Echa Goi w graficznych obrazach konfliktów społecznych i politycznych

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Echa Goi w graficznych obrazach konfliktów społecznych i politycznych
  • Autor/Autorzy: BEATA BIGAJ-ZWONEK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
  • Rok: 2021
  • ISSN: 2081-1446
  • DOI: 10.35765/pk.2021.3403.13
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1991
  • Strony od-do: 203-220
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Świadkowie trudnych wydarzeń zapisujący je na bieżąco obrazami nie mają możliwości koncentracji na formie dzieł i dopiero wracając do wspomnień, w późniejszych projektach, skupiają się na komponentach artystycznych. Tak w przypadku bezpośredniego szkicu, jak i dopracowanego obrazu prawdę rejestrowanych wydarzeń może podkreślać tradycja artystyczna, z tego względu rysunki obserwatorów niepokojów społecznych i politycznych niejednokrotnie nawiązują do twórczości Francisca Goi. Artykuł przybliża cechy grafik hiszpańskiego mistrza i przedstawia przykłady dzieł z różnych okresów, które wskazują na łączność z jego językiem artystycznym.
    • Witnesses of critical events who record them in real-time with images do not have the opportunity to concentrate on the form of such works. Only when returning to the memories, in later projects, do they focus on the artistic com-ponents. In an immediate sketch and an elaborated image, the truth of the wit-nessed events can be emphasized by employing the artistic tradition, which is why drawings made by observers of social and political unrest often refer to the work of Francisco Goya. The article presents the characteristics of the Spanish master’s graphics and gives examples of works from different periods which show links with his artistic language.
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 $a Echa Goi w graficznych obrazach konfliktów społecznych i politycznych
  • 003 $b 0000-0003-1316-375X
  • 003 $a BEATA BIGAJ-ZWONEK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Perspektywy Kultury
  • 008 $a 2021
  • 011 $a 2081-1446
  • 013 $a 10.35765/pk.2021.3403.13
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1991
  • 015 $a 203-220
  • 017 $a polski
  • 019 $a Świadkowie trudnych wydarzeń zapisujący je na bieżąco obrazami nie mają możliwości koncentracji na formie dzieł i dopiero wracając do wspomnień, w późniejszych projektach, skupiają się na komponentach artystycznych. Tak w przypadku bezpośredniego szkicu, jak i dopracowanego obrazu prawdę rejestrowanych wydarzeń może podkreślać tradycja artystyczna, z tego względu rysunki obserwatorów niepokojów społecznych i politycznych niejednokrotnie nawiązują do twórczości Francisca Goi. Artykuł przybliża cechy grafik hiszpańskiego mistrza i przedstawia przykłady dzieł z różnych okresów, które wskazują na łączność z jego językiem artystycznym.
  • 020 $a Witnesses of critical events who record them in real-time with images do not have the opportunity to concentrate on the form of such works. Only when returning to the memories, in later projects, do they focus on the artistic com-ponents. In an immediate sketch and an elaborated image, the truth of the wit-nessed events can be emphasized by employing the artistic tradition, which is why drawings made by observers of social and political unrest often refer to the work of Francisco Goya. The article presents the characteristics of the Spanish master’s graphics and gives examples of works from different periods which show links with his artistic language.
  • 966 $a nauki o kulturze i religii
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Kulturoznawstwa

Dublin Core

Pliki

Bigaj-Zwonek_Echa Goi.pdf (1,37 MB)

  • Licencja: CC BY 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny