Będę Matką: Wychowanie do Macierzyństwa
Opis
- Tytuł: Będę Matką: Wychowanie do Macierzyństwa
- Autor/Autorzy: EWA DYBOWSKA (Autor)
- Nazwa czasopisma: Ateneum Kapłańskie
- Rok: 2021
- Tom: 177
- ISSN: 0208-9041
- Adres www:: https://www.ateneumkaplanskie.pl/2021/08/zeszyt-2-675-tom-177-matka-macierzynstwo-2/#more-860
- Strony od-do: 231-244
- Język: polski
- Abstrakt: Macierzyństwo z natury rzeczy jest rodzeniem życia w wymiarze biologicznym, społecznym, psychicznym i duchowym. Dojrzałe macierzyństwo nie realizuje się próżni. Dokonuje się w konkretnym kontekście społeczno-kulturowym i podlega dynamicznym przemianom, które dzieją się w świecie. Mimo dynamicznie zmieniającego się świata procesy wychowania będą mieć miejsce, także proces wychowania do macierzyństwa, które chcąc lub nie muszą uwzględniać dynamiczne przemiany ponowoczesności. Celem artykułu jest analiza wybranych elementów i możliwości wychowania do macierzyństwa w kontekście współczesnych uwarunkowań społecznych macierzyństwa i rodzicielstwa. Cel ten zrealizowano stosując analizę literatury i jej konstruktywną krytykę. Dokonano wybrania istotnych zagadnień i dokonano syntezy przeprowadzonych analiz. Problem, który postawiono przed podjętymi w artykule analizami brzmi: Jakie są współczesne konteksty i uwarunkowania wychowania do macierzyństwa? Jako proces wychowania do macierzyństwa przyjęto ujęcie G. Makiełło-Jarża, która w procesie kształtowania się macierzyństwa wyszczególnia trzy etapy: 1) czas od wczesnego dzieciństwa do momentu uświadomienia sobie, że jest w ciąży; 2) czas ciąży do porodu; 3) czas od urodzenia dziecka do ukończenia przez nie 3-4 miesięcy życia. W artykule skoncentrowano się głównie na pierwszym etapie ze szczególnym uwzględnieniem wychowania do macierzyństwa w rodzinie. Perspektywa macierzyństwa przyjęta w prezentowanych analizach koncentruje się na byciu matką a nie tym by mieć dziecko. Zwrócono uwagę na wybrane charakterystyczne elementy współczesnego macierzyństwa takie jak profesjonalizacja macierzyństwa, idealizacja macierzyństwa i sharenting. Celowo nie zaproponowano wyraźnych rozstrzygnięć podejmowanej problematyki gdyż specyfika każdej rodziny i dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość określa to jaka jest współczesna matka i jak wychowywać do macierzyństwa, które realizowane jest w ponowoczesnej rzeczywistości.
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Będę Matką: Wychowanie do Macierzyństwa
- 003 $b 0000-0002-0454-772X
- 003 $a EWA DYBOWSKA (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Ateneum Kapłańskie
- 008 $a 2021
- 009 $a 177
- 011 $a 0208-9041
- 014 $a https://www.ateneumkaplanskie.pl/2021/08/zeszyt-2-675-tom-177-matka-macierzynstwo-2/#more-860
- 015 $a 231-244
- 017 $a polski
- 019 $a Macierzyństwo z natury rzeczy jest rodzeniem życia w wymiarze biologicznym, społecznym, psychicznym i duchowym. Dojrzałe macierzyństwo nie realizuje się próżni. Dokonuje się w konkretnym kontekście społeczno-kulturowym i podlega dynamicznym przemianom, które dzieją się w świecie. Mimo dynamicznie zmieniającego się świata procesy wychowania będą mieć miejsce, także proces wychowania do macierzyństwa, które chcąc lub nie muszą uwzględniać dynamiczne przemiany ponowoczesności. Celem artykułu jest analiza wybranych elementów i możliwości wychowania do macierzyństwa w kontekście współczesnych uwarunkowań społecznych macierzyństwa i rodzicielstwa. Cel ten zrealizowano stosując analizę literatury i jej konstruktywną krytykę. Dokonano wybrania istotnych zagadnień i dokonano syntezy przeprowadzonych analiz. Problem, który postawiono przed podjętymi w artykule analizami brzmi: Jakie są współczesne konteksty i uwarunkowania wychowania do macierzyństwa? Jako proces wychowania do macierzyństwa przyjęto ujęcie G. Makiełło-Jarża, która w procesie kształtowania się macierzyństwa wyszczególnia trzy etapy: 1) czas od wczesnego dzieciństwa do momentu uświadomienia sobie, że jest w ciąży; 2) czas ciąży do porodu; 3) czas od urodzenia dziecka do ukończenia przez nie 3-4 miesięcy życia. W artykule skoncentrowano się głównie na pierwszym etapie ze szczególnym uwzględnieniem wychowania do macierzyństwa w rodzinie. Perspektywa macierzyństwa przyjęta w prezentowanych analizach koncentruje się na byciu matką a nie tym by mieć dziecko. Zwrócono uwagę na wybrane charakterystyczne elementy współczesnego macierzyństwa takie jak profesjonalizacja macierzyństwa, idealizacja macierzyństwa i sharenting. Celowo nie zaproponowano wyraźnych rozstrzygnięć podejmowanej problematyki gdyż specyfika każdej rodziny i dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość określa to jaka jest współczesna matka i jak wychowywać do macierzyństwa, które realizowane jest w ponowoczesnej rzeczywistości.
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Będę Matką: Wychowanie do Macierzyństwa
- Autor (Twórca): EWA DYBOWSKA (Autor)
- Tytuł czasopisma : Ateneum Kapłańskie
- Data: 2021
- Dyscyplina: pedagogika
- Struktura:
- Język: polski