pe-dagogicznych, tymczasem dynamicznie rozwijająca się filozofia badań jakościowych w tym zakresie (paradygmaty partycypacyjne) świadczy o konieczności dyskutowania o sposobach i możliwościach współpracy badacza z badanymi. Cel poznawczy artykułu to zdefiniowanie opisywanego zagadnienia i tym samym wzbogacenie teorii badań pedagogicznych, natomiast ukazanie sposobów włączania pod-miotów do aktywnego udziału uczestników w badaniach oraz prawnych standardów związanych z ich partycypacją stanowi praktyczny cel artykułu. Najnowsza literatura polsko- i anglojęzyczna oraz doświadczenia praktyczne badaczy jakościowych wskazują na istnienie inkluzyjnych sposobów gromadzenia danych, ich analizy i interpretacji we współpracy z badanymi podmiotami. Artykuł może być inspiracją dla pedagoga-nauczyciela-edukatora-wychowawcy, który realizuje zadania diagnostyczne (badawcze) w procesie kształcenia i wychowania swoich uczniów i wychowanków.
- 020 $a The review article is an attempt to present the issue of includingrespondents' inclusions in the process of qualitative pedagogical research. The problem is not often discussed in the literature in the field of pedagogical research methodology, while the dynamically developing philosophy of qualitative research in this area (participatory paradigms) proves the need to discuss the methods and possibilities of coop-eration between the researcher and the respondents. The theoretical aim of the authors is to define the described issue, whereas the practical goal of this article is to show how to include respondents in the active participation in research, and legal issues related to their participation. The latest Polish and Eng-lish-language literature and practical experience indicate the existence of a number of inclusive ways of data collection, analysis and interpretation in cooperation with the surveyed entities. The article may be an inspiration for a pedagogue - teacher - educator - tutor who carries out diagnostic (research) tasks in the process of educating his pupils.
- 021 $a badania jakościowe
- 021 $a inkluzja badanych
- 021 $a inkluzyjne sposoby gromadzenia danych
- 021 $a paradygmaty badawcze
- 021 $a sposoby włączania badanych w proces badawczy
- 021 $a walidacja komunikacyjna
- 022 $a communicative validation
- 022 $a inclusion of respondents
- 022 $a inclusive methods of data collection
- 022 $a qualitative research
- 022 $a research paradigms
- 022 $a way ofincluding sub-jects in the research process
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: The Inclusion of Respondents In Qualitative Pedagogical Research: Methodological Dilemmas and Legal Conditions
- Autor (Twórca):
- Tytuł czasopisma : Colloquium
- Data: 2022
- Dyscyplina: pedagogika
- Struktura:
- Język: angielski
Pliki
Ciechowska_THE INCLUSION OF RESPONDENTS.pdf (488 KB)
- Licencja: CC BY-NC-ND 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny