Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie
Opis
- Tytuł: Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie
- Autor/Autorzy: DOROTA ZDYBEL (Autor)
- Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
- Rok: 2020
- ISSN: 1896-2327
- DOI: 10.35765/eetp.2020.1557.10
- Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1520
- Strony od-do: 145-163
- Język: polski
- Abstrakt: Refleksja metapoznawcza i epistemologiczna są często uważane za formy aktywności niedostępne percepcji małego dziecka. Tymczasem badania świadczą, że dzieci już na stosunkowo wczesnych etapach rozwoju są żywotnie zainteresowane tym, co dzieje się w umyśle człowieka, obserwują i wyciągają wnioski, formułują własne, osobiste teorie wiedzy i uczenia się szybko przechodząc od tzw. „naiwnych teorii umysłu” do rozważań natury epistemologicznej. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie czytelnikom istoty refleksji epistemologicznej i roli, jaką pełni ona w rozwoju dziecięcych koncepcji wiedzy i poznania. Analizy teoretyczne wzbogacone zostaną prezentacją projektu badawczego, który zmierzał do znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Jaką koncepcją wiedzy posługują się dzieci w młodszym wieku szkolnym? Jakie dostrzegają różnice między wiedzą a uczeniem się? W oparciu o analizę semantyczną zebranych wypowiedzi graficznych i werbalnych dzieci ukazana zostanie rola osobistej epistemologii jako istotnego wymiaru przyszłej kompetencji w świadomym regulowaniu własnego uczenia się, ocenianiu jego skuteczności i wyznaczaniu sobie kolejnych celów. W podsumowaniu tekstu przedstawione zostaną wnioski dla praktyki edukacyjnej.
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie
- 003 $b 0000-0003-3322-7570
- 003 $a DOROTA ZDYBEL (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
- 008 $a 2020
- 011 $a 1896-2327
- 013 $a 10.35765/eetp.2020.1557.10
- 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/1520
- 015 $a 145-163
- 017 $a polski
- 019 $a Refleksja metapoznawcza i epistemologiczna są często uważane za formy aktywności niedostępne percepcji małego dziecka. Tymczasem badania świadczą, że dzieci już na stosunkowo wczesnych etapach rozwoju są żywotnie zainteresowane tym, co dzieje się w umyśle człowieka, obserwują i wyciągają wnioski, formułują własne, osobiste teorie wiedzy i uczenia się szybko przechodząc od tzw. „naiwnych teorii umysłu” do rozważań natury epistemologicznej. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie czytelnikom istoty refleksji epistemologicznej i roli, jaką pełni ona w rozwoju dziecięcych koncepcji wiedzy i poznania. Analizy teoretyczne wzbogacone zostaną prezentacją projektu badawczego, który zmierzał do znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Jaką koncepcją wiedzy posługują się dzieci w młodszym wieku szkolnym? Jakie dostrzegają różnice między wiedzą a uczeniem się? W oparciu o analizę semantyczną zebranych wypowiedzi graficznych i werbalnych dzieci ukazana zostanie rola osobistej epistemologii jako istotnego wymiaru przyszłej kompetencji w świadomym regulowaniu własnego uczenia się, ocenianiu jego skuteczności i wyznaczaniu sobie kolejnych celów. W podsumowaniu tekstu przedstawione zostaną wnioski dla praktyki edukacyjnej.
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie
- Autor (Twórca): DOROTA ZDYBEL (Autor)
- Tytuł czasopisma : Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
- Data: 2020
- Dyscyplina: pedagogika
- Struktura:
- Język: polski
Pliki
Zdybel-Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania – o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie.pdf (726 KB)
- Licencja: CC BY-ND 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny