Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie
  • Autor/Autorzy: DOROTA ZDYBEL (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2020
  • ISSN: 1896-2327
  • DOI: 10.35765/eetp.2020.1557.10
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1520
  • Strony od-do: 145-163
  • Język: polski
  • Abstrakt: Refleksja metapoznawcza i epistemologiczna są często uważane za formy aktywności niedostępne percepcji małego dziecka. Tymczasem badania świadczą, że dzieci już na stosunkowo wczesnych etapach rozwoju są żywotnie zainteresowane tym, co dzieje się w umyśle człowieka, obserwują i wyciągają wnioski, formułują własne, osobiste teorie wiedzy i uczenia się szybko przechodząc od tzw. „naiwnych teorii umysłu” do rozważań natury epistemologicznej. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie czytelnikom istoty refleksji epistemologicznej i roli, jaką pełni ona w rozwoju dziecięcych koncepcji wiedzy i poznania. Analizy teoretyczne wzbogacone zostaną prezentacją projektu badawczego, który zmierzał do znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Jaką koncepcją wiedzy posługują się dzieci w młodszym wieku szkolnym? Jakie dostrzegają różnice między wiedzą a uczeniem się? W oparciu o analizę semantyczną zebranych wypowiedzi graficznych i werbalnych dzieci ukazana zostanie rola osobistej epistemologii jako istotnego wymiaru przyszłej kompetencji w świadomym regulowaniu własnego uczenia się, ocenianiu jego skuteczności i wyznaczaniu sobie kolejnych celów. W podsumowaniu tekstu przedstawione zostaną wnioski dla praktyki edukacyjnej.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie
  • 003 $b 0000-0003-3322-7570
  • 003 $a DOROTA ZDYBEL (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2020
  • 011 $a 1896-2327
  • 013 $a 10.35765/eetp.2020.1557.10
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1520
  • 015 $a 145-163
  • 017 $a polski
  • 019 $a Refleksja metapoznawcza i epistemologiczna są często uważane za formy aktywności niedostępne percepcji małego dziecka. Tymczasem badania świadczą, że dzieci już na stosunkowo wczesnych etapach rozwoju są żywotnie zainteresowane tym, co dzieje się w umyśle człowieka, obserwują i wyciągają wnioski, formułują własne, osobiste teorie wiedzy i uczenia się szybko przechodząc od tzw. „naiwnych teorii umysłu” do rozważań natury epistemologicznej. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie czytelnikom istoty refleksji epistemologicznej i roli, jaką pełni ona w rozwoju dziecięcych koncepcji wiedzy i poznania. Analizy teoretyczne wzbogacone zostaną prezentacją projektu badawczego, który zmierzał do znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Jaką koncepcją wiedzy posługują się dzieci w młodszym wieku szkolnym? Jakie dostrzegają różnice między wiedzą a uczeniem się? W oparciu o analizę semantyczną zebranych wypowiedzi graficznych i werbalnych dzieci ukazana zostanie rola osobistej epistemologii jako istotnego wymiaru przyszłej kompetencji w świadomym regulowaniu własnego uczenia się, ocenianiu jego skuteczności i wyznaczaniu sobie kolejnych celów. W podsumowaniu tekstu przedstawione zostaną wnioski dla praktyki edukacyjnej.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Zdybel-Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie.pdf (726 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny