Będę Matką: Wychowanie do Macierzyństwa

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Będę Matką: Wychowanie do Macierzyństwa
  • Autor/Autorzy: EWA DYBOWSKA (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Ateneum Kapłańskie
  • Rok: 2021
  • Tom: 177
  • ISSN: 0208-9041
  • Adres www:: https://www.ateneumkaplanskie.pl/2021/08/zeszyt-2-675-tom-177-matka-macierzynstwo-2/#more-860
  • Strony od-do: 231-244
  • Język: polski
  • Abstrakt: Macierzyństwo z natury rzeczy jest rodzeniem życia w wymiarze biologicznym, społecznym, psychicznym i duchowym. Dojrzałe macierzyństwo nie realizuje się próżni. Dokonuje się w konkretnym kontekście społeczno-kulturowym i podlega dynamicznym przemianom, które dzieją się w świecie. Mimo dynamicznie zmieniającego się świata procesy wychowania będą mieć miejsce, także proces wychowania do macierzyństwa, które chcąc lub nie muszą uwzględniać dynamiczne przemiany ponowoczesności. Celem artykułu jest analiza wybranych elementów i możliwości wychowania do macierzyństwa w kontekście współczesnych uwarunkowań społecznych macierzyństwa i rodzicielstwa. Cel ten zrealizowano stosując analizę literatury i jej konstruktywną krytykę. Dokonano wybrania istotnych zagadnień i dokonano syntezy przeprowadzonych analiz. Problem, który postawiono przed podjętymi w artykule analizami brzmi: Jakie są współczesne konteksty i uwarunkowania wychowania do macierzyństwa? Jako proces wychowania do macierzyństwa przyjęto ujęcie G. Makiełło-Jarża, która w procesie kształtowania się macierzyństwa wyszczególnia trzy etapy: 1) czas od wczesnego dzieciństwa do momentu uświadomienia sobie, że jest w ciąży; 2) czas ciąży do porodu; 3) czas od urodzenia dziecka do ukończenia przez nie 3-4 miesięcy życia. W artykule skoncentrowano się głównie na pierwszym etapie ze szczególnym uwzględnieniem wychowania do macierzyństwa w rodzinie. Perspektywa macierzyństwa przyjęta w prezentowanych analizach koncentruje się na byciu matką a nie tym by mieć dziecko. Zwrócono uwagę na wybrane charakterystyczne elementy współczesnego macierzyństwa takie jak profesjonalizacja macierzyństwa, idealizacja macierzyństwa i sharenting. Celowo nie zaproponowano wyraźnych rozstrzygnięć podejmowanej problematyki gdyż specyfika każdej rodziny i dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość określa to jaka jest współczesna matka i jak wychowywać do macierzyństwa, które realizowane jest w ponowoczesnej rzeczywistości.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Będę Matką: Wychowanie do Macierzyństwa
  • 003 $b 0000-0002-0454-772X
  • 003 $a EWA DYBOWSKA (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Ateneum Kapłańskie
  • 008 $a 2021
  • 009 $a 177
  • 011 $a 0208-9041
  • 014 $a https://www.ateneumkaplanskie.pl/2021/08/zeszyt-2-675-tom-177-matka-macierzynstwo-2/#more-860
  • 015 $a 231-244
  • 017 $a polski
  • 019 $a Macierzyństwo z natury rzeczy jest rodzeniem życia w wymiarze biologicznym, społecznym, psychicznym i duchowym. Dojrzałe macierzyństwo nie realizuje się próżni. Dokonuje się w konkretnym kontekście społeczno-kulturowym i podlega dynamicznym przemianom, które dzieją się w świecie. Mimo dynamicznie zmieniającego się świata procesy wychowania będą mieć miejsce, także proces wychowania do macierzyństwa, które chcąc lub nie muszą uwzględniać dynamiczne przemiany ponowoczesności. Celem artykułu jest analiza wybranych elementów i możliwości wychowania do macierzyństwa w kontekście współczesnych uwarunkowań społecznych macierzyństwa i rodzicielstwa. Cel ten zrealizowano stosując analizę literatury i jej konstruktywną krytykę. Dokonano wybrania istotnych zagadnień i dokonano syntezy przeprowadzonych analiz. Problem, który postawiono przed podjętymi w artykule analizami brzmi: Jakie są współczesne konteksty i uwarunkowania wychowania do macierzyństwa? Jako proces wychowania do macierzyństwa przyjęto ujęcie G. Makiełło-Jarża, która w procesie kształtowania się macierzyństwa wyszczególnia trzy etapy: 1) czas od wczesnego dzieciństwa do momentu uświadomienia sobie, że jest w ciąży; 2) czas ciąży do porodu; 3) czas od urodzenia dziecka do ukończenia przez nie 3-4 miesięcy życia. W artykule skoncentrowano się głównie na pierwszym etapie ze szczególnym uwzględnieniem wychowania do macierzyństwa w rodzinie. Perspektywa macierzyństwa przyjęta w prezentowanych analizach koncentruje się na byciu matką a nie tym by mieć dziecko. Zwrócono uwagę na wybrane charakterystyczne elementy współczesnego macierzyństwa takie jak profesjonalizacja macierzyństwa, idealizacja macierzyństwa i sharenting. Celowo nie zaproponowano wyraźnych rozstrzygnięć podejmowanej problematyki gdyż specyfika każdej rodziny i dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość określa to jaka jest współczesna matka i jak wychowywać do macierzyństwa, które realizowane jest w ponowoczesnej rzeczywistości.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core